A legmagasabb szintű, úgynevezett Alfa riasztást rendelte el a Magyar Honvédség légvédelmi készenléti szolgálatának NATO Egyesített Légi Hadműveleti Központja 2015. augusztus 5-én, szerdán, miután egy brit utasszállító úgy haladt át a cseh és a szlovák légtéren, hogy nem lépett kapcsolatba a légi irányítással - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) csütörtökön az MTI-vel.
A két Gripen azért szállt fel, mert egy brit Boeing 757-es utasszállító úgy haladt át a cseh, majd a szlovák légtéren is, hogy nem lépett kapcsolatba az ottani civil légi irányítással. Mire a Manchester és Larnaca között közlekedő civil járat a magyar légtérbe ért volna, a NATO légi hadmüveleti központja azonnali felszállásra adott parancsot.
Fotó: Dr. Toperczer István (archív)
A magyar légierő két Gripen vadászgépe 12 óra 22 perckor szállt fel, és két perc múlva a civil utasszállító pilótái már észlelték a vadászgépeket, és ezután felvették a rádiókapcsolatot a légi irányítókkal. A vadászgépek - az ilyenkor szokásos előírásoknak megfelelően - a déli országhatárig kísérték az utasszállítót, amely a repülési tervének megfelelő útvonalon kilépett a magyar légtérből.
A Gripenek 12 óra 48 perckor rendben visszatértek a kecskeméti repülőbázisra.
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.