Mint arról már korábban is több alkalommal beszámoltunk, az ötödik generációs vadászgépek érkezésének köszönhetően az elmúlt években nagymértékű repülőgép-átcsoportosítás kezdődött a USAF légibázisai között. Most ennek egy újabb mérföldköve érkezett el, ugyanis az új-mexikói Holloman légibázisra nemrégiben megérkeztek a 314. „Warhawks” repülőszázad F-16-os repülőgépei, melyek a jövőben a Viper pilóták képzéséért felelnek majd.
Korábban az F-16-os átképzés fő helyszíne az arizonai Luke légibázis volt, ahol néhány éve még nyolc repülőszázad több mint 130 darab F-16-ossal üzemelt, képzést nyújtva az amerikai, tajvani és szingapúri F-16-os növendékek számára. Ezzel a Luke a világ legnagyobb F-16-os bázisa volt, azonban a napjainkban folyamatban van az átállás a legújabb F-35A típusra, amelyből a tervek szerint összesen 144 példány érkezik a bázisra, ahol a USAF pilóták továbbképzése történik majd meg. Ezzel párhuzamosan az F-16-os képzés helyszíne átkerül a Holloman légibázisra, ahol korábban egyébként F-117 Nighthawk és F-22 Raptor gépek is üzemeltek.
F-16-osok a Holloman légibázison (Fotó: USAF)
Az új-mexikói repülőtéren a 311. „Snakes” repülőszázad már a tavalyi év során felállt, és megkezdték az első újonc csoport átképzését, hozzájuk csatlakoznak most a 314-esek, akik a Luke légibázison állomásozó 308. repülőszázad gépeit veszik át. A most felálló „Warhawks” század a tervek szerint július 15-én kezdi meg az oktatópilóták képzését, utána pedig jöhetnek a növendékek, akik majd bő egyhónapos elméleti és szimulátoros oktatás után mintegy 75-80 órát töltenek a levegőben. Ezzel a Holloman bázis két százada kiváltja a Luke korábbi hatalmas állományát, ugyanis az új gépek érkezésével egyre kevesebb lesz az igény új F-16-os pilóták kiképzésére.
Érdekesség, hogy a képzés áthelyezése nem ment zökkenőmentesen. Korábban 18 hónapos csúszás mellett is 2014-re ígérték a második század érkezését, azonban a mostani eseményekből látható, hogy még erre is sikerült körülbelül egy évet ráhúzni, azonban mostanra már elhárultak az akadályok a repülések megkezdése előtt.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.