A Kanadai Királyi Légierő átvette az első hat darab Sikorsky CH-148 Cyclone helikoptert – ami végre egy komolyabb mérföldkő a Sea Kingek leváltására irányuló, régóta húzódó programban. Az új-skóciai Shearwater bázisra további két gép várható idén decemberben, a tervezett 28 darabos gépszámot azonban csak 2021-re fogják elérni – nyilatkozta az átadási ünnepségen Jason Kenney, a kanadai kormány védelmi minisztere.
Az első hat gép fogadtatása nem volt túl fényes Kanadában, köszönhetően a 2004-ben indult program körüli botrányoknak. A Cyclone-program a kanadai közvéleményben egyet jelent a technikai problémákkal, a müszaki akadályokkal, a költségnövekedéssel és a szerződésmódosítással. Tény, hogy a Sea King cseréjét célzó 1993-as programot az akkori 500 millió dolláros költség miatt törölték. Ehhez képest a Cyclone-program összköltsége eléri a 7,6 milliárd dollárt – ebből 1,9 milliárd a 28 darab gép kifejlesztése és legyártása, a fennmaradó 5,7 milliárdos összeg pedig a húsz éves fenntartási költségekre kell.
CH-148 Cyclone (Fotók: Canadian Armed Forces)
A kéthajtómüves Cyclone alapja a Sikorsky S-92-es helikoptere, ezt a típust fejlesztették tovább és tették alkalmassá hajófedélzeti üzemeltetésre és tengeri mentő feladatokra Kanada keleti és nyugati partjainál. Ennek a típusnak lesz a feladata felváltani az 1963 óta üzemelő Sea Kingeket – a Sikorsky CH-124 Sea King egyébként a legöregebb repülőeszköz a RCAF állományában. Diana Finley, a kanadai kormány közmunka- és kormányzati ügyekért felelős minisztere: „Nincs mit szépíteni a dolgokon: örülök, hogy a végére értünk ennek a gyötrelmes történetnek és végre le tudjuk cserélni az öreg igáslovainkat – a Sea Kingek már megszolgálták az idejüket.”
A Block I Cyclone-ok leszállítása a 2014 januárjában módosított ütemterv szerint halad – a teljes flotta 2018-ra áll szolgálatba. A miniszter szerint a helikopterek már most alkalmasak a Halifax-osztályú fregattokról történő üzemelésre. Az ehhez szükséges szakszemélyzetet – pilótákat, müszaki szakembereket – már jó előre kiképezték. Az elmúlt hónapokban már 60 tesztfeladatot végre is hajtottak, melynek során több, mint 300 le- és felszállást végeztek a HMCS Halifax fedélzetéről. A védelmi miniszter kijelentette, hogy a híresztelések ellenére a gép teljesen megfelel a Sikorsky céggel kötött szerződés módosításainak és az alkalmazási követelményeknek, valamint készen áll a korlátozások nélküli, mindennapi használatra.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.