Tavaly nyáron nagy várakozás előzte meg a Lockheed Martin F-35 Lightning II nemzetközi bemutatkozását a fairfordi és farnborough-i légi show-n, amely azonban egy repülőesemény miatt elmaradt. Az eseménnyel kapcsolatos vizsgálati anyagot múlt héten hozták nyilvánosságra.
Eszerint a Pratt & Whitney F-135 hajtómü harmadik fokozatának forgórészében történt a meghibásodás, amely 2014. június 23-án tüzet okozott a floridai Eglin légibázisról felszálló F-35A gépen. A pilóta megszakította a felszállást és gyorsan elhagyta a gépet, a tüzet pedig a repülőtér tüzoltó személyzete eloltotta.
A forgórész hibás darabjai átvágták a borítást, a hajtómüteret, az egyik belső üzemanyagtartályt, ráadásul az üzemanyag és a hidraulikafolyadék törzs felső részében elhelyezkedő vezetékeit is. Az ezekből kiömlő anyagok gyulladása keltette a tüzet, ami megrongálta a gép hátsó kétharmadát. Az eseményt kiváltó hibaokot már korábban megnevezték, és az előírás szerint a szükséges módosítást a teljes F-35-ös flottán végre kell hajtani egy éven belül.
Az Amerikai Légierő nyilvánosságra hozott fotói a kigyulladt F-35A-ról
Az esemény következtében egy ideig a földön vesztegeltek a gépek, így a 400 milliárd dolláros F-35-ös program számára tavaly nem sikerült a nemzetközi bemutatkozás, pedig a tervek szerint három gép repülte volna át az óceánt, hogy szerepeljen a brit légi bemutatókon.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.