2017. 09. 24.
Gellért, Mercédesz
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

2016-ban kaphatja meg az első F-35-ösöket Izrael

JETfly  |  2015. 04. 21., 11:34

A Lockhead Martin képviselőjének április 15-i bejelentése alapján az Izraeli Légierő lesz a világon a második, ahol a legújabb fejlesztésű, 5. generációs vadászrepülőgépeket rendszeresítik. Az első két Lockheed Martin F-35A Lightning II a tervek szerint 2016 decemberében érkezik, a korábbi megrendelés értelmében további 31 fogja követni. Az izraeli állam szeretné ezt a mennyiséget további 17 darabbal megnövelni, melynek eredményeképp két teljesen feltöltött vadászrepülő-század állhatna hadrendbe.

A dél-izraeli Nevatim Légibázis állományából már kijelölték azt a hat pilótát, akik elsőként lesznek átképezve az F-35-re – öten lesznek oktatók és a századparancsnok a hatodik. Ők képezik a leendő század „magját”.  Steve Over, az F-35 Nemzetközi Értékesítési Részlegének vezetője kiemelte, hogy az átképzésre kerülő pilóták legnagyobb kihívását a „másképpen gondolkozás” elsajátítása jelenti. Az eddig repült típusokhoz képest a jelentősen megnőtt manőverezi képesség, tüzerő, kommunikációs rendszerek, lopakodó képesség, nagy távolságú adatmegosztó képesség a légi hadmüveletek újragondolását követelik meg az alkalmazótól.

Az első két repülőgép még a gyártási fázis kezdeti szakaszából származik – a gyártási kapacitást nem is tervezik megnövelni, míg a teszt-periódus végére nem érnek. Előre láthatólag ez 2018-ra fog bekövetkezni, ezután jelentősen meg kívánják növelni a gyártáskapacitást. 2016-ig több mint 200 db F-35-öst terveznek legyártani, további 350 darabot pedig 2018 végéig.

Izrael szeretné a későbbiekben a rövid fel- és leszálló képességü (STOVL), ám jóval drágább F-35B típust is beszerezni, melyekkel akár az ellenség ballisztikus rakétái által rombolt repülőterekről és képesek lennének le- és felszállni. Alan Norman, a Lockheed Martin rangidős F-35-ös tesztpilótája szerint az izraeli pilóták képesek lesznek a célpontokat „láthatatlanul” megközelíteni, mindeközben felderítési információkat gyüjteni és egyidejüleg támadni földi- és légi célokat, mindezt hihetetlen túlélőképességgel párosítva. "Gyerekjáték a gép vezetése, a pilóta megszabadul a ’gépészkedéstől’, helyette minden energiáját és figyelmét a fegyverzeti eszközei leghatásosabb alkalmazására összpontosíthatja” – mondta Steve Order.

F-35

A repülőgép tüzvezető radarja együttmüködik több fedélzeti szenzorral és beépített antennával – beleértve az elektronikai harc berendezéseit – és teljes, körkörös elektronikai védelmet és felderítési információt biztosítanak. A pilóták képesek lesznek úgy információt továbbítani és megosztani egymás között, hogy a repülőgép lopakodó képessége nem szenved csorbát. 

„Bár nem láthatatlan, de a harctéren büntetlenül azt tehet, amit csak akar” – mondta Alan Norman. "Több száz mérföldről be tudja azonosítani a radarállásokat és dönthet a megkerülésükről vagy a pusztításukról. Az érzékelői folyamatosan keresik a földi és légi felderítő radarok jeleit, képes megállapítani a fenyegetés pontos helyét-irányát – mindezt úgy, hogy a fedélzetről egyetlen elektront sem sugároz ki.”

A pilótát hat fedélzeti monitor tájékoztatja folyamatosan a légi helyzetről, a sisakcélzó pedig megtetézi mindezt infravörös és éjjellátó képességgel. A sisakcélzó segítségével a célt nem csak felkutatni és megjelölni lehet, de a fedélzeti szenzoroktól kiegészítő információk is lekérhetők rá. A gép alján hat beépített kamera pásztázza a földfelszínt és akár 13 km távolságról is képes a célt kinagyítani.

"Még csak 30 000 órát repültünk a típussal, számításaink szerint 200 000 óránál leszünk túl a kezdeti szakaszon és addigra a típus minden ’gyermekbetegségét’ ki tudjuk javítani. Ilyen ütemben 2017-re el is érjük ezt. Ez lesz minden idők ’legteszteltebb’ repülőgépe, 120 000 felszálláson vagyunk túl eddig.”

Az F-35-ös élettartamát 30 és 40 év közöttire tervezik, a legyártandó 3 443 darab fogja biztosítani az Egyesült Államok és a nyolc partnerország igényeit. Kilenc negyedik generációs típus fog váltani az F-35-ös. Az eddig legyártott példányok a Block 2B szoftvert használják, ezt 2016 első negyedévére tervezik lecserélni a megnövelt képességeket biztosító Block 3i-re A Nevatim Légibázis képviselője szerint a beérkező F-35-ösök jelentősen lerövidítik majd az átálláshoz szükséges időt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.