2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

2016-ban kaphatja meg az első F-35-ösöket Izrael

JETfly  |  2015. 04. 21., 11:34

A Lockhead Martin képviselőjének április 15-i bejelentése alapján az Izraeli Légierő lesz a világon a második, ahol a legújabb fejlesztésű, 5. generációs vadászrepülőgépeket rendszeresítik. Az első két Lockheed Martin F-35A Lightning II a tervek szerint 2016 decemberében érkezik, a korábbi megrendelés értelmében további 31 fogja követni. Az izraeli állam szeretné ezt a mennyiséget további 17 darabbal megnövelni, melynek eredményeképp két teljesen feltöltött vadászrepülő-század állhatna hadrendbe.

A dél-izraeli Nevatim Légibázis állományából már kijelölték azt a hat pilótát, akik elsőként lesznek átképezve az F-35-re – öten lesznek oktatók és a századparancsnok a hatodik. Ők képezik a leendő század „magját”.  Steve Over, az F-35 Nemzetközi Értékesítési Részlegének vezetője kiemelte, hogy az átképzésre kerülő pilóták legnagyobb kihívását a „másképpen gondolkozás” elsajátítása jelenti. Az eddig repült típusokhoz képest a jelentősen megnőtt manőverezi képesség, tüzerő, kommunikációs rendszerek, lopakodó képesség, nagy távolságú adatmegosztó képesség a légi hadmüveletek újragondolását követelik meg az alkalmazótól.

Az első két repülőgép még a gyártási fázis kezdeti szakaszából származik – a gyártási kapacitást nem is tervezik megnövelni, míg a teszt-periódus végére nem érnek. Előre láthatólag ez 2018-ra fog bekövetkezni, ezután jelentősen meg kívánják növelni a gyártáskapacitást. 2016-ig több mint 200 db F-35-öst terveznek legyártani, további 350 darabot pedig 2018 végéig.

Izrael szeretné a későbbiekben a rövid fel- és leszálló képességü (STOVL), ám jóval drágább F-35B típust is beszerezni, melyekkel akár az ellenség ballisztikus rakétái által rombolt repülőterekről és képesek lennének le- és felszállni. Alan Norman, a Lockheed Martin rangidős F-35-ös tesztpilótája szerint az izraeli pilóták képesek lesznek a célpontokat „láthatatlanul” megközelíteni, mindeközben felderítési információkat gyüjteni és egyidejüleg támadni földi- és légi célokat, mindezt hihetetlen túlélőképességgel párosítva. "Gyerekjáték a gép vezetése, a pilóta megszabadul a ’gépészkedéstől’, helyette minden energiáját és figyelmét a fegyverzeti eszközei leghatásosabb alkalmazására összpontosíthatja” – mondta Steve Order.

F-35

A repülőgép tüzvezető radarja együttmüködik több fedélzeti szenzorral és beépített antennával – beleértve az elektronikai harc berendezéseit – és teljes, körkörös elektronikai védelmet és felderítési információt biztosítanak. A pilóták képesek lesznek úgy információt továbbítani és megosztani egymás között, hogy a repülőgép lopakodó képessége nem szenved csorbát. 

„Bár nem láthatatlan, de a harctéren büntetlenül azt tehet, amit csak akar” – mondta Alan Norman. "Több száz mérföldről be tudja azonosítani a radarállásokat és dönthet a megkerülésükről vagy a pusztításukról. Az érzékelői folyamatosan keresik a földi és légi felderítő radarok jeleit, képes megállapítani a fenyegetés pontos helyét-irányát – mindezt úgy, hogy a fedélzetről egyetlen elektront sem sugároz ki.”

A pilótát hat fedélzeti monitor tájékoztatja folyamatosan a légi helyzetről, a sisakcélzó pedig megtetézi mindezt infravörös és éjjellátó képességgel. A sisakcélzó segítségével a célt nem csak felkutatni és megjelölni lehet, de a fedélzeti szenzoroktól kiegészítő információk is lekérhetők rá. A gép alján hat beépített kamera pásztázza a földfelszínt és akár 13 km távolságról is képes a célt kinagyítani.

"Még csak 30 000 órát repültünk a típussal, számításaink szerint 200 000 óránál leszünk túl a kezdeti szakaszon és addigra a típus minden ’gyermekbetegségét’ ki tudjuk javítani. Ilyen ütemben 2017-re el is érjük ezt. Ez lesz minden idők ’legteszteltebb’ repülőgépe, 120 000 felszálláson vagyunk túl eddig.”

Az F-35-ös élettartamát 30 és 40 év közöttire tervezik, a legyártandó 3 443 darab fogja biztosítani az Egyesült Államok és a nyolc partnerország igényeit. Kilenc negyedik generációs típus fog váltani az F-35-ös. Az eddig legyártott példányok a Block 2B szoftvert használják, ezt 2016 első negyedévére tervezik lecserélni a megnövelt képességeket biztosító Block 3i-re A Nevatim Légibázis képviselője szerint a beérkező F-35-ösök jelentősen lerövidítik majd az átálláshoz szükséges időt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.