A szervezőktől és a gép felújítását végző csapattól kapott tájékoztatás szerint a 2009. június 12. és 14. között Kalocsán megrendezésre kerülő negyedik hazai AirVenture rendezvényen igazi repüléstörténeti kuriózumra számíthatnak az érdeklődők, hiszen minden valószínűség szerint itt mutatkozik majd be először a hazánkban felújított, magyar felségjelet viselő kétüléses MiG-15-ös repülőgép. A Magyar Légierő első, sugárhajtóműves harci típusa keleten és nyugaton egyaránt legendássá vált, hírnevét a koreai háború légi harcaiban vívta ki.
Hazai világszám
Akár egy találós kérdés is lehetne. Mi az? Egy legendás, magyar felségjelet viselő sugárhajtómüves vadászgép, mely Magyarországon, hazai szakemberek segítségével lett felújítva, ráadásul egy szenzációsnak ígérkező itthoni repülőnapon mutatkozik be először a nagyközönségnek? Hát persze hogy ez csak a kétüléses MiG-15-ös lehet, mely a Goldtimer Alapítvány és számos más szervezet, vállalkozás és magánember anyagi technikai és szakmai segítségével lesz ismét repülőképes.
Az Egyesült Államokban is létezik repülőképes, magánkézben lévő MiG-15-ös, Európában azonban a magyar gép lesz az egyetlen
Az AirVenture 2009 szervezői a rendezvény három napja alatt minden téren, földön és égen egyaránt olyan látványosságokat igyekeznek tálalni a várhatóan szép számú nézőseregnek, mely nem mindennapi élményeket jelent majd. Így aztán nem véletlen az sem, hogy a felújítást végző gárdával szoros kapcsolatban állnak és igyekeznek azon a Kalocsa-Foktő- Uszódi repülőtéren először bemutatni a gépet a nagyközönségnek, ahol a hidegháború idején MiG-15-ösök is szolgálatot teljesítettek.
Legendás vasmadár
A MiG-15 (NATO kódneve Fagot) kétségtelenül az egyik legismertebb, és a maga korában leginkább respektált harci repülőgép volt. Ez a típus volt ugyanis a Szovjetunió és az egész keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, éles harcban is bevetett sugárhajtómüves vadászgép típusa. A MiG-15-össel repülő szovjet, kínai és észak-koreai pilóták számos légiharcot vívtak Korea egén az amerikai F-86 Sabre gépekkel, és számos légigyőzelmet is arattak.
A hidegháború első évtizedének meghatározó típusa volt a MiG-15-ös
Ezek az egyszerü, ám rendkívül fordulékony, nagy tüzerejü gépek jó pilóták kezében félelmetes fegyverré váltak. Számos változatban, többezres darabszámban gyártottak, sőt külföldön (például Lengyelországban) licenc alapján is épült rengeteg példány. A keleti blokk országai és a szövetséges arab, illetve ázsiai, afrikai országok is megkapták a kor csúcsfegyverének számító szovjet típust, így aztán több háborúban és helyi konfliktusban is bevetésre kerültek.A Magyar Néphadsereg repülőalakulatai sem késlekedtek a rendszeresítéssel, így a MiG-15-ös (hazánkban használatos neve Sas) lett a hazai katonai repülés első sugárhajtómüves típusa. A nemzetiszínü csillagos felségjelet többszáz példány viselte, így minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy közel másfél évtizeden (1951 és 1975 között) keresztül a magyar katonai repüléstörténet egyik meghatározó típusa volt.
Kétüléses magyar MiG-15-ös a szolnoki repülőmúzeumban
Lengyel-magyar két jóbarát
A Goldtimer Alapítvány - Talabos Gábor támogatásával - 2006-ban Lengyelországból vásárolta meg azt az SB LIM-2A változatú kétüléses katonai repülőgépet, mely lényegében egy lengyel gyártású MiG-15-ös. Ez az öreg vasmadár – egy teljes ipari nagyjavítást követően – lett a magyar felségjelü MiG-15 UTI típusú repülőgép. A gépet 1954-ben gyártották (tehát idén ünnepli majd 55. születésnapját). A dolog külön érdekessége, hogy eredetileg együlésesnek készült, és csak később, 1957-ben alakították át kétülésessé.Az öreg vasmadár egészen 1990-ig szolgálta a lengyel pilóták képzését, majd nyugállományba vonult. A pihenés azonban csak rövid ideig tartott, hiszen immár megújulva ismét a kék eget szánthatja a jellegzetes formájú ezüstszínü veterán.
Hamarosan újra a levegőbe emelkedhet a HA-UTI
A MiG-15 UTI felújítása a tököli repülőtéren Kulik János müszaki vezető irányításával folyik. A munkálatok során a gép minden porcikáját átnézték, a szükséges alkatrészeket javították, cserélték vagy újragyártották. Az alkatrészekről lemaratták a festéket, majd ellenőrizték, javították, vagy cserélték a szükséges (elhasználódott) darabokat, ezután újra lealapozták és lefestették azokat. A légi alkalmassági bizonyítvány megszerzése után, HA-UTI polgári lajstromjellel, valamint a 031-es oldalszámmal újra szárnyalni fog a MiG-15-ös repülőgép. (A 031-es számot egyébként, egy 1953-ban gyártott, Magyarországon szolgált egykori gép viselte, mely 1976-ban végül a bolgároknak lett eladva). A közismert ezüst festést, valamint a korhü felségjeleket is visszakapja majd a masina. Az eredetitől mindössze annyiban fog különbözni, hogy – repülésbiztonsági szempontból – a mai nemzetközi normáknak megfelelően, a MiG-15-öst is fel kell szerelni a biztonságos üzemeltetéshez szükséges modern navigációs és rádiótechnikai rendszerekkel. Minden más müszer és berendezés viszont marad a régi.
Debütálás Kalocsán, az AirVenture 2009-en
A hajtómü beépítését és a legvégső munkálatok elvégzését követően a gép már tavasszal megkezdheti a berepülési programot, a nagyközönség elé azonban csak ennek sikeres befejezése után léphet. A szervezők és a felújítást végző szakemberek reményei szerint júniusban már semmi akadálya nem lesz annak, hogy az egykori kalocsai katonai repülőtér betonjáról utasokkal a hátsó ülésében a levegőbe emelkedhessen a kétségtelenül világszenzációt képviselő felújított MiG-15UTI.
Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.