2025. 11. 17. hétfő
Gergely, Hortenzia
: 384 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kalocsán már a levegőben debütálhat a felújított magyar MiG-15-ös harci gép

JETfly  |  2009. 02. 17., 19:02

A szervezőktől és a gép felújítását végző csapattól kapott tájékoztatás szerint a 2009. június 12. és 14. között Kalocsán megrendezésre kerülő negyedik hazai AirVenture rendezvényen igazi repüléstörténeti kuriózumra számíthatnak az érdeklődők, hiszen minden valószínűség szerint itt mutatkozik majd be először a hazánkban felújított, magyar felségjelet viselő kétüléses MiG-15-ös repülőgép. A Magyar Légierő első, sugárhajtóműves harci típusa keleten és nyugaton egyaránt legendássá vált, hírnevét a koreai háború légi harcaiban vívta ki.

Hazai világszám

Akár egy találós kérdés is lehetne. Mi az? Egy legendás, magyar felségjelet viselő sugárhajtómüves vadászgép, mely Magyarországon, hazai szakemberek segítségével lett felújítva, ráadásul egy szenzációsnak ígérkező itthoni repülőnapon mutatkozik be először a nagyközönségnek? Hát persze hogy ez csak a kétüléses MiG-15-ös lehet, mely a Goldtimer Alapítvány és számos más szervezet, vállalkozás és magánember anyagi technikai és szakmai segítségével lesz ismét repülőképes.

Az Egyesült Államokban is létezik repülőképes, magánkézben lévő MiG-15-ös, Európában azonban a magyar gép lesz az egyetlen

Az AirVenture 2009 szervezői a rendezvény három napja alatt minden téren, földön és égen egyaránt olyan látványosságokat igyekeznek tálalni a várhatóan szép számú nézőseregnek, mely nem mindennapi élményeket jelent majd. Így aztán nem véletlen az sem, hogy a felújítást végző gárdával szoros kapcsolatban állnak és igyekeznek azon a Kalocsa-Foktő- Uszódi repülőtéren először bemutatni a gépet a nagyközönségnek, ahol a hidegháború idején MiG-15-ösök is szolgálatot teljesítettek.

Legendás vasmadár

A MiG-15 (NATO kódneve Fagot) kétségtelenül az egyik legismertebb, és a maga korában leginkább respektált harci repülőgép volt. Ez a típus volt ugyanis a Szovjetunió és az egész keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, éles harcban is bevetett sugárhajtómüves vadászgép típusa. A MiG-15-össel repülő szovjet, kínai és észak-koreai pilóták számos légiharcot vívtak Korea egén az amerikai F-86 Sabre gépekkel, és számos légigyőzelmet is arattak.

A hidegháború első évtizedének meghatározó típusa volt a MiG-15-ös

Ezek az egyszerü, ám rendkívül fordulékony, nagy tüzerejü gépek jó pilóták kezében félelmetes fegyverré váltak. Számos változatban, többezres darabszámban gyártottak, sőt külföldön (például Lengyelországban) licenc alapján is épült rengeteg példány. A keleti blokk országai és a szövetséges arab, illetve ázsiai, afrikai országok is megkapták a kor csúcsfegyverének számító szovjet típust, így aztán több háborúban és helyi konfliktusban is bevetésre kerültek.A Magyar Néphadsereg repülőalakulatai sem késlekedtek a rendszeresítéssel, így a MiG-15-ös (hazánkban használatos neve Sas) lett a hazai katonai repülés első sugárhajtómüves típusa. A nemzetiszínü csillagos felségjelet többszáz példány viselte, így minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy közel másfél évtizeden (1951 és 1975 között) keresztül a magyar katonai repüléstörténet egyik meghatározó típusa volt.

Kétüléses magyar MiG-15-ös a szolnoki repülőmúzeumban

Lengyel-magyar két jóbarát

A Goldtimer Alapítvány - Talabos Gábor támogatásával - 2006-ban Lengyelországból vásárolta meg azt az SB LIM-2A változatú kétüléses katonai repülőgépet, mely lényegében egy lengyel gyártású MiG-15-ös. Ez az öreg vasmadár – egy teljes ipari nagyjavítást követően – lett a magyar felségjelü MiG-15 UTI típusú repülőgép. A gépet 1954-ben gyártották (tehát idén ünnepli majd 55. születésnapját). A dolog külön érdekessége, hogy eredetileg együlésesnek készült, és csak később, 1957-ben alakították át kétülésessé.Az öreg vasmadár egészen 1990-ig szolgálta a lengyel pilóták képzését, majd nyugállományba vonult. A pihenés azonban csak rövid ideig tartott, hiszen immár megújulva ismét a kék eget szánthatja a jellegzetes formájú ezüstszínü veterán.

Hamarosan újra a levegőbe emelkedhet a HA-UTI

A MiG-15 UTI felújítása a tököli repülőtéren Kulik János müszaki vezető irányításával folyik. A munkálatok során a gép minden porcikáját átnézték, a szükséges alkatrészeket javították, cserélték vagy újragyártották. Az alkatrészekről lemaratták a festéket, majd ellenőrizték, javították, vagy cserélték a szükséges (elhasználódott) darabokat, ezután újra lealapozták és lefestették azokat.  A légi alkalmassági bizonyítvány megszerzése után, HA-UTI polgári lajstromjellel, valamint a 031-es oldalszámmal újra szárnyalni fog a MiG-15-ös repülőgép. (A 031-es számot egyébként, egy 1953-ban gyártott, Magyarországon szolgált egykori gép viselte, mely 1976-ban végül a bolgároknak lett eladva). A közismert ezüst festést, valamint a korhü felségjeleket is visszakapja majd a masina. Az eredetitől mindössze annyiban fog különbözni, hogy – repülésbiztonsági szempontból – a mai nemzetközi normáknak megfelelően, a MiG-15-öst is fel kell szerelni a biztonságos üzemeltetéshez szükséges modern navigációs és rádiótechnikai rendszerekkel. Minden más müszer és berendezés viszont marad a régi.

Debütálás Kalocsán, az AirVenture 2009-en

A hajtómü beépítését és a legvégső munkálatok elvégzését követően a gép már tavasszal megkezdheti a berepülési programot, a nagyközönség elé azonban csak ennek sikeres befejezése után léphet. A szervezők és a felújítást végző szakemberek reményei szerint júniusban már semmi akadálya nem lesz annak, hogy az egykori kalocsai katonai repülőtér betonjáról utasokkal a hátsó ülésében a levegőbe emelkedhessen a kétségtelenül világszenzációt képviselő felújított MiG-15UTI.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 17., 13:58
Közép-Európában egyedülálló Mi–17 szimulátorban gyakoroltak közösen magyar és bolgár pilóták három héten át.
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.

  Legfrissebbek most

Végéhez közeledik a Magyar Honvédség negyedik NATO Baltic Air Policing (BAP) missziója Litvániában, melynek eddigi eredményeiről, tapasztalatairól egy média nap keretein belül kaphattak egy kis ízelítőt a helyszínre érkező sajtósok, spotterek, bloggerek. Helyszíni beszámolónkat mutatjuk most Olvasóinknak!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.