2025. 11. 15. szombat
Albert, Lipót
: 385 Ft   : 331 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Harrier bemutató a Kecskeméti Repülőnapon

JETfly  |  2008. 07. 04., 15:01

Sokak kedvence a helyből fel- és leszállni képes, brit fejlesztésű Harrier harci repülőgép, melynek dinamikus bemutatója a repülőnapok egyik csúcspontja szokott lenni. Jó hírt közölhetünk az idei kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra kilátogatni szándékozók számára, ugyanis a Royal Air Force egyik Harrier GR9 típusú repülőgépe tiszteletét teszi a Magyar Légierő 70. évfordulója alkalmából megrendezésre kerülő eseményen.

A Harrier harci gépek különféle változatai hosszú évtizedek óta szolgálnak a brit fegyveres erők kötelékében. Ez idő alatt harci alkalmazásukra is sor került, legemlékezetesebb talán a Falklandi-háborúban nyújtott teljesítményük volt. A britek nem kis részben a Harriereknek köszönhetik az argentinok felett aratott győzelmüket.

A folyamatosan továbbfejlesztett konstrukció még napjainkban is ütőképes fegyverrendszernek számít, nem véletlen, hogy az afganisztáni fronton is aktívan használják őket. A brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) állományából ugyan költségtakarékossági okokból kivonták a hajófedélzeti Sea Harriereket, mégsem maradt azonban repülőgépek nélkül a flotta, hiszen létrehozták a Joint Force Harrier nevü különítményt, mely három, első vonalbeli harci századot tömörít. A Royal Air Force két bázisán - Cottesmore-ban és Wittering-ben - települnek a Harrier GR7 és GR9 gépekkel repülő századok, melyek személyzetét vegyesen adja a légierő és a haditengerészet. Ezek a gépek szolgálnak a haditengerészet Invincible-osztályú repülőgép-hordozóin is.

A Harrier egyedülálló repülési képességeit maximálisan kihasználják az afganisztáni hadszíntéren. A RAF Kandaharban települő különítménye speciális feladatok végrehajtására is alkalmas a zord hegyvidéki területeken. A koalíciós erők katonai menetoszlopai közelében cirkáló Harrierek hatékonyabban tudják segíteni a szárazföldi csapatokat egy esetleges gerillatámadás esetén, mint a hagyományos vadászbombázók vagy a lassabb helikopterek. A közvetlen támogatás mellett az alakulat feladata a légi felderítés is, valamint az erődemonstráció, mely segíthet megelőzni a támadásokat.

A hazánkba látogató gépek – az előzetes információk szerint – GR9-es változatúak. A GR7-es továbbfejlesztésével létrehozott altípus a Harrier-ek jelenlegi legmodernebb változatának tekinthető, nagyobb hatótávolsággal, korszerübb elektronikai rendszerekkel és precíziós csapásmérésre (GPS és lézervezérlésü bombák) is alkalmas fegyverzettel rendelkezik. Az átalakítás mintegy 70 gépet érintett, ezek alkotják jelenleg a Royal Air Force azonnali reagálású erőinek a gerincét. A modernizált Harrier harci gépek várhatóan 2018-ig lesznek hadrendben, ami - figyelembe véve az alap konstrukció 1969-es szolgálatba állítását – igen szép karriernek tekinthető. Nyugdíjba vonulásuk után az amerikai F-35 Lightning II-es harci gépek veszik majd át helyüket.

A kecskeméti repülőnapokon több alkalommal is vendégeskedtek már Harrier harci gépek, tavaly például egy négygépes kötelék érkezett Nagy-Britanniából, dinamikus bemutatót azonban 2007-ben nem tartottak. Idén – az előzetes információk szerint – a levegőben is megcsodálhatjuk a különleges gép égi táncát, mely sajátosan ötvözi a helikopterek és a vadászgépek képességeit. 

A képre kattintva a felvétel nagy felbontásban is letölthető

Legfontosabb müszaki adatok (Harrier GR9):

Gyártó: Bae SystemsRendeltetés: együléses, szubszonikus vadász-bombázóHossz: 14,36 méterFesztávolság: 9,25 méterHajtómü: Rolls-Royce Pegasus 107Fegyverzet: AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták, Maverick rakéták, Paveway II és Paveway III irányított bombák, különféle szabadesésü bombák 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 27., 14:24
Vannak olyan típusok - ha nem is sok - melyek már külalakjukkal messzire kiemelkednek a kortársak közül. Ezek egyike a britek utolsó szuperszonikus repülőgépe, az elfogásra tökéletesített, kéthajtóműves Lightning. Szépnek nem szép, de korának kiváló és valóban villámgyors célszerszámának bizonyult.
2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025-11-10 10:30:02
Az Emirates Group publikálta pénzügyi jelentését: a 2025–26-os pénzügyi év első hat hónapjában az adózás előtti nyereség 3,3 amerikai dollárt ért el, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit. Az adózás utáni csoportszintű eredmény 2,9 milliárd dollár nyereség, ami 13%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-29 12:40:35
Egy napra megállt az idő Hajmáskér fölött: a Magyar Honvédség helikopterflottájának múltja, jelene és jövője repült egyszerre. A különféle típusú harci helikopterek szabad szemmel is jól láthatóan manővereztek, hiszen a Mi-24 hajtotta végre utolsó éleslövészetét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

Végéhez közeledik a Magyar Honvédség negyedik NATO Baltic Air Policing (BAP) missziója Litvániában, melynek eddigi eredményeiről, tapasztalatairól egy média nap keretein belül kaphattak egy kis ízelítőt a helyszínre érkező sajtósok, spotterek, bloggerek. Helyszíni beszámolónkat mutatjuk most Olvasóinknak!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.