Sokak kedvence a helyből fel- és leszállni képes, brit fejlesztésű Harrier harci repülőgép, melynek dinamikus bemutatója a repülőnapok egyik csúcspontja szokott lenni. Jó hírt közölhetünk az idei kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra kilátogatni szándékozók számára, ugyanis a Royal Air Force egyik Harrier GR9 típusú repülőgépe tiszteletét teszi a Magyar Légierő 70. évfordulója alkalmából megrendezésre kerülő eseményen.
A Harrier harci gépek különféle változatai hosszú évtizedek óta szolgálnak a brit fegyveres erők kötelékében. Ez idő alatt harci alkalmazásukra is sor került, legemlékezetesebb talán a Falklandi-háborúban nyújtott teljesítményük volt. A britek nem kis részben a Harriereknek köszönhetik az argentinok felett aratott győzelmüket.
A folyamatosan továbbfejlesztett konstrukció még napjainkban is ütőképes fegyverrendszernek számít, nem véletlen, hogy az afganisztáni fronton is aktívan használják őket. A brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) állományából ugyan költségtakarékossági okokból kivonták a hajófedélzeti Sea Harriereket, mégsem maradt azonban repülőgépek nélkül a flotta, hiszen létrehozták a Joint Force Harrier nevü különítményt, mely három, első vonalbeli harci századot tömörít. A Royal Air Force két bázisán - Cottesmore-ban és Wittering-ben - települnek a Harrier GR7 és GR9 gépekkel repülő századok, melyek személyzetét vegyesen adja a légierő és a haditengerészet. Ezek a gépek szolgálnak a haditengerészet Invincible-osztályú repülőgép-hordozóin is.
A Harrier egyedülálló repülési képességeit maximálisan kihasználják az afganisztáni hadszíntéren. A RAF Kandaharban települő különítménye speciális feladatok végrehajtására is alkalmas a zord hegyvidéki területeken. A koalíciós erők katonai menetoszlopai közelében cirkáló Harrierek hatékonyabban tudják segíteni a szárazföldi csapatokat egy esetleges gerillatámadás esetén, mint a hagyományos vadászbombázók vagy a lassabb helikopterek. A közvetlen támogatás mellett az alakulat feladata a légi felderítés is, valamint az erődemonstráció, mely segíthet megelőzni a támadásokat.
A hazánkba látogató gépek – az előzetes információk szerint – GR9-es változatúak. A GR7-es továbbfejlesztésével létrehozott altípus a Harrier-ek jelenlegi legmodernebb változatának tekinthető, nagyobb hatótávolsággal, korszerübb elektronikai rendszerekkel és precíziós csapásmérésre (GPS és lézervezérlésü bombák) is alkalmas fegyverzettel rendelkezik. Az átalakítás mintegy 70 gépet érintett, ezek alkotják jelenleg a Royal Air Force azonnali reagálású erőinek a gerincét. A modernizált Harrier harci gépek várhatóan 2018-ig lesznek hadrendben, ami - figyelembe véve az alap konstrukció 1969-es szolgálatba állítását – igen szép karriernek tekinthető. Nyugdíjba vonulásuk után az amerikai F-35 Lightning II-es harci gépek veszik majd át helyüket.
A kecskeméti repülőnapokon több alkalommal is vendégeskedtek már Harrier harci gépek, tavaly például egy négygépes kötelék érkezett Nagy-Britanniából, dinamikus bemutatót azonban 2007-ben nem tartottak. Idén – az előzetes információk szerint – a levegőben is megcsodálhatjuk a különleges gép égi táncát, mely sajátosan ötvözi a helikopterek és a vadászgépek képességeit.
A képre kattintva a felvétel nagy felbontásban is letölthető
Legfontosabb müszaki adatok (Harrier GR9):
Gyártó: Bae SystemsRendeltetés: együléses, szubszonikus vadász-bombázóHossz: 14,36 méterFesztávolság: 9,25 méterHajtómü: Rolls-Royce Pegasus 107Fegyverzet: AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták, Maverick rakéták, Paveway II és Paveway III irányított bombák, különféle szabadesésü bombák
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.