A bolgár Aero magazin adta hírül, hogy sikertelen lett a Bolgár Légierő MiG-29-esei részére szállítandó RD-33-es hajtóművekre kiírt tender.
A kudarc ellenére a bolgár védelmi minisztérium keresi a lehetőségeket a hajtóművek beszerzésére, mivel azokra égető szüksége van a Bolgár Légierőnek.
A magazin részleteket is közölt a befuccsolt üzletről. A tender egyetlen résztvevője az Aviostart cég volt, amely egyben az RSzK MiG (az orosz gyártó cég) helyi kizárólagos képviselője is. A vállalás 4 darab gyári új és hat darab felújított hajtóműre szólt, ezeket vállalta a cég leszállítani. A dolog bökkenője – és egyben a tender törlésének az oka – az, hogy a bemutatott dokumentáció szerint ezek a hajtóművek csak 2017 szeptember-október környékére készülnének el, és nem csak a gyári újak, de az ipari nagyjavítottak is leghamarabb akkorra kerülnének csak a Bolgár Légierő MiG-jeihez.
A tender szerint az új és a felújított hajtóműveknek a szerződés érvénybe lépésekor azonnal szállíthatónak kell lennie. Ehhez képest az egyetlen jelentkező Aviostart tíz pontban is eltéréseket, illetve kiegészítéseket tett, amelyekből a bolgár bizottság csak négyet tudott elfogadni. Miután a tárgyalások nem vezettek eredményre, a bizottság úgy döntött, hogy törli a tendert - egyébként az Aviostart által kért összeg 25,11 millió dollárra rúgott, míg a bolgár fél költségvetésében mindössze 21,17 millió dollárt különítettek el erre a célra.
Mivel a hajtóművekre továbbra is égető szükség van, a bolgár kormány úgy döntött, hogy nem tendereztetéssel, hanem közvetlen beszerzéssel fogja megoldani a problémát – erre egyébként a bolgár törvények lehetőséget adnak. Nem meglepő, hogy a közvetlen beszerzésről a tárgyalásokat továbbra is az Aviostarttal fogják lefolytatni, bár a cég jelezte, hogy nem áll módjában az ár csökkentése, valamint a bolgár fél által támasztott feltételnek ( a hajtóművek azonnali rendelkezésre állása ) sem valószínű, hogy meg tudnak felelni. Ráadásul a bolgár felet a 2016-as költségvetési év közeli vége is szorítja – amennyiben év végéig nem hozzák tető alá az üzletet, az erre elkülönített összeg visszaszáll az államkasszába és jövőre kezdődhet minden az elejétől – hamisítatlan balkáni történet, kíváncsian várjuk a végeredményt. Egyébként ez a fajta beszerzési inkompetencia kísértetiesen hasonlít a magyar MiG-ek alkatrész-beszerzési kálváriájához…
Forrás: bmpd.livejournal.com
A horvát védelmi minisztérium hivatalos bejelentése értelmében, 2024. december 1-től már nem a MiG-21-esek védik az ország légterét, a típus búcsújával egy korszak véget ér Európában.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.