2025. 06. 18. szerda
Arnold, Levente
: 404 Ft   : 351 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kalózbúcsúztató - A görög A-7-esek kivonási ünnepsége

Aranysas  |  2015. 01. 25., 15:33

A görög légierő araxosi 336. századának LTV A-7 Corsair II repülőgépei hosszú időn keresztül üzemeltek, most viszont 39 évnyi használat után kivonják őket. Ezzel befejeződött az aktív szolgálat, és ennek alkalmából az egyik példányt díszfestéssel is ellátták. Bár a legtöbb ilyen repülőgép már eddig is tartós tároláson volt, készen álltak arra, hogy szükség esetén bármikor újra üzembe helyezzék őket.

Mivel a görögök a típus utolsó üzemeltetői, ezért a kivonási ünnepség egy történet végét is jelenti. A Corsair az USAF és a US Navy szolgálatában vált híressé, mivel nagy számban üzemeltették őket, és jelentős mennyiségű bevetést teljesítettek a vietnami háborúban. Rajtuk kívül még a portugál légierő és a Thai Királyi Haditengerészet (Royal Thai Navy) is rendszeresítette. Mind az amerikaiak, mind a portugálok már régen befejezték a típussal történő repüléseket, és még évtizedekkel ezelőtt, a nyolcvanas évek végén, a kilencvenes évek elején kivonták a gépeket. Bár a Thai Királyi Haditengerészet még régebben elraktározta a Corsaireket, valószínűleg azokat már sohasem láthatjuk aktív szolgálatban. Éppen ezért nyugodtan kijelenthetjük, hogy a görög példányok az utolsó mohikánok. Ráadásul a görögök felismerték a típus kiváló képességeit, melynek még a modern hadviselés körülményei között is nagy hasznát látták.

Vietnami veterán

A vietnami háború során a Cor­sair II egy igazán kiforrott típussá vált - hasonlóan a MiG-21-eshez, melynek késői változatai még manapság is számos országban rendszerben állnak. Emiatt az A-7-es egy igazán kiváló repülőgép, amit az is bizonyít, hogy hosszú ideig maradt használatban. Igaz, hogy a típus légiharcban nem olyan jól használható, mint az F-16-es, viszont támadó szerepkörben sok szempontból is összevethető a modern repülőgépekkel. Ugyanakkor az is tény, hogy egy bombázóbevetés viszonylag biztonságos végrehajtásához és a túléléshez azért már modernebb fedélzeti rendszerekre van szükség, amit a görög légierő szem előtt tartott, és komoly erőfeszítéseket tett, hogy versenyképes legyen a legújabb fejlesztésekkel. Amikor a típus szolgálatba állt a hetvenes években, az egyik legelső harci gép volt, melyet HUD-dal (Head Up Display, fej előtti kijelző), INS-sel (Inertial Navigation System, iner­ciális navigációs rendszer) és kétáramú gázturbinával szereltek fel. A görögök eredetileg az A-7E és TA-7C változatokat használták, melyeket hagyományos csapásmérésre, illetve szárazföldi támogató szerepkörre terveztek. A későbbi továbbfejlesztések köre kiterjedt az Allison TF-41-es hajtóműre, a fedélzeti rendszerekre, egy modernebb radarra és teljes nappali/éjszakai képesség csomagra.

Görög modernizáció

A Corsair II típust arra tervezték, hogy számos különböző fegyvert is bevethessen, melybe beletartozik az AGM-88-as HARM radar elleni rakéta, a GBU és Paveway bombacsalád és az önvédelemre szolgáló Sidewinder. Bár a bevetési számítógépek nem a legújabb fejlesztést képviselték, arra azért még elég modernek voltak, hogy egy háborús helyzet esetén megfelelő eredményt érhessenek el. Ebbe a rendszerbe olyan eszközök tartoztak, mint például az AN/ASN-91(V) navigációs/fegyverzeti számítógép, illetve a CP-953A/AJQ fedélzeti számítóegység. A görög légierő 1974-ben még megrendelt hatvan darab A-7H-t, illetve 1980-ban további három TA-7H-t és az öbölháború után még átvett 62 A-7C/TA-7C repülőgépet az amerikai haditengerészettől. Az USA akkoriban vonta ki a típust, és nagy mennyiség állt a raktárakban, Görögország viszont tapasztalt üzemeltetőként elfogadta a felajánlást, s a gépekkel felfrissítette saját A-7-es flottáját. A túlélő Corsairek a legutolsó szériákat képviselték, és az A-7C-ket felfejlesztették az A-7E-k szintjére. Bár a kivonás hivatalosan 28 A-7E-t és 15 darab TA-7C-t érintett, a valóságban ennél jóval kisebb mennyiség állt szolgálatban az utolsó napokban. A Corsair II feladatrendszerét az F-16-os veszi át.

Az ünnepség

2014. október 17-én az araxosi légibázis hangárjában megtörtént a Cor­sair kivonási ünnepsége, melyen helyettesével és a vezérkari főnökkel együtt Dimitris Avramopoulos volt védelmi miniszter is megjelent. Antonios Lordanou nyugállományú vezérőrnagy ünnepi beszédében köszönetet mondott az összes érintett személynek, aki kapcsolatban állt a Corsairrel, legyen az pilóta vagy repülő műszaki. Az ő esetükben a Corsair a szívükben élt, sőt az egyenesen a repülőgépért dobogott. Arról is beszélt, hogy a gép önmagában semmit sem ért volna a görög katonák nélkül, hiszen akkor semmilyen képességgel sem rendelkezett volna. Ez a szimbolikus megemlékezés az ő áldozatvállalásukról szól, melyet a szolgálatuk alatt tanúsítottak. Megható volt az a pillanat, amikor arra a 13 pilótára emlékeztek, akik repülési feladataik során vesztették életüket. Egy különleges repülést terveztek, mely mindenkire komoly hatással volt és amelynek középpontjában természetesen az A-7-es állt, amely előtt most mindenki tisztelgett. A különleges festésű példány sajnos kiesett a programból, így hajtómű nélkül csak a statikus soron állíthatták ki. Egy Corsair géppár repült át a repülőtér felett, őket egy másik kötelék követte, melyet egy A-7-es, egy Phantom, egy Mirage 2000-es és egy F-16-os alkotott. Az F-16-osokkal repülő Team Zeus csoport, illetve a Kalamatából érkező PC-9-esek bemutatót is tartottak. A földön tartózkodókban vegyes érzelmek alakulhattak ki, hiszen az A-7-es jelenlétének vége, és jövő hónaptól már csak az F-16 Block52+ fogja használni az araxosi pályát. Szomorú dolog, hogy egy olyan csodálatos repülőgép, mint az A-7-es, nem emelkedik többé a levegőbe.

Cikk: Kees Otten és Koos Heemskerk

Forrás: Aranysas magazin

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025-06-02 14:07:00
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025-05-29 18:15:53
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.
2025. 06. 16., 11:41
Az ötvenes években egy együléses, egy hajtóműves, szuperszonikus vadászgép jelent meg az amerikai haditengerészetnél, az F8U-1 Crusader.
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.

  Legfrissebbek most

Portugália légiereje hivatalosan 2025. június 16-án jelentette be a párizsi légiszalonon, hogy kibővítik a brazil KC-390-es teherszállító repülőgépre leadott rendelésüket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.