2025. 07. 09. szerda
Lukrécia
: 401 Ft   : 342 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A pilótaképzés hírei - Osztályelső honvéd tisztjelölt

A pilótaképzés hírei - Osztályelső honvéd tisztjelölt
honvedelem.hu  |  2024. 10. 15., 09:09
A pilótaképzés hírei - Osztályelső honvéd tisztjelölt

Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.

Kik jelentkezhetnek erre a képzésre? Milyen szempontoknak kellett eleget tenni a sikeres felvételért?

Ezt a képzést az amerikai légierő iskolája indítja. A tananyag úgy van összeállítva, hogy akár egy nullkilométeres ember, aki még soha nem vezetett repülőgépet, is képes legyen elvégezni a tizennyolc hónapos tanfolyamot. A képzés elején egy kicsi, 80 lóerős géppel repültünk, ebből az állapotból eljutottunk oda, hogy egy utánégetővel rendelkező, 3200 font tolóerejű, sugárhajtóműves gép irányítására is képesek lettünk.

A tanulmányi eredmények, de legfőképpen a repülési képességeim alapján választottak ki engem, de nem a nullkilométeresekhez tartoztam. Nekünk, honvéd tisztjelölteknek annyiban volt ez egy kicsit könnyebb, hogy Szolnokon közel hatvan órát repülhettem a Zlin 242-es típusú repülőgépen. Ezáltal nekem műrepülő-, műszeres és navigációs alaptudásom már volt, illetve kötelékrepülésekben is teljesítettem már tíz órát, ami nagyon-nagyon sokat számított.

Milyen modulokból áll a képzés?

Megérkezésünkkor egy két hónapos nyelvi kurzussal indítottunk San Antonioban. Ezután az alapvető repüléskészségeket fejlesztő modul következett, ennek a helyszíne a Colorado államban található Pueblo városa volt. Ezt követően Oklahomába mentünk, Enidben először turbólégcsavaros repülővel száz órát repültünk, majd a sugárhajtóműves T-38-as géppel mintegy száz órát teljesítettünk. Az utolsó részben rendszerint már nem magára a repülőre koncentráltunk, hanem a kötelékben repülésre és az alap taktikai feladatok végrehajtására.

Másfél év alatt elég sok dolgot kellett elsajátítanod. Mennyire volt feszített a tempó?

Gyakorlatilag 2023 májusában kezdtünk a 80 lóerős repülővel tanulni, majd rá egy évre, idén májusban már a sugárhajtóművessel repültünk. Utólag visszatekintve szinte hihetetlen, hogy mennyi mindent tudtak belesűríteni ebbe az egy évbe. Szeptemberben fejeztem be a képzést, összesen 240 órát repültem, ami nagyon soknak számít. Naponta kétszer-háromszor repültünk, ez nyáron és télen is megterhelő. A legnagyobb melegben 40, de akár 50 Celsius-fokban kellett repülnünk, nappal és éjszaka egyaránt. Ez volt életem legszebb és egyszerre a legnehezebb tizennyolc hónapja.

Kiváló eredménnyel végeztél. Az oktatók mit mondtak, mi volt az erősséged, ami osztályelsővé tett?

Az alkalmazkodóképességem. Oktatóim azt mondták, hogy nem kellett plusz időt szánniuk rám, elsőre megértettem a feladatot. Vizuális típus vagyok, amit egyszer gyakorlatban, repülés közben meglátok, azt már mondhatni, hogy elsajátítottam. Nem tartom magam kimondottan jó tanulónak, nem szeretek a könyvekben elveszni. Természetesen az elméleti részeket megtanulom, de jobban szeretem magamat gyakorlatban kipróbálni.

Az Amerikai Légierő iskolája patinás intézmény. Miben különbözik a többi iskola képzéseitől?

Minden képzésnek megvan a sajátos lebonyolítási rendje, ezáltal más-más úton lehet kinevelni, kitanítani a pilótát. A kanadai képzéssel összehasonlítva elmondható, hogy mind a két képzés a legmagasabb tudást nyújtja. Mindig a végeredményt, a pilótát kell nézni. Ebben a szakmában a mentalitás számít, amit mindkét iskola megad a tanítványoknak, minden itt végzett a „top level” képviselője.

A tanfolyam után most egy rövid időt itthon töltesz. Mi következik ezután?

Folytatom külföldi tanulmányaimat, Olaszországba megyek, ahol a harcászati, taktikai elemeket fogom megtanulni. Az alap technikai képességekkel már rendelkezem, itt nem az én repülésemen lesz a hangsúly, hanem a repülés közben végzendő feladatokat gyakoroljuk majd. Innentől kezdve már gyakorlatilag a harctéren kell gondolkoznom, hogy hogyan pozicionálom saját magamat és a köteléktársaimat.

Mit tanácsolsz azoknak, akik vadászpilóták szeretnének lenni?

Elhivatottság, elszántság kell, merjenek nagyot álmodni, ne hallgassanak senkire, menjenek előre, menjenek a saját fejük után! Soha ne mondjanak le az álmaikról, csak azért, mert valaki azt mondta, hogy ez lehetetlen! Próbálják meg, hiszen nincs annál rosszabb, mint amikor az álom egy örök kérdés marad. Itt a legjobb tulajdonság az alkalmazkodóképesség, ezzel minden akadályt le lehet győzni és nehézséget meg lehet oldani.

További fotók a linkre kattintva érhetőek el!

 

 

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 30., 13:16
Március végén kezdődött az idei szezon egyik legnagyobb európai NATO gyakorlata. A Ramstein Flag 2025 fő bázisát a hollandiai Leeuwarden jelentette, de ezen kívül a RAF marhami és fairfordi támaszpontjai, illetve a dániai Skrydstrup is fontos szerepet játszott.
2025. 07. 07., 12:59
Harry Oostema, a holland királyi légierő ezredese július 3-án hivatalos ünnepségen vette át a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) Nehéz Légiszállító Ezredének (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoki beosztását Pápán, az ezrednek otthont adó MH 47. Bázisrepülőtéren.
2025-07-07 13:18:07
Az Air France-KLM bejelentette, hogy kezdeményezia SAS többségi tulajdonának megszerzését. A csoport jelenleg 19,9%-os részesedéssel rendelkezik a skandináv légitársaságban, és 2024 nyara óta kibővített codeshare és interline megállapodások formájában kereskedelmi együttműködést valósít meg a SAS, az Air France és a KLM között, amelyet tovább erősít a SAS SkyTeam szövetséghez való csatlakozása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 07. 07., 11:06
A hibrid Nuuva V300-at akár négyszáz kilónyi rakomány szállítására tervezték.
2025. 07. 02., 15:22
Július 2-án, a repülőműszakiak napján köszönetet mondunk mindazoknak, akik a háttérben, sokszor láthatatlanul, de rendkívüli precizitással és elhivatottsággal szolgálnak azért, hogy a Magyar Honvédség légijárművei mindig biztonságosan szállhassanak fel és le.
2025. 06. 30., 09:35
1989. november 6-án az amerikai haditengerészet A-6 Intruder géppárja gyakorló bombázásra szállt fel a Whidbey Island tengerészeti légibázisról. Röviddel az indulás után az egyik gépen műszaki meghibásodás lépett fel.
2025. 06. 26., 12:04
A vízi túlélő képesség gyakorlása fontos része az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetői kiképzésének, akik ezúttal a gépelhagyást követő biztonságos vízbe érkezést és az azt követő túlélési technikákat gyakorolták.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK