2025. 11. 07. péntek
Rezső
: 386 Ft   : 335 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A joysticktól a pilótafülkéig, avagy hogyan válik valakiből magyar vadászpilóta

A joysticktól a pilótafülkéig, avagy hogyan válik valakiből magyar vadászpilóta
2024. 11. 13., 13:20
A joysticktól a pilótafülkéig, avagy hogyan válik valakiből magyar vadászpilóta

Immár 16. állomásához érkezett a Hadak útján sorozat a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban. Az előadások célja, hogy hadtörténeti ismereteket adjanak át az érdeklődőknek, valamint, hogy bemutassák a nagykanizsai, illetve zalai kötődéssel rendelkező katonahősöket. A szervezők, Huszár András amatőr történelemkutató és Benke Dániel, a bibliotéka munkatársa nagyon fontosnak tartják, hogy megszólítsák a fiatalabb korosztályt is és felkeltsék érdeklődésüket a téma iránt. Éppen ezért november 6-án rögtön két előadást is szerveztek. Az előadó mindkét alkalommal a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár aktív Gripen pilótája, Majerik Máté százados volt.

Az első előadás 11 órakor vette kezdetét, amelyen a Zsigmondy Vilmos Technikum kadétjai, továbbá a Batthyány Lajos Gimnázium és a Zrínyi Miklós Általános Iskola tanulói vettek részt, összesen körülbelül százan. A joysticktól a pilótafülkéig, avagy hogyan válik valakiből magyar vadászpilóta címet viselő előadásból a fiatalok megtudhatták, hogy a témával kapcsolatos könyvek, filmek és szimulátorok indították el Majerik századost a pilóta hivatás és a katonai repülés irányába, amely ugyan kihívásokkal teli, de rengeteg szépsége is van. A magyar vadászpilótáknak szerteágazó feladatokat kell ellátni, az ország szuverenitásának védelmétől kezdve, a NATO szövetségesekkelvaló együttműködésen át egészen a békeidős légirendészetig, amely azt jelenti, hogy a hét minden napján, napi 24 órában két pilóta és két vadászgép áll teljes készültségben a kecskeméti légibázison, hogy riasztás esetén 15 percen belül a levegőbe tudjanak emelkedni és képesek legyenek elhárítani minden potenciális fenyegetést.

Ezt követően Majerik százados bemutatta a Magyar Légierő által használt, negyedik generációs, többfeladatú harcászati repülőgépet, a svéd gyártmányú JAS 39 Gripent, amely egy hozzáértő pilóta kezében kiváló fegyver, méltó ellenfele a hasonló kategóriájú gépeknek.

A technika mellett természetesen rendkívül fontos az emberi tényező is, hiszen csak hosszú évek alatt lehet megszerezni mindazt a tudást, amely ahhoz szükséges, hogy valaki képes legyen a legmodernebb haditechnikát biztonságosan és hatékonyan működtetni. Rendkívül alapos orvosi vizsgálatokkal kezdődik a folyamat, amely során a fizikai mellett a jelentkezők pszichikai alkalmasságát is vizsgálják. Ezután következik az elméleti oktatás majd pedig maga a repülés. Természetesen a kiképzés minden szakaszában a fokozatosság elvét követik; a motoros gépektől indulva, a lassabb sugárhajtású gépeken át jutnak el végül a Gripenig. Sok fiatal álmodozik erről a hivatásról, hiszen férfias kihívásról van szó; számukra nagy segítség, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen már indul állami légiközlekedési alapképzési szak is.

A rendhagyó tanóra végén került bemutatásra a magyar pilóták felszerelése, úgymint a speciális nadrág, mellény, bakancs és sisak. Ezek kivétel nélkül a pilóta életének és testi épségének védelmét szolgálják, valamint a repülés közben fellépő gravitációs erő káros hatásainak tompítását. Amíg egy Forma 1-es pilótára adott esetben 5 G erő hat, addig egy vadászpilótának akár 9 G terhelést is ki kell bírnia. Ilyenkor a pilóta elveszítheti a színlátását, fokozatosan beszűkülhet a perifériás látása és az eszméletét is elveszítheti, ami életveszélybe sodorhatná. A különleges védőruha segít ennek elkerülésében, hiszen a túlterhelésre felfúvódó gumikamrák nyomást gyakorolnak például a hasra és a combokra, ezzel meggátolják, hogy a vér a tehetetlenségéből adódóan az alsó testrészbe áramoljon. Nagyon fontos még a különleges izommunka és speciális légzéstechnika is, amelyet a kiképzés során sajátítanak el a jelentkezők.

A fiatalok nagy érdeklődéssel hallgatták végig az előadást és a „Három” címet viselő 10 oldalas képregény egy-egy példányát vihették haza emlékbe, amely kötet Lőrincz Mátyás amerikai vadászgépek ellen elért hármas légigyőzelmét örökíti meg, amelyet 1944. június 16-án vitt véghez.

Az eddigi előadások közül ez már az ötödik volt, amely a katonai repüléssel foglalkozott. Tavasszal például Pozsgay Gyula grafikusművész járt Nagykanizsán, aki történelmi képregényeivel öregbíti a magyar pilóták jóhírét szerte a világban. Előadótársának, Dr. Pozsgay Péter tartalékos főhadnagynak is szívügye, hogy méltó emléket állítson a második világháborúban hősiesen harcoló Puma pilótáknak.

Az olyan kivételes katonahősöknek, mint a kecskeméti alakulat névadója, vitéz Szentgyörgyi Dezső zászlós, aki minden idők legeredményesebb magyar vadászpilótája volt vagy vitéz nemes Molnár László főhadnagy, akinek hősiességéért posztumusz a Magyar Tiszti Arany Vitézségi Érmet adományozták. A mai magyar vadászpilóták példamutatóan ápolják a nagy elődök emlékét, hiszen tudják, hogy az ő bátorságuk és bajtársiasságuk minden korban erkölcsi iránytűként szolgálhat.

Az esti program Horváth Jácint köszöntőjével kezdődött. Nagykanizsa Megyei Jogú Város polgármestere beszédében kiemelte, hogy milyen komoly katonai múlttal rendelkezik a település, amelyre méltán lehetnek büszkék a város polgárai. Ekkor is nagyszámú hallgatóság fogadta Majerik századost, aki felhívta a figyelmet arra, hogy milyen sok gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy hatékonyan el tudják látni feladataikat. Alapos kiképzés és rendszeres gyakorlás kell ahhoz, hogy éles helyzetekben minden gyorsan és pontosan hajtsanak végre. A vadászpilótákat az olimpikonokhoz hasonlította, akik éveken át kitartóan készülnek arra, hogy a sorsdöntő pillanatban életük legjobb teljesítményét nyújthassák.

A jelenlévők rendkívül részletes beszámolót hallhattak a kiképzés menetéről, a mindennapok feladatairól és kihívásairól, valamint a pilóták speciális felszereléséről. Hosszas taps zárta a nagysikerű előadást, amely után Benke Dániel köszönetét fejezte ki Majerik Máté századosnak és bajtársainak, amiért nap mint nap vállalják a veszélyeket azért, hogy nekünk ne kelljen; óvják honfitársaik békéjét és biztonságát.

Legyen vezérük a bátorság és kísérje őket a szerencse!

Huszár András

Az esti előadás megtekinthető a Halis István Városi Könyvtár YouTube csatornáján:

Az interjúk teljes terjedelemben:

A Kanizsa Televízió anyaga az esti előadásról a linkre kattintva érhető el!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 10. 20., 12:32
A hazai léginavigációs szolgáltató, a HungaroControl október 20-tól ismét várja a jelentkezőket a 2026 őszén induló légiforgalmi irányító képzésére. Az érdeklődők 2026. március 15-ig pályázhatnak, a kiválasztási folyamat várhatóan a nyár közepén zárul. A jövő ősszel induló évfolyamra továbbra is minden, a légi közlekedés iránt érdeklődő pályázó jelentkezését szívesen fogadják.
2025. 10. 02., 09:51
A német birodalom talán legrosszabb sajtójával rendelkező fegyvere volt a Vergeltungswaffe 1, azaz a V-1-es „repülő bomba”. Igazából senki sem szerette: sem a mérnökök, sem az alkalmazók, s pláne nem a britek és más polgári lakosok, akik kénytelenek voltak elszenvedni csapásait. Nem lett belőle Wunderwaffe, azaz a háború sorsát megfordító csodafegyver. Azért annyira nem is volt rossz…
2025. 09. 23., 12:33
A MiG-21-es család még bőven hadrendben állt, amikor az utód 23-as bevezetése megtörtént. A változtatható szárnynyilazású konstrukció minden részletét tekintve érdekes típus, amely viselte a magyar felségjelet is.
2025-11-05 10:15:15
A Wizz Air minden eddiginél nagyobb kapacitást biztosít a téli menetrendi időszakban Budapestről induló járatain: az egy évvel ezelőttihez képest 8 százalékkal több, összesen 3,2 millió ülőhelyet kínál az utasoknak és 59 célállomásra indít járatokat. A március utolsó vasárnapjáig tartó időszakban a magyar hátterű légitársaság összesen több, mint 6800 járatot fog üzemeltetni.
2025-10-27 13:46:33
A téli időszámításra való átállással életbe lépett a téli menetrendi időszak a légiközlekedésben. Az Air France két népszerű célállomásra indít új, közvetlen járatot, míg a meglévő hálózaton több város repülőterére az eddigieknél nagyobb kínálatot tesz elérhetővé. Mindezek mellett már Miami és Tokió felé is foglalható lesz a La Prémiere első osztály.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 11. 06., 10:01
2018 májusában egy tengerészgyalogos hamvaival és hagyatékával egy amerikai üzletember érkezett Budapestre. Utazásával a tengerészgyalogos kívánságát teljesítette, akit gyerekkora óta barátjának mondhatott, és akinek kérése az volt, hogy a végső nyughelye szülőföldjén legyen.
2025. 11. 04., 11:56
Megkezdődött a Magyar Honvédség által megrendelt második KC-390 Millennium közepes katonai szállítógép átadás-átvételi folyamata, a brazil Embraer repülőgépgyár Sao Paulo állambeli Gavião Peixotoban települt üzemkomplexumában.
2025. 10. 29., 14:10
A Delta Airlines első hetvenöt évében amerikai repülőgéptípusok voltak a meghatározóak a légitársaságnál.
2025. 10. 27., 11:05
Az idén százéves Delta Airlines történetét röviden áttekintő sorozatban többször szóba került az 1978-as légitársasági deregulációs törvény, amely átalakította az amerikai légiközlekedési iparágat.

  Legfrissebbek most

A legtöbb nagyszabású hadijátékhoz hasonlóan az Anatóliai Sas elsődleges célja is az, hogy a résztvevők, a „kékek” a lehető legtöbbet tanuljanak a rendezvény során. Olyan helyzetekkel kerüljenek szembe, amelyekkel otthon nem találkozhatnak, amelyek megközelítenek egy valós háborús szituációt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.