2023. 04. 02.
Áron
: 381 Ft   : 350 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Hihetetlen Hercules

A Hihetetlen Hercules
JETfly  |  2016. 04. 27., 10:06

Svájci bicska légcsavarral.

2015 utolsó napjaiban újabb fejezettel bővült a repülés története: a Lockheed Martin a kétezer-ötszázadik C–130 Hercules szállító repülőgépet adta át. A típus sikere példátlan, mind a darabszámot, mind a több évtizedes, folyamatosan zajló gyártást tekintve.

A Lockheed Martin 2500. C–130-asa egy kutató-mentő feladatok támogatására specializált, különleges felszereltségű Super Hercules volt, amelyet az amerikai légierő 71. mentő százada állíthatott hadrendbe a Georgia állambeli Moody légitámaszponton.

S most ugorjunk vissza az időben 60 évet! A legelső C–130A Hercules 1956. december 9-én állt hadrendbe az amerikai légierő 463. csapatszállító ezredének 774. repülőszázadánál. Egy példátlan, a mai napig tartó karrier indult el ekkor. Pedig az új típus meglehetősen nehezen kelt életre.

A modernizált C–130-asok pilótafülkéjében éjellátó szemüvegeket is lehet használni. (Fotó: internet )

1951-ben, a koreai háború idején az amerikai hadvezetés egy modern, sugárhajtóműves taktikai szállító repülőgépre vágyott, olyanra, amely képes tüzérségi lövegeket, kisebb harcjárműveket nagy távolságra szállítani. Alapkövetelmény volt még a rövid, szűk leszállópályákon végrehajtott fel- és leszállás képessége, valamint a 125 csomó sebességű, stabil lassúrepülés az ejtőernyős katonák ugratásához.

Hall Hibbard, a Lockheed vezető mérnöke lehetőséget szimatolt a légierő felhívásában. Nem ezt gondolta ugyanakkor a zseniális tervező, Kelly Johnson, akinek a nevéhez olyan korszakalkotó repülőgépek kötődnek, mint a kéttörzsű P–38 Lightning vadászgép, az F–104 Starfighter vadászgép, az U–2 stratégiai felderítő repülőgép vagy a hangsebesség háromszorosával repülni képes SR–71 Blackbird felderítőgép. Johnson szerint akár a céget is magával rántó katasztrófa lehet abból, ha a pályázatnak megfelelő tervek elkészítésére pazarolják a Lockheed erőforrásait, hiszen a vállalat a nagy sebességű, nagy teljesítményű vadászgépekre specializálta magát. A korai tervek ismeretében állítólag a következőket mondta Hibbard-nek, aki akkor a főnöke volt: „Ha ezt elküldöd a légierőnek, azzal meg fogod semmisíteni a Lockheed vállalatot!” Nos, a zseni is tévedhet: ezek a tervek most, bő 60 évvel később is időtállóak. Szerencsére Hibbard is ragaszkodott a döntéséhez, és amikor 1954. augusztus 23-án a prototípus YC–130-as először felszállt, a jelenlévők közül már mindenki sejtette: a merész lépés bevált. A négy hajtóművel felszerelt gép alig 261 méter nekifutás után a levegőbe emelkedett, terhelhetősége, hatótávolsága pedig jelentősen meghaladta a taktikai szállítási feladatokra akkoriban használt legmodernebb szállítógép, a hagyományos, dugattyúmotoros, két hajtóműves C–119 képességeit.

A KC–130J képes a legmodernebb F–35B vadászbombázók „megitatására” is. (Fotó: internet)

A C–130-asok különböző katonai változatait 68 ország fegyveres ereje alkalmazza, s több mint 22 millió repült órán van túl a típus. A jelenleg gyártott C–130J Super Hercules-ek 16 ország 19 fegyverneménél állnak szolgálatban, s eddig több mint 1,3 millió repült órát teljesítettek.

Az alaposan továbbfejlesztett Super Hercules változat 1996-ban szállt fel először, teljesen új fejezetet nyitva a típus történetében. Kívülről szemlélve a 4600 lóerős Rolls-Royce AE 2100 D3 turboprop hajtóművek hatágú, különleges formájú tollakkal rendelkező Dowty R391 kompozit légcsavarja a legszembetűnőbb változás, ugyanakkor belül is alaposan megújult a típus: digitális avionikai rendszerek, a két pilóta szeme előtt lévő információs képernyő (HUD), a rakodómester új, számítógépes rakománykezelő rendszere – vagyis a 21. század találkozott az 1950-es évek máig tökéletes aerodinamikájával. A hajózószemélyzet létszáma is csökkent: a navigátor és a rádiós szerepét számítógépek vették át, így a két pilóta mellé már csak egy rakodómester kell a teherszállító alapváltozat üzemeltetéséhez.

YC–130 prototípusok a levegőben. (Fotó: internet)

Az alap és a 4,6 méterrel meghosszabbított C–130J-30 teher- és csapatszállító típus mellett igen színes a különleges feladatokra alkalmazott Super Herculesek palettája. Ha csak a legfontosabb, ma is gyártott változatokat vesszük figyelembe, akkor a 17 választható verzióból a KC–130J légi utántöltő, a HC–130J kutató-mentő, az MC–130J és az EC–130J különleges műveleteket támogató, a WC–130J időjárás-felderítő („hurrikánvadász”) és az AC–130J közeli légi támogatást nyújtó Herculeseket érdemes kiemelni. A cég L–100J néven ajánlja a polgári piacra szánt, „civil” Super Herculesét, egyelőre mérsékelt sikerrel.

Ahhoz képest, hogy egy közel 60 éve hadrendben álló típusról beszélünk, a legnépszerűbb katonai teherszállító repülőgépből éppen most rendelt újabb hetvennyolcat az amerikai védelmi minisztérium. A december 31-én aláírt szerződés értelmében a Lockheed Martin 2016 és 2020 között harminc MC–130J Commando II, tizenhárom HC–130J Combat King II és huszonkilenc „mezei” teherszállító, hosszított törzsű C–130J-30 Super Herculest szállít le az amerikai légierőnek. A tengerészgyalogság hat KC–130J légi utántöltő változatot kap, míg a parti őrség öt HC–130J kutató-mentő Super Hercules vásárlására kap opciót. Az üzlet értéke eléri az 5,3 milliárd dollárt.

Tűzoltó feladathoz kapja meg az MAFFS oltórendszert a Hercules. (Fotó: internet)

Érdekes megjegyezni, hogy a Commando II-esek egy részéből készülnek majd az új generációs, a közeli légi támogatást és a különleges műveleteket végrehajtó egységeket oltalmazó AC–130J Ghostrider repülőgépek. A légierő modernizációért lelkesedő vezetőinek elképzelése szerint a régebbi, már sok háborút megjárt AC–130U Spooky változatokat felváltó csatarepülőgép elsősorban a repülés közben kinyitható rámpára elhelyezett indítóegységből alkalmazható GBU–176 Griffin rakéták és a GBU–44 Viper Strike kisméretű bombák hordozója lesz. Ezeket egészítik ki a szárny alatti tartókról bevethető AGM–114 Hellfire irányított rakéták és a GBU–39 SDB GPS-irányítású bomba, támogatandó a földi egységek harcát. E fegyvereket mindössze egyetlen, 30 milliméter űrméretű gépágyú egészítette volna ki, de aztán visszakerült a tervekbe a 105 milliméteres M102 tarack is.

Szintén érdekes változatnak ígérkezik a Lockheed Martin saját fejlesztése, a SC–130J Sea Hercules. A gyártó saját kockázatára és költségeire végzett fejlesztéssel egy költséghatékony, tengeri őrjáratozásra és hajók, illetve tengeralattjárók elleni hadviselésre alkalmas repülőgépet kíván megalkotni. A Lockheed gyakorlatilag a P–3C Orion haditengerészeti felderítő repülőgép rendszereit és fegyverzetét „házasítja” össze a vevő igényeinek megfelelően új vagy használt C–130J Herculesekkel.

Alattam az utódom: az amerikai parti őrség HC–130H-ja és a váltótípus, a HC–130J. (Fotó: internet)

S hogy a Hercules milyen meglepetésekre képes, arról tanúskodjon egy apró, de annál szimbolikusabb rendelés: Franciaországé. Az Airbus A400M program élharcosaként ismert ország védelmi tárcája két C–130J szállító és két KC–130J légi utántöltő változatot rendelt tavaly decemberben. Csúszott ugyanis a szintén turboprop szállítógép, az A400M gyártási programja, ráadásul az európai típus képességei messze vannak az ígérttől. Erre példa, hogy amíg a számítógépes szimulációk során az A400M gond nélkül megtankolt helikoptereket a levegőben, addig a gyakorlatban kiderült: a négy Europrop TP400-D6 hajtómű olyan levegőörvényt képez a gép mögött, amelyben a forgószárnyasok nem tudnak repülni. A franciák ezért is vásároltak kettőt a KC–130-as család legújabb változatából.

A Négy Lovas A műrepülő-kötelékek minden repülőnap kedvenc látványosságai. Kötelék négy hajtóműves szállító repülőgépekkel? Igen, volt ilyen is: A Négy Lovas (The Four Horsemen), amely a már említett 774. század pilótái hoztak létre. 1957-ben pattant ki a fejükből az ötlet, amikor a rossz időjárás miatt el kellett halasztani egy repülési feladatot: ha a gép ennyire erős és már-már a vadászgéphez mérhetően fürge, kiválóan irányítható, miért ne lehetne igen-igen szoros kötelékrepülést begyakorolni? S ha már megy, másoknak bemutatni? A kérdéseket hamarosan tett követte. A gyémánt alakzatban, egyszerre végrehajtott felszállás csak a kezdet volt: a kiváló pilóták és gépeik programját, manővereit 1960 végéig láthatták az Egyesült Államok repülőnapjainak, a bázisok nyílt napi rendezvényeinek látogatói.

A légiutántöltési képesség ma már alapkövetelmény. (Fotó: internet)

Magyar Honvéd 2016. április/Trautmann Balázs

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 20., 11:22
Befejeződött az Airbus H225M típusú, közepes szállító helikopterek magyar katonai típusalkalmassági vizsgálata. A megrendelt tizenhat többcélú helikopterből kettőt ez év júliusában adnak át az Airbus Helicopters franciaországi, Marignane-i gyártó központjában.
2023. 03. 13., 13:56
Éves harcászati és taktikai szimulátor tréningen vesz részt az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kijelölt hajózó és felderítő állománya, valamint az MH Légi Műveleti és Vezetési Irányító Központ irányítói Svédországban.
2023. 03. 08., 16:16
Az Aero Vodochody elvégezte mind a 16 együléses L-159 ALCA nagyjavítását és az utolsó példányt is sikeresen átadták a Cseh Légierőnek. Az L-159-esek üzembentartását további nyolc évvel meghosszabbították és egyéb műszaki fejlesztésekre is sor került.
2023-03-21 13:09:04
Az 1985-ben indult légitársaság most harmadszor változtat arculatán. A jelenlegi festések 1999 óta láthatóak a világ legnagyobb légitársaságának óriásgépein, és az egyik legismertebb márkajelzéssé váltak ez alatt az idő alatt. A mostani arculatfrissítés a gépek függőleges vezérsíkját és a szárnyakat érinti.
2023-03-14 11:44:40
Június 1-től heti hétre növeli járatai számát Budapest és Dubaj között az Emirates. Emellett számos, a magyar utazók körében is népszerű útvonalon bővít a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, és újabb desztinációkon állnak forgalomba az A380-as óriásgépek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 31., 10:22
A BepiColombo projektet az Európai Űrügynökség (ESA) és a Japán Űrügynökség (JAXA) együttműködésének keretében hozták létre.
2023. 03. 27., 09:35
Idén júliusra készül el az első kettő, és ebben az évben összesen hat H225M érkezik a helikopterdandárhoz.
2023. 03. 22., 13:17
Különleges túranapot szervezett a Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület (HATESZ) a 2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém programsorozat keretében március 11-én.
2023. 03. 22., 10:03
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy újabb géppel bővül itthoni flottája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A honvedelmitabor.hu honlapon április 3-án, hétfőn reggel 9 órától lehet jelentkezni a Magyar Honvédség által szervezett idei nyári gyermektáborokra. Az érdeklődők számára ez nagyon fontos információ, mert egyes táborok esetén egy-két órán belül elfogynak a helyek.