Nagy sikerű spotter-napot tartott a Budapest Airport a repülőgépeket kedvelő hobbi-fotósok számára hétvégén. A www.AIRportal.hu köré szerveződő hobbifotósok busszal körbejárták és körbefotózhatták a repülőteret.
Nem kevesebb, mint 39 magyar spotter kapott lehetőséget a hétvégén, hogy testközelből láthassa azokat a repülőgépeket, amelyek korábban csak a Ferihegyi repülőtér kerítésén kívülről, például a vecsési káposztaföldekről tudott lefotózni. Az AIRportal.hu és a Budapest Airport összefogásában szervezett spotter-napon több, mint húsz különféle utasszállító repülőgép fel- és leszállást közvetlen közelről, sokszor a repülőtéri futópálya vagy gurulóút (taxiway) biztonsági határáról, azaz majdnem kéznyújtásnyi közelségből tudták lefotózni.
A Budapest Airport és az AIRportal spottereinek együttmüködése évekre nyúlik vissza, a repülőgépfotósok rendszeresen meghívót kapnak a repülőtéri eseményekre, részt vesznek a repülőtér környezetvédelmi akcióiban (pl. a repülőtér környékén eldobált szemét összeszedésében), gyakran ők hívják fel a repülőtéri ügyeletesek figyelmét, ha valami rendellenességet észlelnek kerítésen kívül vagy belül. A spotterek természetesen tavaly is jelen voltak, amikor első alkalommal szállt le Magyarországon Airbus A380-as típusú repülőgép a Lufthansa színeiben. A többezer ember által megcsodált látványosságot a spotterek a betonról szemlélhették és néhány szerencsés képviselőjük még az óriásgép fedélzetére is feljutott.
A mostani hétvégén hatórás buszos túrát tettek az AIRportal spotterei a repülőtéren, az Aeroplex müszaki előterén lefotózhatták a négy éve ott parkoló egyik utolsó ex-Malév gépet, a HA-LHB lajstromjelü Boeing 767-200ER típusú gépet, amit a Malév a veszteséges hosszútávú járatok törlésekor parkolt le 2008 októberében. A gép tulajdonjoga a mai napig nem tisztázott, elvben a csődbe ment Malévé, de jelzálog is terheli. A viszonylag kis befogadó képességü, 200 személyes interkontinentális gép felújítása olyan sokba kerülne, hogy ma már szinte elképzelhetetlen rá üzemeltetőt vagy vevőt találni. A Malévra emlékezve ez előtt a gép előtt készítettek csoportképet magukról a spotterek.
Az egyes futópálya biztonsági zónájából közvetlen közelről készültek digitális fotók százai az olyan különlegesnek számító gépekről, mint a török Turkish Cargo teherszállító légitársaság Airbus A 310F típusú gépe vagy a hasonlóan nagy Iran Air Airbus A 300-asa, amely kizárólag tankolni száll le Budapesten. A legnagyobb sikert a legnagyobb gép, a luxemburgi Cargolux légitársaság Boeing 747-400F típusú teherszállító gépe aratta. A 396 tonnás maximális tömegü gép hetente többször is jár Budapesten, úton a Távol-Kelet és a luxemburgi bázis között.
Ugyancsak ritkaságszámba ment a KLM holland légitársaság ún. retró-festésü Boeing 737-800-asa. A PH-BXA jelü korszerü Boeing-ot a hatvanas években használt festésben készítették el és azóta is nagy népszerüségnek örvend Európa repülőterein. A légiközlekedésben egyébként is hódít a retró, nemcsak a KLM, hanem a Lufthansa, az Air France, a CSA cseh légitársaság, sőt a megszünt Malév is egy-egy gépét a hatvanas évek színeiben járatja illetve járatta.
„A Budapest Airport számára is fontos volt, hogy a nehéz pénzügyi helyzet ellenére ne szakadjon meg a kapcsolat a repülést kedvelő hobbi fotósokkal” – jelentette ki Hardy Mihály. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója hozzátette: „A spotterek fontos résztvevői a repülőtér életének, olyan civil csoport, akiknek a támogatására számíthat a Budapest Airport és fordítva. A repülés elkötelezett híveiként a spotterek már eddig is számos ötlettel, információval segítették a Ferihegyi repülőtér munkáját és biztonságos müködését, a jövőben is számítunk a velük való együttmüködésre.”
"Nagy örömmel tölt el, hogy a Budapest Airport és az AIRportal.hu megrendezte ezt a napot, hiszen sok repülőgép-fotós számára életre szóló élményt sikerült szerezni. Bízom benne, hogy a Budapest Airport és a spotterek közössége között kialakult remek együttmüködés keretében a közeljövőben akár nemzetközi repülőgépfotós találkozót is rendezhetünk majd Ferihegyen" - mondta el Samu Ádám, az AIRportal.hu légiközlekedési portál főszerkesztője.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.