„Mintha mindig is így működött volna!” - jegyezte meg ma reggel egy repülőtéri dolgozó, miután lement a szokásos reggeli csúcs a Budapest Airport 2. Terminálján, ahonnan ma először indult egyszerre valamennyi diszkont és hagyományos légitársaság hajnali járata. A reggel 6 és 7 óra közötti időszakban 9 ún. low-cost és 2 hagyományos légitársaság gépe indult, összesen 1 780 utassal a 2. Terminálról.
Reggel 06:09 percet mutatott az óra, amikor a Wizz Air magyar diszkont légitársaság London Luton repülőterére tartó Airbus A320-as típusú gépe rövid nekifutás után a levegőbe emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 1-es futópályájáról. Ebben nem is lenne semmi különös, de a HA-LWP lajstromjelü Wizz Air gép most először nem a „régi” 1, hanem a 2B Terminálról indult és az utasok is ott szálltak be. Két percre rá startolt a Wizz Szicíliába, Cataniába tartó járata, majd újabb két perc elteltével a Ryanair Belgiumba, a Brüsszeltől délre fekvő Charleroi-ba tartó gépe emelkedett a magasba. A reggeli csúcsidőszak első órájában 1 780 induló utast kezelt a 2. Terminál – különösebb fennakadás nélkül.
"Leáldozott az 1. Terminál napja"
A Budapest Airport tegnap este indította és fogadta az utolsó járatokat a történelmi 1. Terminálon, ahonnan az utolsó induló gép a Germanwings stuttgarti járata volt, míg az utolsó érkező repülő a Wizz Air W6 2342-es járatszámú római járata volt, amely egészen pontosan 23.48-kor állt be az épület elé – hosszú időre utoljára. Az utasok távozása és a csomagok kirakodása után a gépet átvontatták a 2B Terminál forgalmi előterére, ahol a ma reggel felkelő nap sugarai már mind a hat jellegzetesen lila-pink festésü Airbus A320-ast megvilágíthatták. Utoljára 2012. február 3-án délután álltak itt ilyen katonás rendben egyetlen légitársaság gépei, amikor a csődbe ment Malév-flotta az utolsó út előtt felsorakozott. Éppen a nemzeti légitársaság csődje, valamint a repülőtérre kivetett példátlanul magas telekadó vezetett oda, hogy a Budapest Airport kénytelen volt bezárni a ferihegyi 1. Terminált. A „régi” repülőtéri forgalmi előtér betonján csak a teherszállító repülőgépek (cargo) valamint a magán kisgépek és a business jetek maradtak az ún. GAT-terminálon (General Aviation Terminal).
"Üres a beton, elmentek a gépek..."
A Budapest Airport az 1. Terminált lezárta a nagyközönség előtt, csak a megszünt kereskedelmi egységek munkatársai pakoltak az épületben, a megmaradt készleteket szállították át a 2. Terminálon lévő raktárakba vagy vissza a telephelyre, valamint elkezdték a bútorok, a vendéglátóhelyek berendezéseinek leszerelését. A tervek szerint június végére az 1. Terminált végleg „hibernálják”, az épületet a rendőrség és a repülőtér alkalmazottai őrzik, kordonnal zárják körbe, a minimálisan szükséges fütés-hütés-szellőztetés mellett természetesen lesz rendszeres karbantartás és takarítás is. Az épületet és berendezéseit olyan állapotban tartja a Budapest Airport, hogy a terminál – szükség esetén – akár két-három héten belül újra indíthat és fogadhat utasokat és repülőgépeket. A repülőtéri cég becslései szerint négy-öt éves kényszerszünet következik az 1. Terminál életében.
"Reggeli csúcs az 1. futópályán és a környékén"
A ferihegyi 1. Terminált 1939-ben tervezte ifj. Dávid Károly, azonban a félig kész épület 1944-ben romba dőlt a légitámadások következtében. A háború utáni újjáépítésben szerencsére az eredeti tervek alapján állították helyre a terminált, amelyet 1950. május 7-én adtak át a forgalomnak. A 2A Terminál átadása, vagyis 1985 októbere után a külföldi légitársaságok maradtak az 1-esen, a Malév az új épületet használta. 1998 decemberében a 2B Terminált is átadták a forgalomnak. 1999 májusától a koszovói albán-szerb konfliktus miatt a Jugoszlávia elleni légitámadások idejére a NATO-hadmüveleteket támogató amerikai Ohiói Nemzeti Gárda KC-135-ös légi tartálygépei állomásoztak az 1. Terminál előterén. 2003 és 2005 között az eredeti tervek szerint újították fel az 1. Terminál épületét, amelyet a szárnyak között két modern indulási- és érkezési épületrésszel egészítettek ki. A Budapest Airport végül 2012. május 29-én kényszerült az 1. Terminál bezárására.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.