2024. 10. 09. szerda
Dénes
: 400 Ft   : 365 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A világ legszórakoztatóbb repülőtere

JETfly  |  2009. 01. 06., 10:15

A kaszinók fővárosaként is emlegetett nevadai Las Vegas mágnesként vonzza a különleges élményekre, de főként a könnyű meggazdagodásra vágyó turistákat. Ráadásul a repülőgéppel odaérkezők már a McCarran nemzetközi légikikötőben ízelítőt kapnak a világ legnagyobb szórakoztató-központjának hangulatából, méghozzá oly módon, hogy egykarú rablókon játszhatnak, miközben a poggyászukra várnak.

A legvidámabb amerikai metropolis az utcákon hömpölygő tömeggel és pénzköltésre csábító neonreklámjaival egy óriási élményparkra emlékeztet, ahol a kikapcsolódást kereső látogatók különféle bárokban szórakozhatnak, kedvükre ehetnek-ihatnak, de ha kedvük úgy tartja, akár kora délután is megtekinthetik a világ leglátványosabb revüjét. Akik viszont kifejezetten azért utaznak Vegasba, mert ettől remélik sorsuk jobbra fordulását, azok kaszinók és játéktermek tömkelegében próbálhatnak szerencsét. Úgy tünik, hogy Nevada államban is érvényes az a közmondás, amely szerint a remény hal meg utoljára, mert a McCarran nemzetközi légikikötő két terminálján tavaly már 47,6 millió utas fordult meg. A parádés teljesítménnyel a reptér tizenegyedik lett a világranglistán, míg az Egyesült Államokban a hetedik, lekörözve ezzel Houstont, Phoenixet és a New York-i Newarkot. Ami pedig a gépmozgások számát illeti, az elmúlt évben regisztrált 609 472 le- és felszállással világviszonylatban is az előkelő hatodik helyen landoltak.

Köztudott, hogy a szerencsejátékosok Mekkájában minden a pénz körül forog, ennélfogva a nap huszonnégy órájában és bárhol lehet játszani. A repülőteret üzemeltető vállalat (DOA) ebből a liberális szemléletből kiindulva (és persze a busás nyereségre kacsintva) ezerháromszáz játékgépet állított fel a terminálokon, hogy a turisták már a poggyászkiadó területen bemelegíthessenek a vegasi kalandra. Persze a káprázatos nyereményekkel kecsegtető játékból többnyire a falánk pénznyelők kerülnek ki győztesen, így aztán az egykarú rablók évente mintegy negyvenmillió dollárral gyarapítják a DOA amúgy is jelentős profitját. 

A zömmel bányászok és iparosok lakta település közelében 1942-ben létesített parányi repülőtér az évtizedek során ezerkétszáz hektáros területen fekvő, ötvenhárommilliós kapacitású komplexummá fejlődött. A légikikötő jövőjét alapvetően meghatározta, hogy az amerikai utaztatók az 1960-as évek végén élménytúrákat kezdtek szervezni a szórakoztatóipar fellegvárába, ahová nagy befogadóképességü gépekkel érkeztek a látogatók milliói az ország minden szegletéből. Egyre több légitársaság kapcsolódott be a turistacsoportok szállításába, következésképpen a szélsebes tempóban fejlődő utasforgalom az 1970-es években már átlépte a tízmilliós határt. A DOA az évtized során újabb szárnyakkal toldotta meg a kiszolgálóegységeket, csakhogy a prognózisok továbbra is két számjegyü növekedést jósoltak, ezért elkerülhetetlenné vált a kapacitás bővítése és az infrastruktúra korszerüsítése.

1982-ben elkészültek a második terminál tervei, s ekkor meghirdették a háromszázmillió dollárt felemésztő „McCarran 2000” modernizációs programot, hosszú távra megteremtve ezzel a sikeres müködés feltételeit. Amint elkezdődött az építkezés, a sivatag homokjából gombamód nőttek ki a létesítmények. Rekordidő alatt készült el az új központi kezelőépület, a kör alakú szatellitben végződő négy móló, valamint egy kilencemeletes parkolóház és a konferencia-központ. A beruházás következő lépcsőjében meghosszabbították mind a három kifutópályát, ráadásul egy 4423 méter hosszú negyediket is építettek. Végül az infrastruktúrát korszerüsítendő üzembe helyeztek egy nagy teljesítményü számítógépes rendszert, ami azt eredményezte, hogy gördülékennyé vált az utasok kezelése és beszállítása.

A McCarran légikikötő természetesen a következő időszakban is élen járt a technika legújabb vívmányainak alkalmazásában. Az Egyesült Államokban elsőként olyan újdonságokkal bővítették a szolgáltatási kínálatot, mint a nagysebességü vezeték nélküli internet ingyenes használata, illetve ötven check-in automatát szereltek fel a központi kezelőcsarnokban, egyszersmind tízet a konferencia-központban is az elektronikus jeggyel utazók számára. De a DOA emellett arról is gondoskodott, hogy az utazók hangulatos környezetben tölthessék vásárlással és fogyasztással a várakozási időt. Ezért a kényelmes ülőbútorokkal berendezett kiszolgálóegységekben százra növelték a vendéglátóhelyek számát, míg a vásárolni óhajtók – a giccses vegasi emléktárgyakat áruló boltoktól az elegáns butikokig – kilencven különböző üzletben költekezhetnek. A légitársaságok pedig azért kedvelik a világ száznegyven pontjáról járatokat fogadó modern repülőteret, mert itt lényegesen kevesebbet fizetnek a színvonalas kiszolgálásért, mint a zsúfolt gyüjtő-elosztó központokban. A legjobb ügyfél havi 1,2 milliós utasszámmal a Southwest Airlines, s miután a diszkontcég harmincöt százalékkal részesedik a forgalomból, ezért abban a kedvezményben részesül, hogy járatait egy huszonegy utashíddal felszerelt külön szárnyon szolgálják ki. A Southwestet fontossági sorrendben a US Airways és a United követi, a középmezőnybe pedig olyan légitársaságok tartoznak, mint például a Delta Connection, az American Eagle és a JetBlue. A külföldi légitársaságok sorát az Air Canada nyitja, de jelentős a bmi, az Aeroméxico és a Virgin Atlantic menetrendszerü járatainak száma is. Mindennek köszönhetően a Las Vegas-i McCarran repülőtéren ma már napi 130 ezer utast fogadnak, mondhatni ideális körülmények között.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 01., 09:45
Az Emirates pilótáinak repülését a GE FlightPulse™ adatelemző alkalmazás is segíti, amely fontos működési adatokat szolgáltat a légitársaság naponta átlagosan 470 járatának biztonságáról és üzemanyag-hatékonyságáról. Az applikációnak köszönhetően nem csupán a repülésirányítás minősége javult, de a légitársaság pilótái közti együttműködés is szorosabb és gördülékenyebb lett.
2024. 09. 27., 09:15
A 2022-es Royal International Air Tattoo rendezvényen Szentendrei Dávid százados, a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózója kiemelkedő teljesítményt nyújtott JAS 39-es Gripen vadászgépével.
2024. 09. 25., 09:10
Egy korszak véget ért a Holland Királyi Légierő történetében: országjáró repülés keretein belül, 2024. szeptember 27-én búcsúztak el 45 évnyi szolgálat után az F-16-osok.
2024. 09. 12., 12:35
A térség legnagyobb repülőnapjaként, idén szeptember 6-án és 7-én rendezték meg Zeltwegben Ausztria nemzetközi repülőnapját, az AIRPOWER-t. Fotós beszámolónkban közel 200 felvételt láthatnak Olvasóink az esemény szombati napjáról!
2024-09-19 18:30:47
Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.
2024-09-15 18:00:00
A szervezők bejelentése értelmében, egy héttel az esemény előtt, törölték a csehországi Ostravában évente megrendezésre kerülő NATO Days rendezvényt.
2024-09-10 16:39:21
Az olimpiai után a paralimpiai csapat is a Wizz Air repülőgépének fedélzetén érkezett haza Párizsból, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren hétfőn fél öt előtt nem sokkal landolt az aranygép, amely az olimpiai és paralimpia sportolók tiszteletére kapott egyedi fényezést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 10. 08., 11:12
1992. január 7-én az olasz hadsereg két, fehérre festett helikoptere érkezett a kaposújlaki repülőtérre. Az AB 205-ös és 206-os az Európai Közösség Megfigyelő Missziójának égisze alatt repült Belgrádból Zágrábba és tankolás céljából szakította meg útját a Kaposvár melletti repülőtéren.
2024. 10. 02., 10:56
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen vadászrepülőgépei is részt vesznek a Ramstein Flag 24 légvédelmi harcászati gyakorlaton Görögországban.
2024. 10. 01., 09:56
A kalibráló repülések során az irányadók és a távolságmérő berendezés útvonal-ellenőrzését a két pilóta és a 2-3 fős fedélzeti kalibráló személyzet önállóan végezte.
2024. 09. 30., 09:49
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál AS-350B kiképzési repüléssel indult a nap.

  Legfrissebbek most

„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.