2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Berlinben teljes gőzzel épül a jövő légikikötője

JETfly  |  2008. 07. 24., 20:17

Idestova másfél éve munkások hada három műszakban dolgozik Schönefeld körzetében, hogy 2011. október 31-én megnyithassa kapuit a kétezer futballpályányi területen felépülő Berlin-Brandenburg nemzetközi légikikötő. A német főváros rangjához méltó BBI központi terminálja architektúráját tekintve a legszebb lesz az országban, s emellett szolgáltatási kínálatával is világszínvonalat képvisel majd.

Brandenburg tartomány és a régi-új főváros vezetői szerint jelenleg egyetlen német légiforgalmi csomópont sem fejlődik olyan dinamikusan, mint Berlin, ahol a 2,6 milliárd eurót felemésztő zöldmezős beruházás részeként a keleti országrész legnagyobb ipari parkja, valamint legkorszerübb közlekedési fordítókorongja is helyet kap a BBI ezernégyszáz hektáros területén. A munkálatok jó ütemben haladnak, mert a kivitelezők feszített tempót diktálnak, hogy betarthassák az ütemtervben német precizitással napra lebontott határidőket. Következésképpen a közelmúltban elkészült a repülőtérre vezető többsávos A113-as autópálya, egyidejüleg elkezdődött a négyezer méter hosszú második kifutópálya alapozása, a terminál magjában pedig oszlopok erdeje tör az ég felé, amelyek a kezelőcsarnok és a fogadórámpa tetőszerkezetét tartják majd. Ráadásul az is lényegesen felgyorsítja a munkálatokat, hogy az építési területet átszelő sínpáron speciális vasúti tartálykocsik naponta ezerötszáz köbméter betont szállítanak a helyszínre, úgyhogy az óriási munkagödörben már a központi épület alagsorát elfoglaló huszonnyolcezer négyzetméteres vasúti pályaudvar körvonalai is kibontakoztak. Jövőre aztán ez is elkészül, utána pedig a munkások hozzáfognak a főépület előterében kialakítandó négyszázhetven méter hosszú, ötven méter széles rámpa és a bekötőutak betonozásához.

A berlini repülőterek üzemeltetője igyekszik idejekorán népszerüsíteni a főváros légi forgalmát majdan egyedül kiszolgáló modern légikikötőt, ezért a közönség tavaly november óta egy futurisztikus kilátótorony, az úgynevezett BBI Infotower felső szintjéről harmincöt méter magasból megtekintheti a közelben zajló építkezést. Eddig huszonötezren éltek ezzel a lehetőséggel, de a jövőben még több érdeklődőre számítanak, ugyanis az idén májusban megnyitottak egy információs pavilont a torony tőszomszédságában. Így a Schönefelden megrendezett ILA hivatalos résztvevői és a látogatók az impozáns komplexummal kapcsolatos legapróbb részletekről is tájékozódhattak már. Egyebek mellett megtudhatták, hogy az építőmunkások a huszonötmilliós áteresztőképességü létesítmény müszaki átadásáig százhatvanezer köbméter betont, harmincötezer tonna acélt, harmincháromezer négyzetméter üveget használnak fel. De azt is, hogy a BBI környezetbarát repülőtér lesz, ahol az épületek fütését javarészt újratermelődő energiákkal, míg a levegő hütését és a parkok locsolását tartályokban felfogott esővízzel oldják meg. Két modern szolgáltatóegység pedig a különlegessége folytán érdemel említést. A terminál főbejáratával szemben létesülő AirportCity területén szállodák, szórakozó- és vendéglátóhelyek, valamint tárgyalók és konferencia-központ állnak majd az utazók, a látogatók és az üzletemberek rendelkezésére. A másik érdekesség az a kezelőépület alagsorában található közlekedési csomópont, amelynek állomására a forgalmi előtér betonja alatt futnak majd be három sínpáron az európai fővárosokból érkező ICE-vonatok, a német InterCity és a városi gyorsvasút szerelvényei.

A méltán a jövő légikikötőjeként emlegetett BBI kétségtelenül a főváros egyik nevezetessége lesz, hiszen mind méreteivel, sokoldalú szolgáltatási kínálatával, mind pedig esztétikus látványával rászolgál erre a címre. Az utóbbit tekintve nevezetesen azért, mert a tervezők visszanyúltak az 1930-as években a funkcionalitást előtérbe helyező és a díszítőelemeket mellőző német építészeti irányzathoz, a Bauhaushoz. Az ötszintes főépület tagolt homlokzata, a rámpa fölé benyúló huszonötezer négyzetméteres üveg előtető, az árkádok letisztult geometrikus vonalai, a tágas és napfényes terek ezt a koncepciót valósítják meg. Ugyanakkor az is látványos megoldás, ahogy a terminálhoz vezető utat övező fasor és az előterét uraló hatalmas park stílusosan Berlin korabeli belvárosának hangulatát idézi fel.

A tervezők figyelme arra is kiterjedt, ami a kényelmi szempontokat és a szolgáltatás struktúráját illeti, hogy 2011-ben a főváros hatalmas nemzetközi repülőterén a prognózisok szerint mintegy húszmillió utast és a mostaninál lényegesen több tengerentúli járatot kell majd magas színvonalon kiszolgálni. Sőt, azzal is számoltak, hogy addigra általánossá válik az elektronikus jegyek alkalmazása, ezért a papíralapú jegyek és a poggyászok kezelését végző nyolcvan pulton felül kétszáz önkiszolgáló check-in automatát is felállítanak majd az indulási csarnokban. Ugyanakkor az is az utazóközönség kényelmét szolgálja, hogy a tranzitváróból mozgójárdákon juthatnak el a hatszázhúsz méter hosszú és harmincöt méter széles mólón kialakított huszonhat beszállókapuhoz. A repülőgépek pedig tizenhat utashídhoz állhatnak be, s gondolván a jövőre, három parkolóhely a legnagyobb testü utasszállítók, így az A380-as fogadására is alkalmas lesz. A várakozás közbeni kellemes időtöltésről – valamint a reptér jövőbeli bevételeiről – a tranzitváró különböző pontjain fellelhető nívós vendéglátóhelyek és a gazdag választékot kínáló üzletek sokasága gondoskodik majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
2024-07-03 18:45:52
Magyarország sporttehetségekben gazdag ország és ez megmutatkozik a Magyar Honvédségben is, hiszen az ejtőernyős válogatott a világ élvonalában van – közölte a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára július 3-án, Szolnokon.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.