2025. 01. 18. szombat
Piroska
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Berlinben teljes gőzzel épül a jövő légikikötője

JETfly  |  2008. 07. 24., 20:17

Idestova másfél éve munkások hada három műszakban dolgozik Schönefeld körzetében, hogy 2011. október 31-én megnyithassa kapuit a kétezer futballpályányi területen felépülő Berlin-Brandenburg nemzetközi légikikötő. A német főváros rangjához méltó BBI központi terminálja architektúráját tekintve a legszebb lesz az országban, s emellett szolgáltatási kínálatával is világszínvonalat képvisel majd.

Brandenburg tartomány és a régi-új főváros vezetői szerint jelenleg egyetlen német légiforgalmi csomópont sem fejlődik olyan dinamikusan, mint Berlin, ahol a 2,6 milliárd eurót felemésztő zöldmezős beruházás részeként a keleti országrész legnagyobb ipari parkja, valamint legkorszerübb közlekedési fordítókorongja is helyet kap a BBI ezernégyszáz hektáros területén. A munkálatok jó ütemben haladnak, mert a kivitelezők feszített tempót diktálnak, hogy betarthassák az ütemtervben német precizitással napra lebontott határidőket. Következésképpen a közelmúltban elkészült a repülőtérre vezető többsávos A113-as autópálya, egyidejüleg elkezdődött a négyezer méter hosszú második kifutópálya alapozása, a terminál magjában pedig oszlopok erdeje tör az ég felé, amelyek a kezelőcsarnok és a fogadórámpa tetőszerkezetét tartják majd. Ráadásul az is lényegesen felgyorsítja a munkálatokat, hogy az építési területet átszelő sínpáron speciális vasúti tartálykocsik naponta ezerötszáz köbméter betont szállítanak a helyszínre, úgyhogy az óriási munkagödörben már a központi épület alagsorát elfoglaló huszonnyolcezer négyzetméteres vasúti pályaudvar körvonalai is kibontakoztak. Jövőre aztán ez is elkészül, utána pedig a munkások hozzáfognak a főépület előterében kialakítandó négyszázhetven méter hosszú, ötven méter széles rámpa és a bekötőutak betonozásához.

A berlini repülőterek üzemeltetője igyekszik idejekorán népszerüsíteni a főváros légi forgalmát majdan egyedül kiszolgáló modern légikikötőt, ezért a közönség tavaly november óta egy futurisztikus kilátótorony, az úgynevezett BBI Infotower felső szintjéről harmincöt méter magasból megtekintheti a közelben zajló építkezést. Eddig huszonötezren éltek ezzel a lehetőséggel, de a jövőben még több érdeklődőre számítanak, ugyanis az idén májusban megnyitottak egy információs pavilont a torony tőszomszédságában. Így a Schönefelden megrendezett ILA hivatalos résztvevői és a látogatók az impozáns komplexummal kapcsolatos legapróbb részletekről is tájékozódhattak már. Egyebek mellett megtudhatták, hogy az építőmunkások a huszonötmilliós áteresztőképességü létesítmény müszaki átadásáig százhatvanezer köbméter betont, harmincötezer tonna acélt, harmincháromezer négyzetméter üveget használnak fel. De azt is, hogy a BBI környezetbarát repülőtér lesz, ahol az épületek fütését javarészt újratermelődő energiákkal, míg a levegő hütését és a parkok locsolását tartályokban felfogott esővízzel oldják meg. Két modern szolgáltatóegység pedig a különlegessége folytán érdemel említést. A terminál főbejáratával szemben létesülő AirportCity területén szállodák, szórakozó- és vendéglátóhelyek, valamint tárgyalók és konferencia-központ állnak majd az utazók, a látogatók és az üzletemberek rendelkezésére. A másik érdekesség az a kezelőépület alagsorában található közlekedési csomópont, amelynek állomására a forgalmi előtér betonja alatt futnak majd be három sínpáron az európai fővárosokból érkező ICE-vonatok, a német InterCity és a városi gyorsvasút szerelvényei.

A méltán a jövő légikikötőjeként emlegetett BBI kétségtelenül a főváros egyik nevezetessége lesz, hiszen mind méreteivel, sokoldalú szolgáltatási kínálatával, mind pedig esztétikus látványával rászolgál erre a címre. Az utóbbit tekintve nevezetesen azért, mert a tervezők visszanyúltak az 1930-as években a funkcionalitást előtérbe helyező és a díszítőelemeket mellőző német építészeti irányzathoz, a Bauhaushoz. Az ötszintes főépület tagolt homlokzata, a rámpa fölé benyúló huszonötezer négyzetméteres üveg előtető, az árkádok letisztult geometrikus vonalai, a tágas és napfényes terek ezt a koncepciót valósítják meg. Ugyanakkor az is látványos megoldás, ahogy a terminálhoz vezető utat övező fasor és az előterét uraló hatalmas park stílusosan Berlin korabeli belvárosának hangulatát idézi fel.

A tervezők figyelme arra is kiterjedt, ami a kényelmi szempontokat és a szolgáltatás struktúráját illeti, hogy 2011-ben a főváros hatalmas nemzetközi repülőterén a prognózisok szerint mintegy húszmillió utast és a mostaninál lényegesen több tengerentúli járatot kell majd magas színvonalon kiszolgálni. Sőt, azzal is számoltak, hogy addigra általánossá válik az elektronikus jegyek alkalmazása, ezért a papíralapú jegyek és a poggyászok kezelését végző nyolcvan pulton felül kétszáz önkiszolgáló check-in automatát is felállítanak majd az indulási csarnokban. Ugyanakkor az is az utazóközönség kényelmét szolgálja, hogy a tranzitváróból mozgójárdákon juthatnak el a hatszázhúsz méter hosszú és harmincöt méter széles mólón kialakított huszonhat beszállókapuhoz. A repülőgépek pedig tizenhat utashídhoz állhatnak be, s gondolván a jövőre, három parkolóhely a legnagyobb testü utasszállítók, így az A380-as fogadására is alkalmas lesz. A várakozás közbeni kellemes időtöltésről – valamint a reptér jövőbeli bevételeiről – a tranzitváró különböző pontjain fellelhető nívós vendéglátóhelyek és a gazdag választékot kínáló üzletek sokasága gondoskodik majd.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.