Az American Airlines a közelmúltban vette birtokba a John F. Kennedy nemzetközi légikikötőben azt az 1,3 milliárd dollárért felépített, évi 13 milliós kapacitású elegáns terminált, ahol a régió gyűjtőforgalmát lebonyolító American Eagle, valamint a oneworld-partnerek, a Finnair és a Malév szintén otthonra leltek.
A világ legnagyobb légitársasága 1999-ben döntött erről a grandiózus beruházásról, hogy a belföldi és a nemzetközi járatok magas színvonalú kiszolgálásával domináns szerepre tehessen szert a keleti parti metropolis vonzáskörzetének lukratív utazási piacán. Az American Airlines történetének legdrágább szolgáltatás-korszerüsítési programja azonban nemcsak a 184 ezer m2-es területü komplexum felépítését foglalta magában, de egyéb költséges munkálatokra is kiterjedt. A négy lépcsőre lebontott kiviteli terv első fázisában új bekötőutak épültek, utána áthelyezték a JFK termináljait a városi tömegközlekedéssel összekötő vasút nyomvonalát, majd lebontották az elavult 9-es számú épületegyüttest. Az így nyert területen 2005 augusztusában elkészült a központi kiszolgálóegység 7800 m2-es alapterületü kezelőcsarnoka, tavaly novemberben pedig a főbejárattal átellenben egy négyszintes, 2500 állóhelyes parkolóház. Ezzel a kivitelezők túljutottak a munka dandárján, és hozzáfogtak a mólók (A, B, C) építéséhez, hogy a naponta együttesen 92 járatot üzemeltető AA és American Eagle legkésőbb 2008 elején beköltözhessenek új otthonukba. A feszített tempónak köszönhetően sikerült jóval a határidő előtt átadni az óránként 1800 fős áteresztőképességü, azaz mintegy napi 40 ezer utas indítására és fogadására képes létesítményeket. Értelemszerüen a közeljövőben sor kerülhet az immár fölöslegessé vált 8-as terminál lebontására, s a tereprendezéssel lezárul a közel hét évet felölelő modernizációs program.A jelképes szalagátvágással az idén augusztus 29-én hivatalosan is felavatott új T9-es terminál lenyügöző méreteivel, esztétikus és funkcionális építészeti megoldásaival világszínvonalat képvisel. Az innovatív forgalomszervezési módszereket alkalmazó tervezők a tágas terek kialakításával alapvetően a zsúfoltság enyhítésére törekedtek, ezzel viszont azt is elérték, hogy lerövidült a hivatalos formaságokkal eltöltendő idő. A főépület utcai frontján kialakított 980 méter hosszú peronról például a repülőtérre gépkocsival érkezők pillanatokon belül bejutnak az indulási csarnokba, ahol meglepetéssel tapasztalják, hogy jóformán teljesen megszünt az idegölő sorban állás. A tervezők ugyanis a 84 kezelőpultot, valamint a 44 önkiszolgáló check-in automatát a hagyományokkal szakítva az indulási csarnok homlokzatára merőlegesen helyezték el. Mégpedig úgy, hogy a zsúfoltságot elkerülendő megnövelték a párhuzamosan futó sorok közti távolságot, felgyorsítva ezzel a kiszolgálási processzust. Mellesleg ez a megoldás a komfortérzet fokozásán túl a tájékozódást is elősegíti, tudniillik a kezelőpultoktól rálátni a csarnok végében ugyanezen a szinten található kiléptető- és biztonsági területre. A nemzetközi járatok prémiumügyfelei pedig különleges kedvezményeket élveznek: már a bejáratnál megkapják a beszállókártyát, majd a részükre kialakított tíz folyosó valamelyikén áthaladva néhány perc múlva megérkeznek a B és a C mólón 12 millió dollárért berendezett exkluzív várótermekhez.
Ám a konstruktőrök az esztétikai szempontokról sem feledkeztek meg. Az indulási csarnok 120 méter hosszú oldalfalát egy érdekes freskóhatású müalkotás, az úgynevezett „világpanoráma” díszíti, amely közvetlenül az avatóünnepség előtt készült el. A speciális nyomdatechnikai eljárással müanyag fóliára felvitt óriási grafika középpontjában a New York-i Brooklyn híddal az AA által repült világvárosok legismertebb turistalátványosságait ábrázolja – Sydney futurisztikus operaházától a párizsi Eiffel-toronyig. Ami pedig a kényelmet és a szolgáltatás sokrétüségét illeti, az induló utasokat 2500 méteres mozgójárdarendszer szállítja a mólókon katonás rendben sorakozó 36 beszállókapuhoz (a B móló 19 nemzetközi kapuja közül nyolc a legnagyobb testü gépek fogadására is alkalmas). De a JFK legnagyobb és legelegánsabb terminálja a várakozási idő kellemes eltöltéséről is gondoskodik. Következésképpen igénye vagy anyagi lehetősége szerint ki-ki megtalálja számítását az ötezer négyzetméternyi területet elfoglaló kereskedelmi és vendéglátóegységekben. Az elegáns butikok a leghíresebb olasz és amerikai divatcégek márkatermékeit kínálják, a szépségszalonban akár egy tízperces manikürre is mód nyílik, míg az éhségüket vagy szomjukat csillapítani kívánó utazók nívós éttermekben, rusztikus sörözőkben, esetleg valamelyik bárban múlathatják az időt.A magas tarifát fizető ügyfelek díjmentesen részesülnek a földi javakból a kényelmes ülőbútorokkal, gazdagon megrakott büfépulttal, számítógépes munkahelyekkel, tévészigettel, csendes olvasósarokkal, sőt zuhanyfülkével is berendezett hangulatos várótermekben. Ráadásul a mólók különböző pontjaira telepített két Admirals Club és az első osztályú utasok által igénybe vehető 185 személyes Flagship Lounge azzal a kedvező tulajdonsággal is rendelkeznek, hogy közel vannak a beszállóhelyekhez. Az American Airlines vezetése különösen elégedett a létesítmények idő előtti átadásával, mert a kulturált kiszolgálási körülmények kedvező feltételeket teremtenek a magasan kvalifikált potenciális ügyfélkör megnyeréséhez New York körzetében.A Royal International Air Tattoo szervezői bizonyára már évekkel ezelőtt elővették az eseménynaptárt: milyen évfordulót illene megünnepelni 2024-ben? Nem volt nehéz dolguk.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.