Teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot tartott hétfő hajnalban Ferihegyen a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság és a Budapest Airport Rt. A szimulált földi repülőgép-baleset elhárításában több speciális szolgálatot teljesítő szervezet munkatársa működött együtt.
A nyilvánosság bevonásával először rendeztek ún. teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Budapest Airport Rt. által üzemeltetett Nemzetközi Repülőtéren. A hétfő hajnalban megrendezett gyakorlat keretében a repülőtéren együttmüködő szervezetek egy földi repülőgép-balesetet szimuláltak. A feltételezett helyzet szerint rossz látási viszonyok között a kifutópályáról átvizsgálásra guruló Boeing 737-es teherszállító repülőgép - 5 fős személyzettel a fedélzetén – egy mikrobusszal ütközött, mely során a repülőgép az orrára billent, a repülőgépből pedig veszélyes anyag kezdett szivárogni. A gépjármü az ütközéstől kigyulladt.Tökéletes összhangA kényszerhelyzet gyakorlásának célja, hogy a hasonló, éles helyzetek megoldásában résztvevő speciális egységek gyakorolhassák a repülőtér Kényszerhelyzeti Terve által meghatározott feladatokat, összehangolják a közremüködő szervezetek tevékenységét, illetve kiértékeljék a végrehajtás során szerzett tapasztalatokat. Az esemény felszámolásában együttmüködő szervezetek közel egy óra alatt, gyorsan és hatékonyan oldották meg a katasztrófavédelmi feladatokat. „A gyakorlat célja az volt, hogy egy légijármü baleset felszámolását gyakoroljuk, és a gyakorlatban feladattal rendelkező szervek tevékenységét összehangoljuk. A látottak meggyőztek arról, hogy a lánglovagok gyorsan és hatékonyan beavatkoznak egy éles helyzetben is” – nyilatkozta a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője. Horváth Árpád tüzoltó ezredes hozzátette: „Jó alkalom a mostani gyakorlat arra is, hogy a végrehajtás során szerzett tapasztalatainkat kiértékeljük, és munkánk során felhasználjuk.”
A Repülőtéri Polgári Védelmi Parancsnokság (RPVP) nyolc fővel vonult a helyszínre. „Az életmentéstől a veszélyes anyag kezelésén keresztül a repülőgép mozgatásig összetett feladatokat kellett a polgári védelem egységeinek megoldaniuk.” – mondta a RPVP vezetője Kovács István, majd hozzáfüzte: „A viszonylag kis létszámú egység összehangoltan dolgozott, és a polgári védelem gépjármüveinek gyors kezelésével, közel 60 perc alatt kármentesítette a helyszínt. Ez bizonyítja, hogy a polgári védelem a repülőterekre jellemző bonyolult válsághelyzetek megoldásában is hatékonyan és eredményesen tud müködni.”
A gyakorlat nemcsak a részt vevő operatív egységek közötti együttmüködés próbája volt, hanem a repülőtéren müködő szervezetek, hatóságok közötti kommunikáció modellezése is. „Ilyen és ehhez hasonló krízishelyzetek hatásait legeredményesebben csak az egységes és fegyelmezett kommunikáció alkalmazásával lehet csökkenteni – ez pedig elképzelhetetlen a válságot kezelő összes szervezet kommunikációs együttmüködése nélkül.” Mondta Fórika Ibolya, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója. A repülőtéri kényszerhelyzeti gyakorlatban részt vett a DHL Magyarország Kft. reptéri egységének vészhelyzeti csoportja is. A forgatókönyv szerint a mentésben a DHL Express egyik Airbus A-300-B4 teherszállító repülőgépe szállította tovább a sürgős, életmentő orvosi müszereket és gyógyszereket tartalmazó szállítmányt. „A gyakorlattal a DHL a saját vészhelyzeti egységét is trenírozta, bemutatva azt, hogy egy éles helyzetben is képes lenne a gyors segítségnyújtásra annak érdekében, hogy az életmentő felszerelések minél hamarabb megérkezhessenek a kijelölt célállomásra”- nyilatkozta Joseph Böröcz a DHL Magyarország kereskedelmi és marketing igazgatója.A gyakorlat kötelező és hasznos A teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization, ICAO) 2001. szeptember 11-ét követően megfogalmazott új biztonsági ajánlása iránymutatásával rendezte meg a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatósága. Az ICAO dokumentuma részletesen kitér a gyakorlatozás jelentőségére, ennek különböző módszereire, s bár csak ajánlásokat fogalmaz meg, a legtöbb nemzetközi repülőtér – így Ferihegy is – kötelező érvényüként kezeli azt.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.