Május elsején lépett működésbe az új zajmérő rendszer a ferihegyi repülőtéren. Az Európában elsőként Budapesten bevezetett mozgásszimulációs rendszer „láthatóvá teszi a hangot”, s így lehetővé válik a repülőgépek által kibocsátott zaj sokkal pontosabb meghatározása. A Budapest Airport Rt. (BA Rt.) vezetői bíznak abban, hogy a precíz zajadatok birtokában hatékonyabban lehet védeni a zajtól a repteret és a reptér környékén élőket.
Alig egy hónapja állt üzembe a Budapest Airport Rt. új zajmérő (zajmonitor) rendszere Ferihegyen és környékén. Szükség volt a korszerüsítésre, hiszen az előző rendszert 1985-ben telepítették. Az új zajmonitornak a legkorszerübb technikai eszközök segítenek a hang és a zaj lokalizálásában. A Budapest Airport Rt. eddigi hat stabil zajmérő-állomásának helye nem változott, azonban a mérőberendezések teljesen kicserélődtek. Az új mikrofonok, és a hozzájuk kapcsolt hipergyors számítógépek helyben dolgozzák fel a beérkező információkat, s küldik tovább a 24 órás on-line kapcsolaton keresztül a központi adatbázisba. A új zajmonitor nagy előnye, hogy – együttmüködve a radarállomással – gépre, percre, járatra, helyre pontosan lehet meghatározni a repülőgépek által kibocsátott hangot és zajt. A központi számítógép segítségével zajtérkép készül a nap 24 órájáról és így a hang láthatóvá válik. A Budapest Airport Rt. sokat tesz a repülőgépek által kibocsátott zajok elleni küzdelemben – ez egyébként kormányrendeletben rögzített kötelessége is. A jogszabályban meghatározott zajzónák védelmére tett erőfeszítések – zajdomb, zajvédő falak – például már eddig is jól érzékelhetően halkítottak a reptéren.
A reptér üzemi zajainak csökkentésén túl a BA Rt. kiemelten fontosnak tartja a repülőtér környezetében élők védelmét és véleményét is.
A Budapest Airport-nál 2001-ben bevezetett – és már eddig is nagy sikerrel müködtetett - zöld számon (06-80-203-820) keresztül bárki kérheti lakóhelyének „repülő zajadatait” és bejelentheti zajjal kapcsolatos panaszait. A BA Rt. Környezetvédelmi Irodájának munkatársai pontosan, több hónapra visszamenőleg vizsgálják meg a lakossági bejelentéseket, és intézkednek a zajcsökkentés érdekében.
A bevezetett intézkedések és fejlesztések jó alapot képeznek majd arra, hogy a hamarosan bevezetésre kerülő zajdíjból a környék lakosai is részesülhessenek.
„Bármilyen élethű is a szimulátor, amellyel tizenöt alkalommal repültünk, mégsem közelíti meg a valós repülések adta élményeket” – számolt be élményeiről Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, aki először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.