2023. 04. 02.
Áron
: 381 Ft   : 350 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szemrevalók - Darth Vader a pilótafülkében

Szemrevalók - Darth Vader a pilótafülkében
Trautmann Balázs  |  2020. 07. 07., 13:38
Szemrevalók - Darth Vader a pilótafülkében

Az afganisztáni élményeim közül kiemelkedik az a reggel, amikor az értünk érkező UH-60 Black Hawk oldal­géppuskásával volt szerencsém igen közelről találkozni. Ekkor láttam először élőben a híres, repeszálló álarcot. Természetesen teljesen festett vagy matricázott volt, de nem mertem megkapargatni, hogy melyik a kettő közül. Mégiscsak egy géppuska volt nála…

Nos, esett már szó az Aranysas hasábjain a pilóták védőruházatáról és sisakjairól is. Itt az ideje, hogy azt vegyük szemügyre - ami a szemük előtt van. Érthető okokból létfontosságú, hogy minden hajózó meg tudja őrizni a látását, történjék bármi is. Megvakulva nehéz leszállni vagy bármilyen más feladatot elvégezni…

A repülés pionírjai igyekeztek a már ismert ruházatból válogatni: remek védőeszköznek bizonyult a vasparipákon száguldozó motorosok fejhez simuló szemüvege. Az akkori alacsony repülési sebességek és magasságok mellett ez tökéletesen alkalmas volt arra, hogy megvédje a pilótát mind a szemkiszáradástól, mind a bogaraktól és más, apró szennyeződésektől. No meg az olajtól is: a korai, esetenként bizony nem túl megbízható és a tömítettség területén is kihívásokkal küzdő motorok gyakran eresztették el a kenésért felelős anyag egy részét vagy egészét. Ekkor egy második esélyt jelenthetett a fekete eső befejezése után, ha a pilóta levetette a szemüvegét és újra láthatott. Nem véletlenül hordtak pöttyös kendőt nyakukban a híres 101. Puma vadászrepülő osztály Messzer-pilótái sem: a bőr védősisak és a szemüveg mellett fontos védelmi vonalként szolgáltak a becses szövetdarabok.

Talán meglepő, de a második világháború végéig nem sokat változtak a pilótaszemüvegek. A fejlesztés elsősorban az optikailag minél tökéletesebb, torzításmentes üvegezés, illetve a fej- és arcformát jobban követő, szigetelő keretet jelentette. Lássuk, miként festett egy tipikus pilótaszemüveg az 1940-es évek elején: alanyunk a híres amerikai AN-6530-as, mely 1943-ban váltotta fel hivatalosan is a korábbi B-7-es modellt az amerikai hadsereg légierejénél. A nikkelezett acél és sárgaréz keretben két, 2,4 mm vastag, sík, polírozott lencse kapott helyet, mely lehetett színezetlen, borostyán, zöld vagy sötétzöld - ez utóbbit a fedélzeti lövészek viselték, hogy a Napba nézve ne káprázzon el a szemük és ne váljanak ideiglenesen harcképtelenné. A lencséket tartó keretekbe alul és felül apró szellőzőnyílásokat építettek be, megelőzendő a bepárásodást izzadás esetén. A fejre illeszkedő közdarab szürke, formázott gumiból készült, melyre a komfortosabb viselet miatt finom bőrbevonatot ragasztottak. Így a nagy repülési magasságban, a nyitott lövészállásokban sem fagyott a viselőjük arcára a gumifelület. Az évtizedeket túlélő példányok ma már gyűjtők féltve őrzött kincsei, hiszen elegáns, mutatós darabnak számítanak: a háborúban azonban aránylag gyorsan lecserélték. Az ok: a harci bevetések során megsérülő üveglencsék szilánkjai súlyos szemsérüléseket okoztak, ezért már 1944-től az új, műanyag lencsével készült B-8-asokkal váltották fel őket.

Egy egészen érdekes „vadhajtás” is teret nyert a Német Birodalom ellen küldött bombázógépek hajózóinak fején: ez volt a híres Flak-sisak, melynek külön arcvédő része is volt. Az elgondolás alapja: a Luftwaffe gépágyú- és géppuska lövedékei ellen nem volt védelem, hiszen ezek becsapódásakor egyetlen fejvédő vagy szemüveg sem nyújthatott hatásos védelmet, főleg az akkor használt alapanyagokat figyelembe véve. Ne feledjük, ekkor a kevlár még sehol nem létezett… Ellenben lehetett valamit tenni a rettegett 88 mm-es légvédelmi ágyúk lövedékeinek szanaszét spriccelő repeszei ellen, melyek a hajózók sérüléseinek 70 százalékért feleltek. A korai M3-as „flaksisak” nem volt más, mint egy gyalogsági M1-es acélsisak, két, a fület külön védő acélbetéttel. Az M4-es, az M5-ös és az igen ritka, a bőr fejvédőre húzható Grow-féle sisak mellett megjelentek a repeszek elleni szemüvegek is. A felépítésük egyszerűbb nem is lehetett volna: az egyetlen, keskeny rostélyokkal ellátott acél szemvédő belső felére a homlokhoz és az orrnyereghez, illetve mellette az arccsonthoz nyomódó szövetpárnákat rögzítettek. A fejre egy egyszerű, megerősített szövetpánttal lehetett felerősíteni ezt a leginkább a középkori lovagok páncélfejfedőjének elejére emlékeztető dolgot. A probléma az volt, hogy körülbelül annyit is láttak benne a pilóták és a fedélzeti lövészek, mint a középkor páncélosai: szinte semmit. Ezért hiába osztottak ki belőle egyes visszaemlékezések szerint több tízezer darabot, mégsem vált népszerűvé - egyszerűen nagyobb veszélyt jelentett az igen alaposan lecsökkent látás, mint maguk az alattomos repeszek.

Nagy sebesség, nagyobb védelem

A sugárhajtású repülőgépek megjelenésével, majd széleskörű elterjedésével szép lassan a klasszikus fliegerszemüvegek is kikoptak a „katonai divatból”: a fényképek alapján talán legtovább az észak-koreai MiG-15-ös pilóták használták a bőr fejvédő-szemüveg párosítást. A sokkal nagyobb védelmet nyújtó, üvegszálas műanyagokból készült sisakok már a koreai háborúban megjelentek és elterjedtek: immár az F-80 Shooting Star-ok pilótáit is ilyenekben láthatjuk a korabeli fotókon, filmhíradó-felvételeken. Ekkor még széles körben alkalmazták a jól bevált, plasztik lencséjű B-8-asokat, melyek leginkább a mai síszemüvegekhez hasonlítottak. Itt már a hadszíntérnek, a napszaknak és a repülési feladatnak megfelelően cserélhetőek voltak a több színben is rendszeresített lencsék. Nem kellett azonban sokat várni ahhoz, hogy a pilóták szemét és arcuk felső részét védő eszközök a sisakkal együtt képezzenek egyetlen, átgondoltan fejlesztett rendszert. A plexi „egybeszemüveg” terjedt el széles körben, mind a nyugati rendszerekben, mind később a Szovjetunióban, s így persze a szovjet technikát használó Varsói Szerződés államaiban is. A magyar MiG-21-eseken repülő pilóták jó ismerőse például a Zs-5-ös sisak, ahol az üvegszál erősítésű műgyanta külső héjra egy három fokozatban használható (felhajtott, középső és lehajtott) napellenző került. A zöld, kék vagy szürkés-feketés plexi azonban sérülékeny volt, hiszen felhajtott állapotában sem védte semmi - egyszerűen a homlokrész fölé lehetett feltolni. A fejlesztők reagáltak a pilóták visszajelzéseire: az utód, a MiG-29B-t repülő pilóták fejéről ismerős Zs-7-esnél már a külső héj alá, a számára kiképzett vékony résbe lehet feltolni a szemvédőt, amikor nincs rá szükség.

Sokkal nehezebbek a magassági hajózóruhák arcvédő megoldásai: igaz, a feladat is az. Ahogyan a repülőgépek egyre magasabbra és gyorsabban voltak képesek haladni, úgy jelent meg a magassági védőrendszerek iránti igény is. A két, leghíresebb „magasban mászkáló”, a ma már nyugdíjas SR-71 Blackbird, illetve a még mindig igen aktív U-2S Dragon Lady pilótáit összetett ruha- és sisakrendszer védte. Ennek része az arc védelme is: a sisakban egy jelentős méretű kivágás szükséges ahhoz, hogy a pilóta minden műszert és rendszert zavartalanul lásson. Az életben maradáshoz azonban az is kell, hogy az arcvédő olyan tökéletesen és erősen kapcsolódjon a sisak többi részéhez, hogy nagy magasságban történő kihermetizálódás esetén se legyen még egy aprócska szivárgás sem. S persze az olyan apróságok is, minthogy például az oxigént több mint 100 apró lyukon keresztül juttatják be a sisakba: úgy irányítva, hogy az arcvédő belső felére fújja, így gátolva a párásodást. A zavartalan látásért felel a beépített fűtés is: ez lehetett több tucat, vízszintesen elhelyezett elektromos szál vagy egy hajszálvékony, valódi aranyréteg. Ráadásul ezen az átlátszó pajzson keresztül jutnak be a sisak belsejébe a kommunikációs rendszer kábelei is - a szigetelésnek itt is tökéletesnek kell lennie. A legkülső védőréteg pedig egy igen kevés fényt áteresztő, az arc elé lehajtható, nagyméretű „napszemüveg”.

Okos képernyő

Az amerikai F-35 Lightning II-es ötödik generációs „lopakodó” vadászbombázó repülőgép egyik legérdekesebb és leglátványosabb része nem más, mint a pilóták fejfedője. Itt már gyakorlatilag nem beszélhetünk szemüvegről - az arc elé egy komplett műszerfal került, kiegészítve nem kevés kamera képével is, ha szükség van rá. Olyannyira, hogy a Rockwell Collins gyártotta méregdrága (300-400 ezer dollár közötti darabáron szállított) sisakkal a szó szoros értelmében keresztül lehet látni a vadászgépen, például az alatta lévő célpontokat azonosítva. Ehhez nem csak a törzsben elhelyezett kamerákra, hanem a világ jelenlegi legokosabb „napszemüvegére” is szükség van. A hivatalosan csak harmadik generációs sisakra illesztett információs kijelző nevet kapott egység feladata, hogy a pilóta szeme elé vetítsen minden olyan információt, mely a gép irányításához, az aktuális taktikai helyzet azonnali és helyes megértéséhez, illetve a szükséges támadó vagy védekező tevékenység eredményes elvégzéséhez szükséges. A cél, hogy a pilóta minél kevesebbet tekintsen a műszerfalra, szemét levéve a légi vagy földi célpontról. A megoldás (legalábbis elméletben) egyszerű: tegyük fel a műszerfalat a sisakkijelzőre! Ehhez azonban olyan „apróságokat” kellett megoldani, mint az átláthatóság kérdése, hiszen a pilóta szeretne kilátni is a virtuális kijelzőkön keresztül, avagy az éjjellátó rendszer (itt már nem egy külön szemüveget kell lehajtani, mint a hagyományos sisakoknál: a külön elhelyezett optikai rendszer képét is az arc előtti felületre vetítik ki) netán éppen a „ránézéssel célmegjelölés” feladata. Ehhez például pontosan tudni kell, hogy hova is néz a hajózó az adott pillanatban…

Hozzá kell tenni, hogy bár az F-35-ös sisakkijelzőjét tartják a legfejlettebb, már több száz darabos sorozatban gyártott megoldásnak, több más gyártó is rendelkezik ilyen integrált megoldással. Hasonló rendszert használnak vagy fognak használni az Eurofighter Typhoon (Striker és a továbbfejlesztett Striker II), a JAS-39C/D (Cobra) és E/F (Targo), és az amerikai F-sorozat (F/A-18E/F, F-15C, F-16C, F-15E) pilótái is, itt az Elbit Systems DASH III-asára alapozott JHMCS jelentett óriási képességbővülést.

A helikopterek pilótái és lövészei még jobban ki tudják használni a sisakkijelzők előnyeit, hiszen ők, az alacsony repülési sebesség és magasság miatt még inkább a szemükre hagyatkoznak például egy-egy közeli légitámogatási feladat végrehajtása során. A földhöz és a saját egységekhez közel kisebb a hibalehetőség: így számukra talán még fontosabb, hogy minden szükséges információ „szem előtt legyen” és a fedélzeti fegyverzet irányításához se kelljen a fejükön, szemükön kívül sok eszközt használni. Ennek megfelelően a modern harci helikopterek esetében alapkövetelmény a fedélzeti gépágyú fej-, azaz sisakmozgással történő irányítása vagy éppen az irányítható rakéták célkijelölése a sisakkijelző segítségével.

S mielőtt el nem felejtjük: a modern szemvédőeszközöknél már alapvető követelmény a lézervédelem. A hajózót védeni kell az egyre gyakrabban használt, akár nagy energiájú lézernyalábok ellen. Ma már nem csak a repülőterek környékén gyakori szórakozás a „lézerezés”, hanem számos esetben az egymással kevéssé baráti viszonyban lévő haderők is szívesen alkalmazzák ezt a megoldást a másik fél repülőgépeinek távoltartására. A közelmúltban a Dél-Kínai tenger felett több esetben is amerikai haditengerészeti felderítőgépeket „festettek meg” kínai hadihajókról, de Dzsibutiban is sérült már meg több amerikai pilóta szeme a szomszédos kínai bázisról érkező lézersugártól.

Atombiztos védelem

Vannak általános háborús helyzetek és van az atomháború. Ez utóbbira is készül minden atomhatalom, hiszen - szerencsére csak nagyon távoli, de létező - esély mindig van arra, hogy nukleáris fegyvert vet be valamely, azzal rendelkező ország. Az Amerikai Légierőnél ezt a nehéz és egyáltalán nem dicsőséges feladatot leginkább a B-52H Stratofortress és a B-2A Spirit stratégiai bombázó-repülőgépek végeznék el az Utolsó Háborúban. Természetesen a szemvédelem itt kiemelten fontos, hiszen a nukleáris robbanás fényereje nagyságrendekkel halad meg mindent, amivel egy pilóta repülés közben találkozhat. Elméletileg ugyan a B-52H-k pilótái a fedélzeti rendszerek, a normál és a FLIR-kamera képe alapján akár a fülke teljes lefüggönyözésével is képesek az öreg bombázót biztonságosan tovább irányítani (igaz, ehhez speciális, többrétegű, a felvillanást maximálisan kizáró, drága függönykészlet szükséges), de azért nem ártana valami modernebb védelem sem. Mondjuk egy speciális, hűtött szemüveg. Meg is érkeztünk az EEU-2A/P nukleáris felvillanás ellen védő, polarizált ólom-cirkónium-lantánum-titanát lencséjű szemüveghez. Ez nem csak kinézetében, de felépítésében és működésében is igencsak különleges. A kecsesnek egyáltalán nem mondható szerkezet lényege, hogy egy atomvillanással járó, extrém fényterhelés észlelése esetén automatikusan rövidre záródik egy áramkör, s emiatt gyakorlatilag azonnal (a másodperc tízmilliomod része alatt) besötétedik a speciális ötvözetű, alaphelyzetben átlátszó lencse. A meglehetősen drága szemüvegeket nem használják gyakorlórepülések során, de minden érintett pilóta alapos képzést kap a használatukra. Az elmondások szerint maga a szerkezet, bár nagyméretű, de nem nehéz és leginkább csak a perifériás látást zavarja meg kissé.

Rettenetes arcok

Vannak, akik élőben is találkozhattak vele, másoknak fényképekről vagy filmekből ismerős az amerikai ajtólövészek (door gunner-ek) álarca. Ez a kiegészítő mára már gyakorlatilag kötelező felszerelés a műveleti területeken, legyen szó sivatagos, dzsungellel teli vagy havas környezetről. Nem véletlen a meglehetősen változatos, de jellemzően az elrettentésre utazó, külső festés vagy matricázás: a Gentex gyártotta, a szabványos HGU-56/P vagy HGU-84/P helikoptersisakokhoz rögzíthető arcpajzs önmagában unalmas sötétszürke. Viszont roppant hasznos: a lövedékeket és a repeszeket ugyan csak részben (a gyártó 150 m/s sebességig vállal garanciát), de rengeteg más mindent jól távol tart. Ilyen például a szélzaj, ami a kommunikációt teszi sokkal könnyebbé. Emellett fel- és leszállás közben a rotorszél által felvert homokot, apróbb kavicsokat, más törmeléket és szennyeződést is távol tartja a gép mellett álló vagy az ajtón kihajoló hajózó arcától. A kutató-mentő és sebesültszállító helikopterek egészségügyi szakszemélyzete pedig a nyílt sebekből származó folyadékok arcukra fröccsenését kerülhetik el vele - a fertőzésveszélyről nem is beszélve. Ez mondjuk akkor is hasznos, ha hadifoglyokat szállít a helikopter és a „vendég” fején nincs csuklya, ellenben köpéstávolságon belül tartózkodik…

Érdemes megjegyezni, hogy bár már 1974-ben foglalkoztak az UH-1 Huey ajtólövészeinek fokozott arcvédelméről (Technical Report No. 74-13), de ekkor még elsősorban a hideg időjárás okozta problémákra koncentráltak. A mechanikai, ballisztikai védelem iránti elvárás még nem volt annyira erős, mint amennyire a 2010-es évekre már kialakult.

Forrás: https://aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2023. 03. 20., 11:22
Befejeződött az Airbus H225M típusú, közepes szállító helikopterek magyar katonai típusalkalmassági vizsgálata. A megrendelt tizenhat többcélú helikopterből kettőt ez év júliusában adnak át az Airbus Helicopters franciaországi, Marignane-i gyártó központjában.
2023. 03. 13., 13:56
Éves harcászati és taktikai szimulátor tréningen vesz részt az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár kijelölt hajózó és felderítő állománya, valamint az MH Légi Műveleti és Vezetési Irányító Központ irányítói Svédországban.
2023. 03. 08., 16:16
Az Aero Vodochody elvégezte mind a 16 együléses L-159 ALCA nagyjavítását és az utolsó példányt is sikeresen átadták a Cseh Légierőnek. Az L-159-esek üzembentartását további nyolc évvel meghosszabbították és egyéb műszaki fejlesztésekre is sor került.
2023-03-21 13:09:04
Az 1985-ben indult légitársaság most harmadszor változtat arculatán. A jelenlegi festések 1999 óta láthatóak a világ legnagyobb légitársaságának óriásgépein, és az egyik legismertebb márkajelzéssé váltak ez alatt az idő alatt. A mostani arculatfrissítés a gépek függőleges vezérsíkját és a szárnyakat érinti.
2023-03-14 11:44:40
Június 1-től heti hétre növeli járatai számát Budapest és Dubaj között az Emirates. Emellett számos, a magyar utazók körében is népszerű útvonalon bővít a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, és újabb desztinációkon állnak forgalomba az A380-as óriásgépek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2023. 03. 31., 10:22
A BepiColombo projektet az Európai Űrügynökség (ESA) és a Japán Űrügynökség (JAXA) együttműködésének keretében hozták létre.
2023. 03. 27., 09:35
Idén júliusra készül el az első kettő, és ebben az évben összesen hat H225M érkezik a helikopterdandárhoz.
2023. 03. 22., 13:17
Különleges túranapot szervezett a Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület (HATESZ) a 2023 Európa Kulturális Fővárosa Veszprém programsorozat keretében március 11-én.
2023. 03. 22., 10:03
A Wizz Air, Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága budapesti sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy újabb géppel bővül itthoni flottája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A honvedelmitabor.hu honlapon április 3-án, hétfőn reggel 9 órától lehet jelentkezni a Magyar Honvédség által szervezett idei nyári gyermektáborokra. Az érdeklődők számára ez nagyon fontos információ, mert egyes táborok esetén egy-két órán belül elfogynak a helyek.