2024. 04. 12. péntek
Gyula
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti

A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti
Darabos Erika  |  2018. 05. 15., 10:30
A szolnoki RepTár gyöngyszemei - Cápeti

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum udvarán kiállított repülőgépek között sétálva rögtön megakad a látogató szeme Cápetin, a sárgára festett, 1904-es oldalszámú MiG-21bisz-en, mely nemcsak egy a sok magyar MiG-21-es vadászgép közül, hanem a máig emlegetett, külföldön is nagy sikert aratott Sky Hussars kötelék leglátványosabb tagja.

Időzzünk most egy kicsit Cápeti mellett és a JETfly magazin segítségével létrejött videó alapján elevenítsük fel röviden az Égi Huszárok megalakulásnak, külföldi szereplésének és további sorsa alakulásának történetét.

A Magyar Légierő MiG-21-es kötelékének megalakulásához egészen a rendszerváltásig kell visszamennünk, ami egy fordulópont volt a civilek számára korábban zártnak, titkosnak, elérhetetlennek tűnő katonai repülőterek és az azokon állomásozó vadászgépek megismerésére. Nem volt ez másképp a taszári bázis esetében sem, ami elsőként egy nyílt nap keretein belül, 1990 szeptemberében nyitotta meg kapuit a nagyközönség számára. A taszáriak az első nyílt napon valami különlegeset is szerettek volna mutatni a bázisra ellátogatók számára: korábban feladatul kapták, hogy egy műrepülő kötelékkel kápráztassák el a nagyérdeműt, de erre napi feladataik mellett már nem jutott elegendő idő, így a kiképzési repüléseiken már begyakorolt kötelék légiharcot választották a show fő elemének, szólórepüléssel kiegészítve. A kötelék három MiG-21-ese a taszári légibázis 2. századából került ki, alapító tagok: Tülkös János, Doma Sándor és Dósa József, a szólóbemutatót pedig Pinkóczi József repülte a 3. század képviseletében. Az 1990 őszén megrendezett taszári nyílt napon a Sky Hussars ugyanakkor mégsem mutatkozhatott be, a közvetlenül előtte történt Soproni Károly pápai katasztrófája miatt nem kaptak engedélyt a bemutatóra, csak statikus kiállítás volt a repülőtéren.

A Sky Hussars történetében az 1991-es esztendő hozta meg az igazi áttörést: a taszári bázison szeptemberben megrendezett I. Nemzetközi Repülőnapon végre a közönségnek is bemutathatták programjukat. A kötelék légiharcot bemutató MiG-21-esek közül a „támadó” feladatot ellátó gépet (1874-es oldalszámú) megkülönböztető festéssel látták el, a függőleges vezérsíkot és alatta a törzsrészt fehérre festették le, hétköznapi használatú festékkel, ami nem bizonyult tartósnak, erre mást kellett kitalálni a következő nagyobb bemutatóra. Sokat nem is kellett erre várni, hiszen 1992 augusztusában ismét nemzetközi repülőnapnak adott otthont a taszáriak bázisa: a Sky Hussars kötelékének ellenséges szerepkörét betöltő MiG-21-ese immáron a megfelelő festékkel, sárgára lefestett, 1904-es oldalszámú, Cápeti névre keresztelt példány volt, továbbá a kötelék összetétele is átalakult, Pál István is szerepet kapott. A hazai bemutatkozás mellett fontos momemtum még 1992-ből az is, hogy nemzetközi repülőnap révén nyugati országok küldöttségei is jelen voltak, többek között a Brit Királyi Légierő jótékonysági alapítványának vezetője is, aki fantáziát látott az Égi Huszárok kötelékében és meghívta a csapatot az 1993-as fairfordi Royal International Air Tattoo-ra.

Képgaléria megtekintése (20 db kép)
Fotó: Pál István - Schwepi

A magyar kötelék elfogadta a meghívást, és egy igencsak kalandos kiutazást követően, immáron Hungarian Sky Hussars néven Fairford egének egyik legjobban várt bemutatóját repülhették 1993 júliusában. A kötelék alapító tagjai közül Doma Sándor vezérként továbbra is a Huszárok tagja volt, de Tülkös János és Doma Sándor helyén már új pilóták szerepeltek, Körömi József és Pál István személyében, Beke József pedig tartalék volt. A szólóbemutatót Pinkóczi József repülte. A britek és a nyugat számára egyaránt kuriózumnak számító MiG-21-esek szereplése igazi siker lett, és elmondhatjuk ezt most is, hiszen 25 évvel a magyarok szereplése után 2018-ba a Román Légierő MiG-21-esének bemutatója az egyik leginkább várt programpont a Brit Királyi Légierő 100. jubileuma kapcsán megrendezett RIAT-on. A Sky Hussars szerepléséből folytatást is szerettek volna az Air Tattoo szervezői, hiszen meghívást kaptak a soron következő fairfordi és egyéb európai rendezvényekre is, ebből azonban nem lett semmi, mivel az akkori vezetés nem engedélyezte az Égi Huszárok kötelékének további működését. A kötelék 1993-ban, egy kecskeméti sajtónapon repülte utolsó bemutatóját, a nagy nemzetközi és hazai siker sem volt elég ahhoz, hogy a magyar MiG-21-esekből álló kötelék visszatérő szereplője legyen a repülőnapoknak.

Akinek a fent említett rendezvényeken nem volt még lehetősége megtekinteni a Sky Hussars kötelék MiG-21-es vadászgépeinek bemutatóját, illetve magát a repülőgépeket, annak érdemes ellátogatnia a RepTár Szolnoki Repülőmúzeumba, ahol a kiállított repülőgépek között megtekinthető a kötelék 1904-es oldalszámú, sárgára lefestett, Cápeti névre keresztelt MiG-21-ese, melyet szép állapotban, különleges festését megtartva sikerült megőrizni az utókornak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.
2024. 04. 04., 09:40
A légitársaság az Airbus által kifejlesztett, felhőalapú Mobile Airbus Training experience Suite csomagot és a Virtual Procedure Trainer technológiát használja fel pilótaképzésében.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.