2025. 06. 24. kedd
Iván
: 404 Ft   : 352 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest 2.0: nemzetközi kutatás-fejlesztési programban vesz részt a HungaroControl

JETfly  |  2014. 12. 29., 15:25

A legújabb technológiai fejlesztések eredményeit teszteli szimulációk és valós repülések segítségével a budapesti központú, nagy nemzetközi összefogással létrejött Budapest 2.0 projekt. A kétévesre tervezett program a budapesti közelkörzeti légtér érkezési és indulási eljárásait, a távoli toronyirányítási megoldást és a repülőgépek folyamatos süllyedését támogató megoldás kiterjesztését mutatja be a magyar légtérben. A projekt költségvetése közel 2,5 millió euró, amelynek 50 százalékát az Európai Unió az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky, SES) program a SESAR Közös Vállalkozás (SESAR Joint Undertaking) pályázatán keresztül biztosítja.

A Budapest 2.0 projekt keretében egy hattagú nemzetközi konzorcium egy olyan demonstrációs környezetet alakít ki, ahol a SESAR kutatási-fejlesztési programhoz szorosan kapcsolódó léginavigációs fejlesztések tesztelését és bemutatását végzi majd. A program kifejezetten a kis és közepes forgalmú repülőterek és szolgáltatók müködését javító technológiai újítások és eljárások bemutatását tüzte ki céljául, amelyek segítségével hatékonyabban ütemezhető a légi jármüvek érkezése, mérsékelhető a járatkésések száma, gazdaságosabban üzemeltethetők a repülőgépek és kedvezően befolyásolhatók a környezeti hatások.  

A demonstrációt végző hattagú nemzetközi konzorcium a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat és a spanyol Pildo Labs kezdeményezésére kezdte meg a közös munkát. Az együttmüködésben a Wizz Air légitársaság, a JetStream Légiforgalmi és Légiszolgáltató Kft., a SLOT Consulting repülőipari vállalkozás és a Katalán Politechnikai Egyetem fő tagként, az LPS szlovák légiforgalmi szolgáltató és a Vueling légitársaság támogató tagként vesz részt, míg a Budapest Airport Zrt. megfigyelőként kapcsolódik a programba. A Budapest 2.0 olyan demonstrációs környezetet biztosít a nemzetközi partnereknek, ahol a SESAR kutatási-fejlesztési programban kijelölt léginavigációs fejlesztések tesztelését és bemutatását komplex módon elvégezhetik.

A kétéves program során végrehajtott szimulációk és valós repülések során kimutatható előnyök alapján a SESAR programhoz kapcsolódó fejlesztési eredmények szélesebb körben is bevezethetők az európai légiforgalmi irányító rendszerekbe. A nagy szakértelmet és szoros együttmüködést igénylő program során a szakemberek elsőként a Budapest TMA érkezési és indulási eljárásait, majd a távoli toronyirányítást biztosító Remote Tower (rTWR) kialakítását és a HungaroControl munkavállalói által kifejlesztett, több európai légiforgalmi szolgáltató érdeklődését felkeltő, innovatív irányítói segédeszközt vizsgálják. A program tervezett záró időpontja: 2016. december 31.

„A Budapest 2.0 program kedvező elbírálása rendkívül fontos visszajelzés számunkra: azt mutatja, hogy az elmúlt évek kemény munkája sikeres volt, igazolja, hogy a HungaroControl képes érdemben hozzájárulni az európai légiközlekedés hatékonyságának növeléséhez, képes valódi értéket teremteni a légtérhasználók, az utasok számára. Fontos üzenet ez a jövőre nézve is: a HungaroControl-nak helye van az európai kutatás-fejlesztési erőfeszítésekben, további innovációra van szükség és mindent meg kell tennünk, hogy fenntartsuk és erősítsük azt a szakértelmet és tudást, amely nélkül mindez nem volna lehetséges.” – nyilatkozta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.

A Budapest 2.0 projekt teljes költségvetése meghaladja az 2,4 millió eurót (kb. 760 millió forint), amelynek 50 százalékát a konzorciumi tagok a demonstrációhoz kapcsolódó feladataik súlyának megfelelően finanszírozzák, míg a fennmaradó összeget az Európai Unió a SESAR Large Scale Demonstration elnevezésü pályázata keretében biztosítja. A budapesti központú SESAR demonstrációs környezet a továbbiakban is alkalmas lehet a kis és közepes forgalmú repülőterekre és az azokat körülvevő légtérre szánt SESAR fejlesztések tesztelésére, demonstrációjára. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025-06-03 09:15:44
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 23., 09:56
A repülőkiképzés egyik legfontosabb és leginkább költséghatékony eleme a szimulátorok alkalmazása, ugyanis a bonyolult légijárművek irányításának elsajátítása biztonságos környezetben, a földön történik, ahol bármikor újra lehet kezdeni az elrontott repülést.
2025. 06. 20., 09:30
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál rendszeres kiképzési repülésekkel tudják biztosítani, hogy minden körülmények között bevethető képességet adjanak.
2025. 06. 18., 10:48
Magyar eszközökkel, magyar légtérben és magyar oktatói gárdával folytatódik a hazai vadászpilóták képzése. A nemzetközileg megnövekedett presztízsű katonai szakma utánpótlásáról és az újonnan beszerzett kiképző gépekről beszélgettek a Spirit FM Katonadolog műsorának legutóbbi adásában.
2025. 06. 17., 12:39
Kiemelt látogatói nap a Saber Guardian 2025 nemzetközi gyakorlaton.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.