2024. 02. 25.
Géza
: 389 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A maláj Boeing 777-es katasztrófája Ukrajnában - csak a bizonytalanság a biztos

JETfly  |  2014. 07. 18., 11:10

Rengeteg kérdőjel, de annál kevesebb tény áll rendelkezésünkre kevesebb mint egy nappal a Malaysia Airlines MH17 Amszterdam−Kuala Lumpur járatának katasztrófája után.

maláj B777

Ami biztos: a légitársaság 9M-MRD lajstromjelü Boeing 777-2H6/ER nagy hatótávolságú széles törzsü utasszállító repülőgépe 280 utassal és 15 főnyi személyzettel helyi idő szerint 12.14-kor rendben felszállt Schipol repülőtérről, hogy körülbelül 12 óra repülés után Kuala Lumpurban szálljon le.

A gép Németországon és Lengyelországon rendben átrepülve lépett be az ukrán légtérbe. A leadott repülési tervet követő, 33 ezer láb (10 ezer méter) magasságban repülő géppel folyamatos volt a radar- és rádiókapcsolat, a légiirányítók minden hívására rendben válaszolt. A repülőgéppel helyi idő szerint 15.20-kor szakadt meg a radarkapcsolat, ekkor tünt el a gép válaszjeladójának (transzponderének) jele a polgári légiirányítás radarképernyőjéről. A gép 36 kilométerre az ukrán−orosz határtól és szintén 36 kilométerre az utolsó radarészlelés helyétől zuhant le, Hrabove és Saktarszk települések között, egy müút közvetlen közelében, az ukrán kormány ellen harcoló erők ellenőrzése alatt lévő területen. A fedélzeten lévő utasok és a személyzet életét veszítette, a gép roncsai kigyulladtak.

A maláj Boeing 777-es katasztrófája Ukrajnában

Ezek után már csak a találgatások, a valószínü forgatókönyvek felvázolása lehetséges, hiszen ma délelőttig pontos, korrekt információkkal nem rendelkezünk. A gép valószínüsíthetően egy vagy több közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta találata miatt zuhant le. Szakértők szerint ezt több ismertté vált tényező is alátámasztja. A gép minden kommunikáció, vészjelzés nélkül zuhant le. Ez a repülőgép rendszereinek nagyon gyors és katasztrofális meghibásodását valószínüsíti, hiszen a fedélzeti vészrendszerekkel (akkumulátorok, a gép alján kibocsátott apró, a légellenállás erejét kihasználó turbina) még mindkét hajtómü leállása esetén is van lehetőség egyrészt a repülőgép kormányfelületeinek irányítására, másrészt a rádiók használatára. A gép roncsai 15 kilométeres sugarú körben szóródtak szét, több nagyobb és számtalan kisebb roncsdarab a becsapódás előtt kilométerekkel zuhant a földre. Több, nyilvánosságra került videofelvételen is látható, ahogy a gép becsapódását jelző vastag, fekete füstoszlop előtt lebegnek a kisebb roncsdarabok a föld felé. Ez is azt valószínüsíti, hogy a gép nagy repülési magasságban robbanhatott fel.

A maláj Boeing 777-es katasztrófája Ukrajnában

Elméletileg mind Ukrajna, mind Oroszország fegyveres erői rendelkeznek olyan légvédelmi rakétarendszerekkel, amelyek különösebb erőfeszítés nélkül alkalmasak a 10 kilométer magasan repülő Boeing 777-es megsemmisítésére. A hírekben sokszor emlegetett BUK önjáró légvédelmi rakétakomplexum félaktív rádiólokátoros vezérlésü rakétái képesek elérni a gép repülési magasságát. Kérdés, kinek az ellenőrzése alatt volt a rakétaindító jármü, illetve kik ültek a rakétakomplexum harcálláspontján, indítójármüvében. Jelenleg mind az orosz, mind az ukrán katonai és politikai vezetés tagadja, hogy az ő ellenőrzésük alatt álló katonai egységek egyike lőtte le volna a maláj repülőgépet.

A maláj Boeing 777-es katasztrófája Ukrajnában

Az érintett légtérben július 14-e óta a polgári repülés tilos. Ez a „magassági védelem” elegendőnek tünhetett, hiszen az e felett repülő utasszállítókat nem fenyegetik sem a légvédelmi géppuskák, gépágyúk, sem a vállról indítható, kis (3-4 ezer méter) hatótávolságú, infravörös önirányítású légvédelmi rakéták, a szakadár fegyveres csoportok kedvenc fegyverei sem. Tegnap óta az érintett kelet-ukrajnai területek teljes magassága tiltott zónának számít.

Bonyolultabb a helyzet a kormányellenes erőkkel kapcsolatban. Fényképpel megerősített hírek szerint június 29-én elfoglaltak egy olyan ukrán légvédelmi rakétabázist (A 1402 megnevezéssel), ahonnan legalább egy, négy 9М38 vagy 9М38M1 légvédelmi rakétával felszerelt indítójármüvet zsákmányolhattak. Egy másik fényképfelvétel egy leponyvázott indítójármüvet mutat, állítólag a támadás napjáról, a katasztrófa helyszínéhez közeli településen, lakóházak között.

A maláj Boeing 777-es katasztrófája Ukrajnában

A katasztrófa után alig percekkel posztoltak a VKontakte orosz közösségi portálra az egyik ismert kormányellenes vezető nevében egy közleményt, melyben egy ukrán An−26-os lelövéséről számoltak be. A poszthoz két, a becsapódás helyszínén készített videofelvételt is csatoltak. Ezt a bejegyzést nem sokkal azután törölték, hogy kiderült: egy polgári Boeing 777-es zuhant le. A kormányellenes erők politikai képviselői tagadják, hogy közül lenne a repülőgép katasztrófájához, esetleges lelövéséhez. Ukrán kormányforrások ugyanakkor egyértelmüen őket nevezik meg mint a repülőgép lelövéséért felelős erőt.

A tragédia kivizsgálását nehezíti, hogy a 777-es a kormányellenes erők ellenőrzése alatt álló területre csapódott be. A jelentések, fényképek és videók alapján a helyszínt nem zárták le, ott bárki szabadon mászkálhatott. Számos híradás szerint fosztogatásokra, a gép roncsainak elmozdítására, elvitelére is sor került, pedig a háborítatlan roncsmező nagyon sokat segíthetett volna a katasztrófa okainak meghatározásában. Kérdéses a fedélzeti adat- és hangrögzítő rendszerek sorsa is: a kormányellenes erők szerint azokat már megtalálták, kiszerelték és Moszkvába kívánják küldeni. Kérdés, hogy a fegyveres konfliktus résztvevőjét, a gép katasztrófájának egyik elméletileg lehetséges okozóját mennyire fogják elfogadni mint pártatlan kivizsgálót.

A polgári légi közlekedés szabályai szerint a vizsgálatot Ukrajnának, az ukrán repülési hatóságoknak kellene vezetni, mert a gép az ország területén szenvedett katasztrófát. Csatlakozhat a gép gyártója, a Boeing s az amerikai légügyi hatóság, de minden olyan ország is részt vehet, amelynek állampolgárai életüket veszítették a katasztrófában.

Trautmann Balázs

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 07., 16:28
Mint ahogy arról már lapunkon is beszámoltunk, 2024. február 4-8. között védelmi ipari szakkiállítást rendeznek Rijádban, ahol a legnagyobb repülőgépgyártó vállalatok is jelen vannak. A Boeing kapcsán az új F-15EX értékesítéséről is vannak friss információk.
2024. 02. 06., 16:32
A Brit Királyi Légierő pilótaképző rendszere a közelmúltban többször is a hírek szereplője volt: most a képzés fő platformjának tekinthető BAE Systems Hawk T2 flottáról láttak napvilágot friss hírek.
2024. 02. 05., 15:03
A Szaúdi Királyi Légierő bemutató köteléke, a Saudi Hawks, a magyar közönség számára sem ismeretlen, hiszen 2021-ben részt vettek a Kecskeméten megrendezett Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutatón. A csapatról most friss hírek láttak napvilágot!
2024-02-22 15:17:46
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár adott otthont annak az alapszintű légi vezetés és irányítás tanfolyamnak, amelyet a kalkari Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO akkreditált kiképző központja, valamint az MH Légierő Parancsnokság közösen szervezett.
2024-02-15 10:08:00
Közzétette 2023-as pénzügyi jelentését az Airbus, amely szerint a toulouse-i székhelyű repülőgépgyártó az elmúlt évben 735 repülőgépet adott át az ügyfeleknek, a vállalatcsoport árbevétele 65,4 milliárd euró volt, 11 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 02. 23., 16:13
Kecskemétre látogatott a PzH 2000-es önjáró lövegekre szerződött állomány
2024. 02. 23., 09:21
A gépet a brit Beagle Aircraft tervezte, de a cég, amely kutyafajtákról nevezte el típusait, 1969-ben megszűnt és már azelőtt átadta a jogokat a skót Scottish Aviation-nek, hogy egyetlen gépet is legyártott volna.
2024. 02. 22., 09:27
A Magyar Légierő lajstromszámai, középpontban a forgószárnyasokkal – 2019-2024.
2024. 02. 21., 11:22
A Wizz Air flottájába megérkezett a kétszázadik repülőgép, ezzel a légitársaság flottájának átlagéletkora 4,2 évre csökken.

  Legfrissebbek most

2024. február 23-án, pénteken, Budapestre érkezett Svédország miniszterelnöke, Ulf Kristersson. Orbán Viktor magyar miniszterelnökkel folytatott tárgyalássorozat eredményeként többek között arról is megállapodás született, hogy bővül a Magyar Légierő Gripen flottája.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A megújuló Magyar Honvédség újonnan vásárolt szárazföldi harckocsijai és lövegjei után vízi járművekkel is gazdagítja eszközállományát. Katonáink hamarosan két felújított SOC-R típusú folyami naszádot vehetnek használatba.