2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Olasz gyártású amcsi sólyom, héberül plasztikázva

JETfly  |  2014. 01. 30., 10:23

A címben szereplő sólyom nem más, mint az Italeri No048 sz. készlete. A doboztetőn lévő festmény, valamint az izraeli átalakítások inspiráltak a makett megépítésére. Viszont úgy döntöttem, hogy előre gyártott feljavítókat nem fogok használni!

A doboz vizit után kiderült, hogy az olaszok bőven hagytak nekünk is munkát. Néhol beszívódást is találtam az én példányomon, melyet tömítőpasztával tüntettem el. Csakúgy, mint az itt-ott előforduló kilökőtüske nyomokat. A makett felületén vésett vonalak jelzik a paneleket, sajnos nem mindenütt jó helyen. A vastagságukon felületpolírozással segítettem, valamint a helyenként jelentkező szemcsésedésen is. Nagyon sok képet szereztem be és néztem át ahhoz, hogy megépíthessem a gyártó által elnagyolt részeket. Így a kabin, a futók az aknákkal, a hajtómükiömlő, a panelvonalak helyes elhelyezkedése és a festés árnyalatai.

F-16

Az építést a kabinteknővel kezdtem, mindjárt kipótolva kétoldalt, ahol rések voltak. A már említett fotók alapján elkészítettem a kabinfalak merevítőit és az ezeken lévő „kütyüket” (térképtáskák, csatlakozók, stb.) Az oldalkonzolokon pótoltam a hiányzó kapcsolótáblákat, valamint baloldalra a gázkart, jobbra a joystick „botot”. Új müszerfalakat, árnyékoló lemezeket készítettem vajkrémes doboztetőből, ragasztó tubusból, floppy lemezből, majd – akryl festéket használva - szürke árnyalatokkal lefestettem az egészet. A doboz katapultüléseit is feljavítottam, a már említett anyagokkal. Sötétszürkével festettem, majd ezt világosítva szárazecseteltem mindenhol. Papírzsepiből üléspárnát, ólomfóliából hevedereket vágtam. Az elkészült kabint beragasztottam a felső törzsfélbe – az ülések nélkül - majd alaposan maszkoltam vizes papírzsepivel és Tesa festőszalaggal. A két törzsfél összeragasztása nem volt problémamentes, az apróbb rések eltüntetése több napot vett igénybe. Különösen az előrenyúló szárnytőrészen, a szárnyvégek alsó felületén, a hajtómükiömlőnél. A legtöbbet viszont az új gerinc elem csatlakozásánál kellett tömíteni, csiszolni. (Legalábbis ekkor úgy tünt!) 

F-16

Amikor a levegő beömlőt kezdtem építeni, derült ki, hogy a neheze még hátra van! Nem volt egyszerü a törzsre illeszteni, hiszen néhol milliméteres rések tátongtak. Jöhetett a tömítőpaszta csiszolás, több rétegben és napban. Miután ez a fáradtságos és egyáltalán nem népszerü feladat végére értem, majdnem elment a kedvem a folytatástól! De nem azért kezdtem el, hogy egy rakás müanyag darabot csiszolgassak pár héten keresztül! Ígyhát az elcsiszolt paneleket a fotók alapján újrakarcoltam. Az új gerincen viszont teljesen más rajzolatot kellett bekarcolni, mint ami volt. Az orrkúp csatlakozást is korrigálni kellett, valamint némi ólmot ragasztani bele, nehogy leüljön a gép a farára. Azok a bizonyos fotók nagy segítségemre voltak a futók és aknáik részletezésénél is. Az orrfutóakna négyszögletes gerendáit „szeletelt” radírból, a különféle kábeleket többféle drótból készítettem. A főfutó aknákban is volt tennivaló bőven, hiszen üresen tátongtak. Néhány hét bíbelődés után kezdett F-16-os futóaknára hasonlítani a két mélyedés. A futószárakat is felkábeleztem, az aknaajtókra zsanérok is kerültek, az elülsőre reflektorok is, átlátszó vonalzódarabból. A kerekeket kicsit leültettem – forró vizes edényben-, hiszen fel akartam fegyverezni sólymomat.

F-16

Fényes fehérrel lefújtam az aknákat, az ajtók belsejét, a futószárakat és a keréktárcsákat. Teljes száradás után aprólékos kábelfestés következett, melynek a végén maszkoltam a futóházakat. Közben a fegyvereket is lefújtam, majd száradás után maradék matricákból feliratok kerültek rájuk. A hajtómü kiömlő szirmait körbekarcoltam, néhány hiányzó gyürükarcolattal együtt. A GSF belseje szikefóliából egy régi felhúzós óra fogaskerekének a segítségével lett élethübb. A kabintető kinyomó hidraulika és a pitotcsövek injekciós türe, a rakéta szárnyak vajkrémes doboztető anyagára lettek cserélve. Részleteztem a fegyvertartó konzolokat és az indítósíneket is. Több hónapos munka után, enyhén alkoholos papírzsepivel áttöröltem a teljes felületet, megszabadítva makettemet az ujjlenyomatoktól. A festés megkezdése előtt sokat tanulmányoztam fotóimat, hogyan koszolódnak, fakulnak az izraeli gépek. Úgy döntöttem, hogy egy fakult, de nem túl koszos külsőt adok gépemnek. A színeket szintén a fotók alapján kevertem, Gunze és DEKA akrylokból. A színek felfújási sorrendje homok, zöld, barna és legvégül a kékesszürke volt. Maszkoló szalagot csak az orrkúpnál, a hajtómü kiömlőnél, valamint az alsó és felső színek találkozásánál használtam. A felső színeket fakítottam világosítottam a panelek belseje felé, a függőleges részeken kevésbé, míg a vízszintes felületeken jobban. Néhány panelt szándékosan nem világosítottam, a kabintetőkerettel együtt.

A színek felfújása után egy réteg fényes lakk következett, hogy jobban tapadjanak a matricák. Felhelyezésük nem jelentett problémát, talán csak a függőleges vezérsíkon lévő sólyommal kellett több időt tölteni. (Utólag szereztem tudomást arról, hogy az eredeti gépeken ez a motívum nem fehér, hanem homok színü mostanság. Lehet, hogy amikor italeriék látták, még fehér volt.) A matricák felhelyezése után, a végletekig felhígított revell szürkékkel befuttattam a panelvonalakat, majd vékony rétegben matt lakkot fújtam a gépre. A lakk száradása után pasztellkrétaporral enyhén koszoltam, miután félfényes és matt lakkokkal beállítottam makettem fényét. Az F-16-os gépek kabintetejére belülről aranyat gőzölögtetnek egy különleges eljárással, hogy csökkentsék a radar észlelhetőséget. Ettől tünik kicsit olyan „füstösnek” a Falconok „üvege”. Előfordul azonban, hogy –talán nagyjavítások után- nem minden esetben tesznek színezett üveget oda, ahol az volt. Például, hogy egy kétszemélyes gép kabintetejének első és hátsó része nem egyforma színü. A lényeg, hogy én is egy ilyen különlegességet álmodtam meg a gépemre. A kabintető elülső részét lefújtam két vékony rétegben, Gunze narancssárga átlátszó üvegfestékkel. A hatás ebben a méretarányban szerintem megfelelő.

A végszerelés során leszedtem a maszkokat, helyükre kerültek a futók, az akna ajtók, a katapultok, a kabintető, a fegyverek a konzolokkal és a hajtómükiömlő. Húzott szálakból töltéskisütőket készítettem, a földi biztosítékokhoz pedig Remove Before Flight (repülés előtt eltávolítani) zászlócskákat tettem. Az immár elkészült gépet, festett tükörből készült talapzatra helyeztem és így foglalta el helyét a vitrinemben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.