2024. 07. 19. péntek
Emília
: 390 Ft   : 357 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bepillantás egy MiG-25-ös pilótafülkéjébe - Képgaléria

JETfly  |  2014. 01. 03., 09:13

Oldalunkon bemutatott képgalériáinkat igyekszünk mindig egy-egy különlegesebb esemény, illetve típus kapcsán megalkotni, nem lesz ez másképp most sem. Választásunk ezúttal a repülős berkekben igazi kuriózumnak tekintett MiG-25-ös elfogó vadászrepülőgépre esett, abból is az egyik kiképző változatra, a MiG-25PU-ra! Vegyük szemügyre a különleges orr-résszel ellátott repülőgépet, csatolt olvasmányként pedig mellékeljük a felderítő változatban is megalkotott MiG-25-ösről már korábban közölt, legfontosabb tudnivalókat. 

Kapcsolódó részlet az R, azaz Razvedcsik - Az orosz medve szemei és fülei c. cikkből (Zsig Zoltán - Aranysas)

Hasonlóan más országokhoz, az orosz haderőnek is nagy szüksége van légi felderítési információkra. A jelenleg szolgálatban lévő típusokat a szovjet időkből örökölték. Habár egyes képességeik még ma is figyelemre méltóak, de mégiscsak eljárt felettük az idő.

A légi felderítés szinte egyidős a katonai repüléssel, a pilóták számára a magasból szó szerint kitárulnak a lehetőségek. Vizuálisan is végezhetnek megfigyelést, de az ilyen célra felszerelt speciális repülőgépek sokkal alkalmasabbak a felderítésre. Olyan típusokra van szükség, amelyek optimális körülmények közt, megfelelő sebességi és magassági tartományban képesek elérni a kijelölt területet. Minden feladatra alkalmas repülőgép nem létezik, ezért eltérő típusokat, változatokat használnak. 

A Szovjetunióban a legtöbb gépet nem kifejezetten felderítésre konstruálták, hanem bombázókat vagy vadászokat alakítottak át. Egyes esetekben az önvédelmi vagy csapásmérő képességet is megtartották. A típusjelben szereplő R betü (razvedcsik) mutatja a feladatkört. 

A felderítés célja információszerzés az ellenség földi és tengeri objektumairól, a terepviszonyokról, az időjárásról és más olyan körülményről, amely szükséges a különböző parancsokságoknak, hogy a harctevékenységüket megszervezzék, végrehajtsák. Három főbb kategóriába osztályozhatók a prioritástól, valamint a behatolási mélységtől függően.  A saját vonalaktól való távolságot figyelembe véve hadászati, hadmüveleti és harcászati felderítést különböztettek meg a régi szovjet besorolás szerint. 

A sebességrekorderek

A MiG-25-ösök speciális változatait szintén használják, igaz, alig néhány példány maradt. A 60-as években a P jelzésü vadászokkal párhuzamosan fejlesztették ki a felderítő változatot is. Ez valóban képes volt a 3 Mach sebességre, hiszen légellenállást növelő fegyverzetet nem hordozott. 

A MiG-25RBS-nél a lokátor miatt nagy dielektrikus panel van az orrán

A korai MiG-25R-hez képest később jelentős módosításokra került sor. Az RB változatot az elsődleges feladatkörön kívül bombázásra is alkalmassá tették, a Peleng navigációs rendszer segítségével nagyobb magasságból viszonylagosan pontosan végezhették a dobást. Az ejtőlőszer szintén különlegesnek számít, a FAB-500M6 ugyanis hőálló borítást kapott, hogy a nagy sebesség következményeit elviselje.

A 70-es évektől kezdve sok egyéb változat is elkészült, jelenleg három, az RBT/RBF/RBS gépek használatáról találni beszámolókat. Ezek túlélték a vadászváltozatú 25-ösöket, az üzemeltetési költségek, a logisztikai nehézségek, az öregedő sárkányszerkezet és hajtómü ellenére nagy szükség van a képességeikre. Rugalmasan bevethetők nagyobb távolságban is, a repülési jellemzőik miatt jó az esélyük a túlélésre, és gyorsan visszaérnek.  

MiG-25RU kétüléses elrendezését érdekesen oldották meg

A MiG-25RBT az optikai eszközökön kívül rendelkezik a Tangázs elektronikus felderítő berendezéssel. Ezzel széles frekvenciatartományban képes megfigyelésre és az információk rögzítésére. 

A MiG-25RBF kifejezetten rádióelektronikai felderítésre specializálódott, amit a Sar-25-ös berendezéssel végeznek el. Az orrán dielektrikus panelek láthatók az optikai eszközök helyett, és csak egy függőleges kamera maradt meg, amely helymeghatározásra szolgál, ennek alapján kiszámíthatják a sugárzás forrásának helyét. A begyüjtött információkat a földre is továbbíthatja. Elektronikai zavarásra alkalmas berendezést szintén beépítettek. 

A MiG-25RBS orrába a Sompol típusú oldalra néző lokátort építették be. A nagy felbontású radar a terep letapogatásán kívül észleli a mozgó célokat, nappal és éjjel egyaránt alkalmazható. Azt egyébként nem lehet pontosan tudni, hogy a másik típusnál említett hasonló nevü eszközök azonosak-e a 25-ösben alkalmazottakkal. Lehet, hogy igen, de az is elképzelhető, hogy a Tangázs (bólintás) és Sompol (puskavessző) olyan jól hangzó nevek, hogy ezt választották más berendezésekhez is. 

A razvedcsik pilótáknak egyébként külön kétüléses oktatógépet gyártottak. A MiG-25RU-ban a PU-hoz hasonlóan az instruktor elöl és lejjebb ül, ezért nagyon furcsa a kialakítása. Így tudták biztosítani, hogy mindkettőjüknek egyaránt jó legyen a kilátása, de a „növendék” a bevetésre alkalmas változatnak megfelelő elhelyezést szokja meg. A vadászok kivonása után egyébként még a PU változat repüléséről is találni friss fotókat, valószínüleg a felderítő hajózók kiképzésére és ellenőrzésére használják ezt is. 

MiG-25RBT

A MiG-25-ösök a Voronyezs bázison állomásoznak, valamint a Moncsigorszkon is megfordulnak, összesen kb. 10 darab lehet hadra fogható. A tervek szerint még legalább az évtized végéig rendszerben tartják ezeket, és korszerüsítésükre is sor kerül. Beépítik a GloNaSzSz navigációs rendszert, modernizálják a felderítő berendezéseket, az avionikát, a fülkébe képernyőket szerelnek, és megteremtik a lehetőségét az azonnali adattovábbításnak. 

A MiG-25PU-ból talán már csak ez repül 

Képgaléria: igor113.livejournal.com

Galéria: Bepillantás egy MiG-25-ös pilótafülkéjébe - Képgaléria

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024. 06. 24., 13:35
Az MH 47. Bázisrepülőtéren települő Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) újabb jelentős mérföldkövet ért el, ugyanis átadták a 3200 négyzetméteres Kombinált Légikikötőt (Combined Aerial Port Facility – CAPF) június 19-én, Pápán.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
2024-07-07 22:39:13
Az elmúlt napokban jelentős mennyiségű járatkéséssel és -törléssel kellett számolnia a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. A Budapest Airport számára ebben a helyzetben különösen fontos, hogy az utasairól megfelelően gondoskodjon, ezért a menedzsment azonnali döntését követően a repülőtéren egy-egy dedikált várakozóterületet jelölt ki 2A és 2B terminálokon.
2024-07-03 18:45:52
Magyarország sporttehetségekben gazdag ország és ez megmutatkozik a Magyar Honvédségben is, hiszen az ejtőernyős válogatott a világ élvonalában van – közölte a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára július 3-án, Szolnokon.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.
2024. 07. 16., 13:52
Véget ért 46. Katonai Ejtőernyős Világbajnokság - A „szolnoki szikrázás” a csodálatos színek mellett a fény és árnyék izgalmas játékának megörökítésére is lehetőséget kínált. A fekete-fehér fotók soha el nem múló varázsával.
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.
2024. 07. 11., 10:35
Az 1991-es öbölháborúban lelőtt repülőgépek személyzetének mentése lehangoló képet mutatott.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Románia - több európai országhoz hasonlóan - a Lockheed Martin ötödik generációs harci repülőgépével, az F-35-össel modernizálná légierejét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.