2024. 11. 04. hétfő
Károly
: 408 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bepillantás egy MiG-25-ös pilótafülkéjébe - Képgaléria

JETfly  |  2014. 01. 03., 09:13

Oldalunkon bemutatott képgalériáinkat igyekszünk mindig egy-egy különlegesebb esemény, illetve típus kapcsán megalkotni, nem lesz ez másképp most sem. Választásunk ezúttal a repülős berkekben igazi kuriózumnak tekintett MiG-25-ös elfogó vadászrepülőgépre esett, abból is az egyik kiképző változatra, a MiG-25PU-ra! Vegyük szemügyre a különleges orr-résszel ellátott repülőgépet, csatolt olvasmányként pedig mellékeljük a felderítő változatban is megalkotott MiG-25-ösről már korábban közölt, legfontosabb tudnivalókat. 

Kapcsolódó részlet az R, azaz Razvedcsik - Az orosz medve szemei és fülei c. cikkből (Zsig Zoltán - Aranysas)

Hasonlóan más országokhoz, az orosz haderőnek is nagy szüksége van légi felderítési információkra. A jelenleg szolgálatban lévő típusokat a szovjet időkből örökölték. Habár egyes képességeik még ma is figyelemre méltóak, de mégiscsak eljárt felettük az idő.

A légi felderítés szinte egyidős a katonai repüléssel, a pilóták számára a magasból szó szerint kitárulnak a lehetőségek. Vizuálisan is végezhetnek megfigyelést, de az ilyen célra felszerelt speciális repülőgépek sokkal alkalmasabbak a felderítésre. Olyan típusokra van szükség, amelyek optimális körülmények közt, megfelelő sebességi és magassági tartományban képesek elérni a kijelölt területet. Minden feladatra alkalmas repülőgép nem létezik, ezért eltérő típusokat, változatokat használnak. 

A Szovjetunióban a legtöbb gépet nem kifejezetten felderítésre konstruálták, hanem bombázókat vagy vadászokat alakítottak át. Egyes esetekben az önvédelmi vagy csapásmérő képességet is megtartották. A típusjelben szereplő R betü (razvedcsik) mutatja a feladatkört. 

A felderítés célja információszerzés az ellenség földi és tengeri objektumairól, a terepviszonyokról, az időjárásról és más olyan körülményről, amely szükséges a különböző parancsokságoknak, hogy a harctevékenységüket megszervezzék, végrehajtsák. Három főbb kategóriába osztályozhatók a prioritástól, valamint a behatolási mélységtől függően.  A saját vonalaktól való távolságot figyelembe véve hadászati, hadmüveleti és harcászati felderítést különböztettek meg a régi szovjet besorolás szerint. 

A sebességrekorderek

A MiG-25-ösök speciális változatait szintén használják, igaz, alig néhány példány maradt. A 60-as években a P jelzésü vadászokkal párhuzamosan fejlesztették ki a felderítő változatot is. Ez valóban képes volt a 3 Mach sebességre, hiszen légellenállást növelő fegyverzetet nem hordozott. 

A MiG-25RBS-nél a lokátor miatt nagy dielektrikus panel van az orrán

A korai MiG-25R-hez képest később jelentős módosításokra került sor. Az RB változatot az elsődleges feladatkörön kívül bombázásra is alkalmassá tették, a Peleng navigációs rendszer segítségével nagyobb magasságból viszonylagosan pontosan végezhették a dobást. Az ejtőlőszer szintén különlegesnek számít, a FAB-500M6 ugyanis hőálló borítást kapott, hogy a nagy sebesség következményeit elviselje.

A 70-es évektől kezdve sok egyéb változat is elkészült, jelenleg három, az RBT/RBF/RBS gépek használatáról találni beszámolókat. Ezek túlélték a vadászváltozatú 25-ösöket, az üzemeltetési költségek, a logisztikai nehézségek, az öregedő sárkányszerkezet és hajtómü ellenére nagy szükség van a képességeikre. Rugalmasan bevethetők nagyobb távolságban is, a repülési jellemzőik miatt jó az esélyük a túlélésre, és gyorsan visszaérnek.  

MiG-25RU kétüléses elrendezését érdekesen oldották meg

A MiG-25RBT az optikai eszközökön kívül rendelkezik a Tangázs elektronikus felderítő berendezéssel. Ezzel széles frekvenciatartományban képes megfigyelésre és az információk rögzítésére. 

A MiG-25RBF kifejezetten rádióelektronikai felderítésre specializálódott, amit a Sar-25-ös berendezéssel végeznek el. Az orrán dielektrikus panelek láthatók az optikai eszközök helyett, és csak egy függőleges kamera maradt meg, amely helymeghatározásra szolgál, ennek alapján kiszámíthatják a sugárzás forrásának helyét. A begyüjtött információkat a földre is továbbíthatja. Elektronikai zavarásra alkalmas berendezést szintén beépítettek. 

A MiG-25RBS orrába a Sompol típusú oldalra néző lokátort építették be. A nagy felbontású radar a terep letapogatásán kívül észleli a mozgó célokat, nappal és éjjel egyaránt alkalmazható. Azt egyébként nem lehet pontosan tudni, hogy a másik típusnál említett hasonló nevü eszközök azonosak-e a 25-ösben alkalmazottakkal. Lehet, hogy igen, de az is elképzelhető, hogy a Tangázs (bólintás) és Sompol (puskavessző) olyan jól hangzó nevek, hogy ezt választották más berendezésekhez is. 

A razvedcsik pilótáknak egyébként külön kétüléses oktatógépet gyártottak. A MiG-25RU-ban a PU-hoz hasonlóan az instruktor elöl és lejjebb ül, ezért nagyon furcsa a kialakítása. Így tudták biztosítani, hogy mindkettőjüknek egyaránt jó legyen a kilátása, de a „növendék” a bevetésre alkalmas változatnak megfelelő elhelyezést szokja meg. A vadászok kivonása után egyébként még a PU változat repüléséről is találni friss fotókat, valószínüleg a felderítő hajózók kiképzésére és ellenőrzésére használják ezt is. 

MiG-25RBT

A MiG-25-ösök a Voronyezs bázison állomásoznak, valamint a Moncsigorszkon is megfordulnak, összesen kb. 10 darab lehet hadra fogható. A tervek szerint még legalább az évtized végéig rendszerben tartják ezeket, és korszerüsítésükre is sor kerül. Beépítik a GloNaSzSz navigációs rendszert, modernizálják a felderítő berendezéseket, az avionikát, a fülkébe képernyőket szerelnek, és megteremtik a lehetőségét az azonnali adattovábbításnak. 

A MiG-25PU-ból talán már csak ez repül 

Képgaléria: igor113.livejournal.com

Galéria: Bepillantás egy MiG-25-ös pilótafülkéjébe - Képgaléria

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.

  Legfrissebbek most

2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.