Mint ismeretes a Dél-Korea által kiírt, 60 darab új repülőgép beszerzésére irányuló tendert a Typhoon elvesztette, ám az európai repülőgép gyártója most egy érdekes ajánlattal állt elő Szöul számára, mégpedig azzal, hogy csökkentsék az általuk kiválasztott típus darabszámát és rendeljenek mellé Typhoon-okat.
Szöul kezdetben az amerikai Boeing cég által gyártott F-15SE (Silent Eagle) verzió mellett tette le a voksát, azonban a döntést később módosították 40 darab, a szintén amerikai Lockheed Martin cég által gyártott F-35A Lightning II-re. Az EADS azt ajánlja Dél-Koreának, hogy módosítsa a következő generációs repülőgépek beszerzését úgy, hogy párhuzamosan szerezzen be 40 darab Typhoon-t és 20 darab F-35A-t. Az európai cég érvelése szerint a két típus vegyesen történő megvásárlása jobb megoldást kínál a multifunkciós képességek tekintetében, mivel a Typhoon-nál kisebb kockázati tényezővel kell számolni, szemben a hivatalosan még hadrendbe sem álló F-35A-val. AZ EADS kijelentette, hogy amennyiben sikerülne Szöullal megegyezni, úgy az első Typhoon-ok már 2017-ben átadásra kerülhetnének, tehát egy évvel azelőtt, hogy a Lockheed Martin megkezdené az F-35A-k leszállítását.
Dél-Korea kezdetben 60 darab új repülőgép beszerzését tervezte, de 2013 szeptemberében leszavazták az egyetlen, a 7,2 milliárd dolláros költségvetési plafonon belül elhelyezkedő ajánlatot, vagyis az F-15SE repülőgépek beszerzését, többek között a típus gyenge lopakodó képességei miatt. Koreai tisztviselők szerint nem véletlen, hogy mégsem a korábban kiválasztott F-15 változat kerül beszerzésre, hiszen Dél-Korea számára nagyon fontos tényező a beszerzendő repülőgépek esetében a lopakodó képesség megléte, az Észak-Korea részéről várható jövőbeli fenyegetettség miatt. Peter Maute, a Eurofighter értékesítéséért felelős alelnöke elmondta, hogy kétségtelen előnyei lennének annak, hogyha a Tpyhoon-t és az F-35-öst párhuzamosan üzemeltetnék, hiszen a két típus kiegészítené egymást a jövőben, ötvözve a multifunkcionalitást a lopakodó képességekkel. Az alelnök azt is elmondta, hogy ezt a megközelítést használja már két európai ország, mégpedig az Egyesült Királyság és Olaszország is, hiszen mindkét állam megrendelte a Tpyhoon-t és az F-35-öst is.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.