Az Amerikai Légierő a közelmúltban közzétette a 2012 novemberében Floridában, kiképzési repülés közben lezuhant F-22-es balesetének vizsgálati jegyzőkönyvét. A vizsgálat során kiderült, hogy a baleset közvetlen kiváltó oka egy nagyfeszültségű elektromos kábel és egy hidraulikus vezeték érintkezése volt.
A repülőgépen egy felmelegedett elektromos kábel és egy hidraulikus vezeték érintkezése szivárgást okozott, amit a repülőgép szenzorai érzékeltek és leállították a hidraulikus rendszert. A pilóta megpróbálta újraindítani a rendszert, amely azonban elektromos szikrát okozott és ennek következtében begyulladt a szivárgó hidraulika folyadék. Mielőtt müködésbe léphetett volna a tüzoltó rendszer, már súlyos károsodásokat szenvedett a repülőgép irányító rendszere, melynek következtében a repülőgép irányíthatatlanná vált, így nem maradt más lehetőség a pilóta számára, mint a katapultálás. A balesetet követően a teljes F-22 flotta átvizsgáláson ment keresztül, mivel meg kellett bizonyosodni arról, hogy az elektromos kábelek sehol sem érintkeznek a hidraulikus rendszer vezetékeivel.
Ennyi maradt a tavaly novemberben lezuhant repülőgépből
Ez volt az ötödik megsemmisült példány az F-22-es történetében és 2 pilóta vesztette életét. Két darab repülőgép még a tesztrepülési fázisban semmisült meg. Az első veszteség 1992-ben következett be, mikor is az YF-22 első prototípusa szenvedett balesetet. Az első sorozatban gyártott F-22-es 2004-ben zuhant le, majd 2009-ben és 2010-ben semmisült meg egy-egy példány a típusból. Minden egyes gépveszteség komoly hatásokkal bírt az F-22 flottára nézve, hiszen ezek jelentős problémákat vetettek fel a típussal kapcsolatban.
Az utolsó legyártott 10-4195 szériaszámú F-22-es
A 187., és egyben utolsó F-22-es repülőgépet 2012. május 2-án adták át az Amerikai Légierő részére. Ez a repülőgép az alaszkai 3. Repülőezred 525. Vadászrepülő Századához került, a 2010-ben lezuhant példány pótlására. Annak ellenére, hogy a gyártást leállították, a repülőgépet gyártó Lockheed Martin cég nem tervezi a gyártósor felszámolását és az előállításhoz használt eszközök értékesítését, bízva abban, hogy egyszer újraindul a termelés. A repülőgépből a 8 darab prototípussal együtt 195 példány épült. Jelenleg 182 darab áll hadrendben 15 repülőszázadnál (ebből 3 század kiképző).
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.