2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fény derült a tavaly novemberi F-22 baleset okaira

JETfly  |  2013. 08. 23., 11:00

Az Amerikai Légierő a közelmúltban közzétette a 2012 novemberében Floridában, kiképzési repülés közben lezuhant F-22-es balesetének vizsgálati jegyzőkönyvét. A vizsgálat során kiderült, hogy a baleset közvetlen kiváltó oka egy nagyfeszültségű elektromos kábel és egy hidraulikus vezeték érintkezése volt.

A repülőgépen egy felmelegedett elektromos kábel és egy hidraulikus vezeték érintkezése szivárgást okozott, amit a repülőgép szenzorai érzékeltek és leállították a hidraulikus rendszert. A pilóta megpróbálta újraindítani a rendszert, amely azonban elektromos szikrát okozott és ennek következtében begyulladt a szivárgó hidraulika folyadék. Mielőtt müködésbe léphetett volna a tüzoltó rendszer, már súlyos károsodásokat szenvedett a repülőgép irányító rendszere, melynek következtében a repülőgép irányíthatatlanná vált, így nem maradt más lehetőség a pilóta számára, mint a katapultálás. A balesetet követően a teljes F-22 flotta átvizsgáláson ment keresztül, mivel meg kellett bizonyosodni arról, hogy az elektromos kábelek sehol sem érintkeznek a hidraulikus rendszer vezetékeivel.

F-22

Ennyi maradt a tavaly novemberben lezuhant repülőgépből

Ez volt az ötödik megsemmisült példány az F-22-es történetében és 2 pilóta vesztette életét. Két darab repülőgép még a tesztrepülési fázisban semmisült meg. Az első veszteség 1992-ben következett be, mikor is az YF-22 első prototípusa szenvedett balesetet. Az első sorozatban gyártott F-22-es 2004-ben zuhant le, majd 2009-ben és 2010-ben semmisült meg egy-egy példány a típusból. Minden egyes gépveszteség komoly hatásokkal bírt az F-22 flottára nézve, hiszen ezek jelentős problémákat vetettek fel a típussal kapcsolatban. 

F-22

Az utolsó legyártott 10-4195 szériaszámú F-22-es

A 187., és egyben utolsó F-22-es repülőgépet 2012. május 2-án adták át az Amerikai Légierő részére. Ez a repülőgép az alaszkai 3. Repülőezred 525. Vadászrepülő Századához került, a 2010-ben lezuhant példány pótlására. Annak ellenére, hogy a gyártást leállították, a repülőgépet gyártó Lockheed Martin cég nem tervezi a gyártósor felszámolását és az előállításhoz használt eszközök értékesítését, bízva abban, hogy egyszer újraindul a termelés. A repülőgépből a 8 darab prototípussal együtt 195 példány épült. Jelenleg 182 darab áll hadrendben 15 repülőszázadnál (ebből 3 század kiképző).

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin