2025. 06. 15.
Jolán, Vid
: 403 Ft   : 349 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről

JETfly  |  2013. 05. 22., 16:11

Meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet, ami a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti – mondta Hende Csaba május 22-én Budapesten.

Hende Csaba kezdeményezésére négypárti egyeztetést tartottak szerda délelőtt a Honvédelmi Minisztériumban a honvédség forgó- és merevszárnyú képességének helyzetéről. A tanácskozáson a honvédelmi miniszter mellett Csampa Zsolt (Fidesz), Iváncsik Imre (MSZP), Jámbor Nándor (Jobbik), Németh Zsolt (Jobbik) és Básthy Tamás (KDNP) vett részt. Az egyeztetés után tartott sajtótájékoztatón Hende Csaba elmondta: összpárti konszenzus és teljes egyetértés tapasztalható a legfontosabb felmerült kérdésekben. Mind a forgószárnyas, mind a merevszárnyú képességet meg kell őrizni, újjá kell teremteni, ez az ország, a nemzet érdeke – ennek szellemében a meghívottak egyhangúlag köszönetüket fejezték ki a tárcának a két kérdés eddigi szakmai előkészítéséért a kapott tájékoztatás alapján. A négy párt teljes mértékben egyetért a HM által az ügyek lebonyolítására javasolt eljárásrenddel és menetrenddel.

Hende Csaba

Hende Csaba elmondta: a pártok képviselői egyetértettek abban, hogy a Magyar Honvédség forgószárnyas és merevszárnyú képessége elavult, a végleges képességvesztés pedig teljes mértékben megengedhetetlen és elfogadhatatlan. A tárca komplex megközelítésben törekszik a lehető leggazdaságosabb, szakmai alapokon nyugvó hosszú távú megoldásra és az optimális fejlesztések végrehajtására. A MALÉV megszünésével Magyarország állami légiszállítási képesség nélkül maradt, sem a katonai, sem a civil, sem az egyéb állami igények nem nyernek kielégítést, a honvédség AN-26-osai pedig szintén elavultak. A cél egy állami légiszállító flotta létrehozása, amely biztosítani tudja hazánk, illetve a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak költséghatékony, önálló ellátását. Ez éppúgy jelenti a külföldi missziós szállításokat, mint a polgári légiközlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok eljuttatását rendeltetési helyükre, a külföldön rendkívüli körülmények között maradt magyar állampolgárok kimentését és szükség szerinti repülés közbeni egészségügyi ellátását, a rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállítások, illetve egyéb állami, illetve rendvédelmi szervek külföldi feladatainak lebonyolítását.

A miniszter leszögezte: meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet. Ez egy, a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti, amely egyaránt alkalmas az országvédelmi és szövetségi feladatok, a katasztrófavédelem, a terrorelhárítás, a légirendészet és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására. A parlamenti pártok köszönettel hagyták jóvá a tanácskozást megelőző hosszas előkészítő munkát, illetve a nemzeti helikopterképesség megteremtési módjának menetrendjét. Ennek alapján a HM szakértői munkacsoportja az ország és a honvédség szükségletei alapján őszig kialakítja a követelményrendszereket, majd elkészíti azt a tenderkiírást, ami ezeknek megfelel. Utóbbit egy következő négypárti egyeztetésen a tárca a parlamenti pártok elé bocsátja, majd a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő, uniós közbeszerzési eljárást indít. A potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választásokat megelőzően kell majd benyújtani az ajánlatokat, hogy ezt követően az új kormány törvényes határidőben, gyakorlatilag haladéktalanul dönteni tudjon a beszerzés kérdésében.

Kérdésre válaszolva Hende Csaba elmondta: a tárca komplex módon szemléli a nemzeti helikopterképesség megteremtését, illetve a szükséges képességek biztosítását a meglévő repülőeszközökkel az addig eltelő időben. Olyan mennyiségü és mértékü felújításra kerül majd sor, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges képességek rendelkezésre álljanak. „A jelenleg birtokunkban lévő helikopterek korlátozott üzemidő-hosszabbítása során a tárca a lehető legköltséghatékonyabb módon jár majd el”, szögezte le a miniszter. Az elvégzendő munkálatokat a lehető legnagyobb transzparencia mellett, a nyilvánosság teljes kontrollja mellett, a lehető legolcsóbb ajánlatot beszerezve, nyíltan bonyolítják majd le.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 06. 03., 09:15
A MiG-21-es Fishbedek hosszú évtizedeken át számos ország katonai repülőteréről felszállva védték a légteret. Nem csak a Varsói Szerződés tagállamainak volt alaptípusa, de különböző modifikációik alaposan kivették a részüket a 20. század helyi háborúiban is.
2025. 06. 02., 14:07
Civilek, majd diplomaták kimenekítése, a művelet szempontjából kritikus, szenzitív anyagok megszerzése és katapultált pilóták felkeresése, majd kimenekítése – a nehézségi szint egyre nőtt, a kihívások komplexitásával egyetemben a Fire Blade 2025 gyakorlaton, ahol kevesebb, mint 24 óra állt a hajózók rendelkezésére, hogy kidolgozzák műveleti tervüket.
2025. 05. 29., 18:15
Átadták a Pápán települő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) szimulátorát az MH 47. Bázisrepülőtéren – mindez mérföldkövet jelent a program szakembereinek felkészülésében, hiszen a C-17-es repülőgépek kezelőszemélyzete szinten tartó és képességfejlesztő szimulációs felkészítéseit már hazánkban is teljesíteni tudja.
2025-05-23 14:25:56
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, 2018. november 29-én adták át Budapesten a dinamikusan fejlődő Wizz Air légitársaság új kiképző központját, a Wizz Air Training Centre-t. Az azóta eltelt 6 és fél év bizonyította a modern szimulátorokkal felszerelt központ szükségességét: a pilóták és a légiutas-kísérők képzésének helyszínét most Olvasóinknak is bemutatjuk.
2025-05-22 16:10:06
Az Emirates, a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better" ígéret jegyében. A légitársaság hetente több mint 26 800 First Class ülőhelyet kínál világszerte, teljes egészében privát lakosztályos elrendezésben, mely az iparág legnagyobb ilyen kapacitása.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 06. 11., 10:47
Teljesítették első ejtőernyős ugrásukat az MH Ludovika Zászlóalj harmadéves felderítő honvéd tisztjelöltjei. Sánta Gerő hallgató főtörzsőrmesternek még emlékezetesebb volt az ugrás, hiszen azt édesapjával, Sánta Gábor dandártábornokkal élhette át, aki rutinos ejtőernyősként pontosan tudja, mekkora kihívást jelent mindez.
2025. 06. 06., 11:35

Az L-39 Skyfox szimulátora

2025. május 30-án, pénteken érkezett meg Kecskemétre az első három L-39 Skyfox típusú kiképző repülőgép. Az ünnepségen elhangzott, hogy korábban már leszállították a kapcsolódó szimulátort is.
2025. 06. 04., 14:43
A zagyvarékasi székhelyű szervezet eszközparkja most bővült, ennek köszönhetően a jövőben már a magasból is olthatnak.
2025. 06. 03., 10:37
Véget ért a Fire Blade 2025 harcászati helikopteres gyakorlat Pápán. Tizenkét nap alatt 218 repült órát és közel 500 le- és felszállást teljesített öt résztvevő nemzet, négy támogató ország, több mint háromszáz katona.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.