2024. 09. 17. kedd
Zsófia
: 394 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzeti konszenzus a helikopter- és szállítórepülőgép-képességről

JETfly  |  2013. 05. 22., 16:11

Meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet, ami a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti – mondta Hende Csaba május 22-én Budapesten.

Hende Csaba kezdeményezésére négypárti egyeztetést tartottak szerda délelőtt a Honvédelmi Minisztériumban a honvédség forgó- és merevszárnyú képességének helyzetéről. A tanácskozáson a honvédelmi miniszter mellett Csampa Zsolt (Fidesz), Iváncsik Imre (MSZP), Jámbor Nándor (Jobbik), Németh Zsolt (Jobbik) és Básthy Tamás (KDNP) vett részt. Az egyeztetés után tartott sajtótájékoztatón Hende Csaba elmondta: összpárti konszenzus és teljes egyetértés tapasztalható a legfontosabb felmerült kérdésekben. Mind a forgószárnyas, mind a merevszárnyú képességet meg kell őrizni, újjá kell teremteni, ez az ország, a nemzet érdeke – ennek szellemében a meghívottak egyhangúlag köszönetüket fejezték ki a tárcának a két kérdés eddigi szakmai előkészítéséért a kapott tájékoztatás alapján. A négy párt teljes mértékben egyetért a HM által az ügyek lebonyolítására javasolt eljárásrenddel és menetrenddel.

Hende Csaba

Hende Csaba elmondta: a pártok képviselői egyetértettek abban, hogy a Magyar Honvédség forgószárnyas és merevszárnyú képessége elavult, a végleges képességvesztés pedig teljes mértékben megengedhetetlen és elfogadhatatlan. A tárca komplex megközelítésben törekszik a lehető leggazdaságosabb, szakmai alapokon nyugvó hosszú távú megoldásra és az optimális fejlesztések végrehajtására. A MALÉV megszünésével Magyarország állami légiszállítási képesség nélkül maradt, sem a katonai, sem a civil, sem az egyéb állami igények nem nyernek kielégítést, a honvédség AN-26-osai pedig szintén elavultak. A cél egy állami légiszállító flotta létrehozása, amely biztosítani tudja hazánk, illetve a Magyar Honvédség személy- és teherszállítási feladatainak költséghatékony, önálló ellátását. Ez éppúgy jelenti a külföldi missziós szállításokat, mint a polgári légiközlekedésben nem szállítható veszélyes anyagok eljuttatását rendeltetési helyükre, a külföldön rendkívüli körülmények között maradt magyar állampolgárok kimentését és szükség szerinti repülés közbeni egészségügyi ellátását, a rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállítások, illetve egyéb állami, illetve rendvédelmi szervek külföldi feladatainak lebonyolítását.

A miniszter leszögezte: meg kell teremteni a nemzeti helikopterképességet. Ez egy, a 21. század kihívásainak megfelelő, gazdaságosan üzemeltethető, modern flotta létrehozását jelenti, amely egyaránt alkalmas az országvédelmi és szövetségi feladatok, a katasztrófavédelem, a terrorelhárítás, a légirendészet és más nemzetgazdasági feladatok kiszolgálására. A parlamenti pártok köszönettel hagyták jóvá a tanácskozást megelőző hosszas előkészítő munkát, illetve a nemzeti helikopterképesség megteremtési módjának menetrendjét. Ennek alapján a HM szakértői munkacsoportja az ország és a honvédség szükségletei alapján őszig kialakítja a követelményrendszereket, majd elkészíti azt a tenderkiírást, ami ezeknek megfelel. Utóbbit egy következő négypárti egyeztetésen a tárca a parlamenti pártok elé bocsátja, majd a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő, uniós közbeszerzési eljárást indít. A potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választásokat megelőzően kell majd benyújtani az ajánlatokat, hogy ezt követően az új kormány törvényes határidőben, gyakorlatilag haladéktalanul dönteni tudjon a beszerzés kérdésében.

Kérdésre válaszolva Hende Csaba elmondta: a tárca komplex módon szemléli a nemzeti helikopterképesség megteremtését, illetve a szükséges képességek biztosítását a meglévő repülőeszközökkel az addig eltelő időben. Olyan mennyiségü és mértékü felújításra kerül majd sor, hogy az új, modern helikopterek üzembe helyezéséig Magyarország biztonsága ne sérüljön, a szükséges képességek rendelkezésre álljanak. „A jelenleg birtokunkban lévő helikopterek korlátozott üzemidő-hosszabbítása során a tárca a lehető legköltséghatékonyabb módon jár majd el”, szögezte le a miniszter. Az elvégzendő munkálatokat a lehető legnagyobb transzparencia mellett, a nyilvánosság teljes kontrollja mellett, a lehető legolcsóbb ajánlatot beszerezve, nyíltan bonyolítják majd le.

Fotó: Krasznai-Nehrebeczky Mária és archív

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 08., 10:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-09-10 16:39:21
Az olimpiai után a paralimpiai csapat is a Wizz Air repülőgépének fedélzetén érkezett haza Párizsból, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren hétfőn fél öt előtt nem sokkal landolt az aranygép, amely az olimpiai és paralimpia sportolók tiszteletére kapott egyedi fényezést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 16., 15:28
Tavaly októberben, amikor az amerikai légierő KC-10A Extender légi utántöltő és szállítógéppel felszerelt kontingense hazatért Szaúd-Arábiából, a US Air Force hivatalosan is bejelentette, hogy véget ért a típus utolsó hadműveleti bevetése és 43 éves üzemeltetés után, 2024 szeptemberében kivonják a szolgálatból.
2024. 09. 16., 10:11
A Brit Királyi Légierő legendás Avro Lancasterei meghatározó szerepet játszottak a második nagy világégés Németország elleni légicsapásaiban. Bár több mint hétezret építettek, napjainkra mindössze két repképes példány maradt fenn belőlük.
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.