A nyugat-balkáni régió 10 légi közlekedési szervezete írt alá szándéknyilatkozatot egy közös délkelet-európai szolgáltatási terület kialakításáról Szarajevóban, 2013. április 29-én. A kezdeményezést Magyarország aktívan támogatja: a HungaroControl részt vállal a régió szakembereinek továbbképzésében, a koszovói magas légtér irányításával pedig segíti a térség légi közlekedésének konszolidációját.
Az európai légi forgalom szervezését és irányítását még ma is erősen meghatározzák a nemzetállami határok. A repülőgépek nem feltétlenül a legrövidebb és emiatt leggazdaságosabb útvonalakat követik, számos irányító központ dolgozik viszonylag kis területen, a szabályozási keretek pedig bonyolultak, így a kontinens légi közlekedése nem versenyképes az Egyesült Államok egységesebb modelljével. A széttagoltság még erősebben érezhető az Európai Unión kívüli nyugat-balkáni térségben, ahol az államok nem kötelezően tagjai a kontinens versenyképességét javítani szándékozó Egységes Európai Égbolt (SES II) programnak. A délkelet-európai országokat összefogó Közös Légiforgalmi Szolgáltatási Terület (Joint Service Provision Area – JSPA) kezdeményezés célja, hogy nemzetközi projekteken keresztül erősítse a térség légügyi hatóságai és légiforgalmi szolgáltatói közötti együttmüködéseket, növelje a légiforgalmi irányítás hatékonyságát, valamint felkészítse a régiót az európai uniós légügyi célkitüzések teljesítésére. A kezdeményezés támogatja az Egységes Európai Égbolt megvalósítását, és célja, hogy a nyugat-balkáni államok minél gyorsabban és hatékonyabban csatlakozhassanak a SES II programhoz. A montenegrói légügyi hivatal kezdeményezését közel egyéves előkészítő munka után idén április végén hívták életre Albánia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Macedónia, Montenegró és Szerbia részvételével. A szakmai összefogás egyetlen európai uniós tagállama Magyarország, így a HungaroControl, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala összekötő szerepet is betöltenek az EU és a közösségen kívüli országok között. „A magyar légiforgalmi szolgálat fontos gyakorlati támogatást nyújt a megállapodás aláíróinak. A térség szakemberei a skandináv modell alapján kialakított budapesti Entry Point Central légi navigációs akadémia által szervezett továbbképzéseken vehetnek részt, a NATO felkérésére pedig a tervek szerint a HungaroControl láthatja majd el az újra megnyitott koszovói magas légtér távoli forgalomirányítását. Az ideiglenes megbízatás alkalmával a magyar légiforgalmi irányítók szoros, napi kapcsolatban állnak majd nyugat-balkáni kollégáikkal, ami tovább erősíti a regionális kapcsolatokat, és segíti a térség légi közlekedésének fejlesztését” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója. A JSPA kezdeményezői szerint a regionális összefogás követendő példává válhat a kontinensen, mert egy olyan pillanatban bizonyítja a határokon átívelő összefogás fontosságát, amikor az európai légközlekedési szektor átalakítása jelentős gazdasági és politikai kihívások előtt áll. A kezdeményezést az Európai Bizottság is támogatja. A projekt fő partnere a délkelet-európai országok együttmüködését és fejlesztését támogató Regionális Együttmüködési Tanács (Regional Cooperation Council).
Immár 16. állomásához érkezett a Hadak útján sorozat a nagykanizsai Halis István Városi Könyvtárban. Az előadások célja, hogy hadtörténeti ismereteket adjanak át az érdeklődőknek, valamint, hogy bemutassák a nagykanizsai, illetve zalai kötődéssel rendelkező katonahősöket.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.