2025. 04. 26. szombat
Ervin
: 407 Ft   : 359 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyarország támogatja a nyugat-balkáni államok légügyi integrációját

JETfly  |  2013. 05. 03., 10:06

A nyugat-balkáni régió 10 légi közlekedési szervezete írt alá szándéknyilatkozatot egy közös délkelet-európai szolgáltatási terület kialakításáról Szarajevóban, 2013. április 29-én. A kezdeményezést Magyarország aktívan támogatja: a HungaroControl részt vállal a régió szakembereinek továbbképzésében, a koszovói magas légtér irányításával pedig segíti a térség légi közlekedésének konszolidációját.

Az európai légi forgalom szervezését és irányítását még ma is erősen meghatározzák a nemzetállami határok. A repülőgépek nem feltétlenül a legrövidebb és emiatt leggazdaságosabb útvonalakat követik, számos irányító központ dolgozik viszonylag kis területen, a szabályozási keretek pedig bonyolultak, így a kontinens légi közlekedése nem versenyképes az Egyesült Államok egységesebb modelljével. A széttagoltság még erősebben érezhető az Európai Unión kívüli nyugat-balkáni térségben, ahol az államok nem kötelezően tagjai a kontinens versenyképességét javítani szándékozó Egységes Európai Égbolt (SES II) programnak.  A délkelet-európai országokat összefogó Közös Légiforgalmi Szolgáltatási Terület (Joint Service Provision Area – JSPA) kezdeményezés célja, hogy nemzetközi projekteken keresztül erősítse a térség légügyi hatóságai és légiforgalmi szolgáltatói közötti együttmüködéseket, növelje a légiforgalmi irányítás hatékonyságát, valamint felkészítse a régiót az európai uniós légügyi célkitüzések teljesítésére. A kezdeményezés támogatja az Egységes Európai Égbolt megvalósítását, és célja, hogy a nyugat-balkáni államok minél gyorsabban és hatékonyabban csatlakozhassanak a SES II programhoz. A montenegrói légügyi hivatal kezdeményezését közel egyéves előkészítő munka után idén április végén hívták életre Albánia, Bosznia-Hercegovina, Koszovó, Macedónia, Montenegró és Szerbia részvételével. A szakmai összefogás egyetlen európai uniós tagállama Magyarország, így a HungaroControl, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala összekötő szerepet is betöltenek az EU és a közösségen kívüli országok között. „A magyar légiforgalmi szolgálat fontos gyakorlati támogatást nyújt a megállapodás aláíróinak. A térség szakemberei a skandináv modell alapján kialakított budapesti Entry Point Central légi navigációs akadémia által szervezett továbbképzéseken vehetnek részt, a NATO felkérésére pedig a tervek szerint a HungaroControl láthatja majd el az újra megnyitott koszovói magas légtér távoli forgalomirányítását. Az ideiglenes megbízatás alkalmával a magyar légiforgalmi irányítók szoros, napi kapcsolatban állnak majd nyugat-balkáni kollégáikkal, ami tovább erősíti a regionális kapcsolatokat, és segíti a térség légi közlekedésének fejlesztését” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.  A JSPA kezdeményezői szerint a regionális összefogás követendő példává válhat a kontinensen, mert egy olyan pillanatban bizonyítja a határokon átívelő összefogás fontosságát, amikor az európai légközlekedési szektor átalakítása jelentős gazdasági és politikai kihívások előtt áll. A kezdeményezést az Európai Bizottság is támogatja. A projekt fő partnere a délkelet-európai országok együttmüködését és fejlesztését támogató Regionális Együttmüködési Tanács (Regional Cooperation Council).

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 04. 07., 17:00
Az F-35-ös program partnerországai között Norvégia lett az első, melynek teljessé vált az ötödik generációs harci repülőgép flottája: a két utolsó példányt a napokban adta át az amerikai gyártó.
2025. 04. 01., 18:00
Svédország - novemberben aláírt szándéknyilatkozatának folytatásaként - hivatalosan is megerősítette, hogy a brazil Embraer C-390 típusával modernizálja szállító repülőgép flottáját, búcsút intve a kiöregedő C-130H Herculeseknek.
2025-04-09 17:00:19
Ramstein Flag 2025 - A dániai Skrydstrup légibázisra látogatott el dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke, ahol a többnemzeti repülő harcászati gyakorlatról és az azon részt vevő magyar állomány feladatairól tájékozódott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 23., 10:29
A NASAMS rendszer rakétatöltése precizitást és összehangolt csapatmunkát igényel.
2025. 04. 22., 15:23
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és csütörtökön - közölte a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár a közösségi oldalán.
2025. 04. 22., 14:00
Világszerte több tucatnyi olyan telep található, ahol kiérdemesült, vagy leállított repülőgépeket tárolnak alkatrészbányaként, illetve a légiforgalomba visszatérés reményében.
2025. 04. 10., 09:43
Az amerikai haditengerészet utolsó hagyományos meghajtású repülőgép-hordozóját, az egykori USS John F. Kennedyt – becenevén Big Johnt - 2007-ben vonták ki a hadrendből.

  Legfrissebbek most

Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.