2013. április 2-án jelentős mérföldkőhöz érkezett a Pápán települő NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) ‑ Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW). A SAC (Strategic Airlift Capability) három Boeing C-17 Globemaster III típusú repülőgépből álló flottája elérte a 10 000 repült órát. A tízezredik órát a Pápa Bázisrepülőtérről kiképzési repülésre felszálló, SAC-2 lajstromjelű C-17érte el.
A Nehéz Légiszállító Ezred parancsnoka, Frank Rombouts ezredes ebből az alkalomból őszinte elismerését fejezte ki a SAC teljes személyzetének, beleértve a Nehéz Légiszállító Ezred, a NATO Légiszállítást Kezelő Programiroda (NAMPO), valamint a Boeing alkalmazottainak. Az ezredes köszönetét fejezte ki a Pápa Bázisrepülőteret müködtető és fenntartó Magyar Honvédségnek is, amely napról-napra biztosítja a C-17-esek repüléseit.
A NATO Stratégiai Légiszállítási Program keretében Pápán települő Nehéz Légiszállító Ezred 12 nemzet közös kezdeményezésére jött létre. A SAC nemzetek közé tartoznak: Magyarország, Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az Egyesült Államok – mint NATO tagállamok, valamint Finnország és Svédország – mint NATO PfP országok.
Fotók: heavyairliftwing.org
A 12 nemzet finanszírozza a programot, biztosítja a személyzetet és a megállapodás szerint használja fel a repült órákat. Magyarország a befogadó nemzet a HAW számára, a Pápa Bázisrepülőtér pedig a repülőezred bázisaként szolgál. A SAC C-17 repülőgépeinek nyilvántartásba vétele Magyarországon történt, tehát magyar felségjelzéssel repülnek.
A C-17 Globemasterek gyártója, a Boeing Company felelős a repülőgépek „csíkon” történő kiszolgálásáért, a müszaki és technikai támogatásért, valamint a C-17 tartalék alkatrészek biztosításáért.
Megalakulása óta a HAW C-17-esei a több mint 600 küldetés alatt célba juttattak több mint 29 000 tonna rakományt, és mintegy 38 000 utast szállítottak.
A HAW repülési óraszám mérföldkövei:
1.000 óra: 2010. február 12.
2.000 óra: 2010. augusztus 21.
3.000 óra: 2010. december 7.
4.000 óra: 2011. április 1.
5.000 óra: 2011.szeptember 9.
6.000 óra: 2011. december 9.
7.000 óra: 2012. április 1.
8.000 óra: 2012. augusztus 16.
9.000 óra: 2012. december 7.
10.000 óra: 2013. április 2.
A Honvéd high-tech magazin új epizódjában közelebbről is megismerkedhetünk a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépével, mely 2024. szeptember 5-én érkezett meg végleges állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.