2024. 04. 13. szombat
Ida
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Műrepülés, műszerrepülés könyvbe zárva

JETfly  |  2012. 10. 29., 10:14

Sokaknak a műrepülés kifejezés kapcsán általában a repülőgépek által a levegőben – sokak számára elképzelhetetlen, lekövethetetlen – bemutatott flikk-flakkok sorozata jut eszébe. Sokaknak személyek villannak be; Nádas Tamás, Veres Zoltán, Besenyei Péter, de természetesen sokak emlékezetében él még Vári Gyula, Kovács Péter vagy éppen \"Topi\" és  \"Bagira” neve. A JETfly Webáruházban megvásárolhatja Tóth Csaba két könyvét, melyek számos kérdésre adnak választ a téma iránt érdeklődők számára.

A repülőgépek megjelenésével szinte egyidőben kialakult a „mürepülés” – megjelentek a „légi akrobaták” akik a közönségnek repültek, produkcióikkal elkápráztatták a nézőket. A mürepülés kezdeti időszakában áthúzások(kismagasságon), zuhanások és emelkedések (ugrások), valamint nagybedöntésü fordulók jelentették a látványosságot. Az 1900-as évek elején egyes hatóságok egyenesen „öngyilkosságnak” tulajdonítottak néhány, a pilóták által végrehajtott manővert. Az első pilóta, aki 1913-ban hátonrepülést mutatott be a francia Egoud volt. Az, hogy a manővert tudatosan vagy „véletlenül” hajtotta végre nem lehet pontosan tudni, de új korszakot nyitott a mürepülésben. Néhány nappal később Nyeszterov végrehajtja az első „bukfencet” (looping) és tovább kísérletezik.

… és az első „fecskék” után jöttek a többiek, újabb és újabb figurákat bemutatva. Egyes elemek első végrehajtójukról kapták nevüket; így például az Immelman forduló, amelyet a névadó egy légiharc gyakorlás során alkalmazott először. A közelmúltban is találkozunk ezzel a gyakorlattal, hiszen a ma már klasszikusnak számító „kobra” (nagy állásszöggel végrehajtott dinamikus fékezés) manővert első végrehajtójáról, Viktor Georgijevics Pugacsov berepülőpilótáról nevezték el Pugacsov-kobrának.

„A gépmadár háromdimenziós mozgása hihetetlennek tünő, a fizikát meghazudtoló. A bemutatót tartó tud valamit, amit mi nézők nem. Számára a gépének mozgása természetes.” – írja Tóth Csaba – A mürepülés alapjai címü könyvével kapcsolatban. A könyv nagyon jó elméleti alapot nyújt ahhoz, hogy megértsük a mürepülést, annak egyes elemeinek végrehajtását. Az elméleti ismeretek elsajátítása után azonban fogadjuk meg a szerző útmutatását: „Legyünk óvatosak, soha ne gyakoroljunk alacsonyan, ejtőernyő és a repülőgépet jól ismerő oktató nélkül.”

Tóth Csaba másik könyvével – Müszerrepülés – kapcsolatban az első szó, ami eszembe jut az a „függöny”. Lehet, hogy most sokan értetlenül néznek … Repülőgép-vezetői kiképzésem során volt egy olyan repülési feladat, amit talán nagyon leegyszerüsítve „repülés lefüggönyzött kabinban” neveztünk. Az oktató a hátsó kabinból le tudott „engedni” egy függönyt, így „jóidős” körülmények között tudtuk gyakorolni a müszerrepülést. Egy ilyen feladat során sikerült „megtréfálni” oktatómat … és magamat is. A feladat során többek között „bonyolult helyzetből” kellett kivenni a gépet. Az oktatóm megforgatta, zuhanásba, emelkedésbe vitte a gépet, majd rögzítette és utasított a kivételre. Bevallom, azt sem tudtam hol vagyok ezért a „legjobb” megoldást választottam és rányomtam az „Autopilot” gombra. A következő pillanatban már tudtam; nem a legoptimálisabb megoldást választottam. Mint az kiderült a gép kb. 30-40°-os emelkedésben és megközelítőleg félháthelyzetben volt. Annak aki tudja, hogy a rendszer hogyan vezeti ki a gépet ebből a helyzetből vízszintes repülésbe – nem kell „ecsetelnem” mit éltünk át.

Saját sztorik mellett azért álljon itt néhány sor a könyv ajánlásából, amelyet Gelencsér László írt: „Meg kellett állapítsam, hogy e könyv tökéletesen ábrázolja az IFR (Müszeres repülési szabályok) repülés elméleti ismereteit. Ha a szerző ismeretlen lenne számomra, nem pedig barátom és oktatóm egy személyben, akkor is azt mondanám, hogy a könyv szenzációs! De így, hogy tudom kiről is van szó, hogy egy olyan ember írta, kinek szíve-lelke, életének motorja a repülés, csak annyit mondok, hogy a kedves olvasó egy elkötelezett és tapasztalt repülési oktató szakember írását tartja kezében.

Mindkét könyv hasznos információkat, fontos tudnivalókat tartalmaz a jövő pilótái számára éppúgy, mint a már aktívan repülőknek és azoknak, akik „csak” elméleti alapon szeretnének megismerkedni a repüléssel. A könyveket megvásárolhatja a JETfly Webáruházban!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.
2024. 04. 04., 09:40
A légitársaság az Airbus által kifejlesztett, felhőalapú Mobile Airbus Training experience Suite csomagot és a Virtual Procedure Trainer technológiát használja fel pilótaképzésében.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.