2024. 12. 02. hétfő
Melinda, Vivien
: 413 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Műrepülés, műszerrepülés könyvbe zárva

JETfly  |  2012. 10. 29., 10:14

Sokaknak a műrepülés kifejezés kapcsán általában a repülőgépek által a levegőben – sokak számára elképzelhetetlen, lekövethetetlen – bemutatott flikk-flakkok sorozata jut eszébe. Sokaknak személyek villannak be; Nádas Tamás, Veres Zoltán, Besenyei Péter, de természetesen sokak emlékezetében él még Vári Gyula, Kovács Péter vagy éppen \"Topi\" és  \"Bagira” neve. A JETfly Webáruházban megvásárolhatja Tóth Csaba két könyvét, melyek számos kérdésre adnak választ a téma iránt érdeklődők számára.

A repülőgépek megjelenésével szinte egyidőben kialakult a „mürepülés” – megjelentek a „légi akrobaták” akik a közönségnek repültek, produkcióikkal elkápráztatták a nézőket. A mürepülés kezdeti időszakában áthúzások(kismagasságon), zuhanások és emelkedések (ugrások), valamint nagybedöntésü fordulók jelentették a látványosságot. Az 1900-as évek elején egyes hatóságok egyenesen „öngyilkosságnak” tulajdonítottak néhány, a pilóták által végrehajtott manővert. Az első pilóta, aki 1913-ban hátonrepülést mutatott be a francia Egoud volt. Az, hogy a manővert tudatosan vagy „véletlenül” hajtotta végre nem lehet pontosan tudni, de új korszakot nyitott a mürepülésben. Néhány nappal később Nyeszterov végrehajtja az első „bukfencet” (looping) és tovább kísérletezik.

… és az első „fecskék” után jöttek a többiek, újabb és újabb figurákat bemutatva. Egyes elemek első végrehajtójukról kapták nevüket; így például az Immelman forduló, amelyet a névadó egy légiharc gyakorlás során alkalmazott először. A közelmúltban is találkozunk ezzel a gyakorlattal, hiszen a ma már klasszikusnak számító „kobra” (nagy állásszöggel végrehajtott dinamikus fékezés) manővert első végrehajtójáról, Viktor Georgijevics Pugacsov berepülőpilótáról nevezték el Pugacsov-kobrának.

„A gépmadár háromdimenziós mozgása hihetetlennek tünő, a fizikát meghazudtoló. A bemutatót tartó tud valamit, amit mi nézők nem. Számára a gépének mozgása természetes.” – írja Tóth Csaba – A mürepülés alapjai címü könyvével kapcsolatban. A könyv nagyon jó elméleti alapot nyújt ahhoz, hogy megértsük a mürepülést, annak egyes elemeinek végrehajtását. Az elméleti ismeretek elsajátítása után azonban fogadjuk meg a szerző útmutatását: „Legyünk óvatosak, soha ne gyakoroljunk alacsonyan, ejtőernyő és a repülőgépet jól ismerő oktató nélkül.”

Tóth Csaba másik könyvével – Müszerrepülés – kapcsolatban az első szó, ami eszembe jut az a „függöny”. Lehet, hogy most sokan értetlenül néznek … Repülőgép-vezetői kiképzésem során volt egy olyan repülési feladat, amit talán nagyon leegyszerüsítve „repülés lefüggönyzött kabinban” neveztünk. Az oktató a hátsó kabinból le tudott „engedni” egy függönyt, így „jóidős” körülmények között tudtuk gyakorolni a müszerrepülést. Egy ilyen feladat során sikerült „megtréfálni” oktatómat … és magamat is. A feladat során többek között „bonyolult helyzetből” kellett kivenni a gépet. Az oktatóm megforgatta, zuhanásba, emelkedésbe vitte a gépet, majd rögzítette és utasított a kivételre. Bevallom, azt sem tudtam hol vagyok ezért a „legjobb” megoldást választottam és rányomtam az „Autopilot” gombra. A következő pillanatban már tudtam; nem a legoptimálisabb megoldást választottam. Mint az kiderült a gép kb. 30-40°-os emelkedésben és megközelítőleg félháthelyzetben volt. Annak aki tudja, hogy a rendszer hogyan vezeti ki a gépet ebből a helyzetből vízszintes repülésbe – nem kell „ecsetelnem” mit éltünk át.

Saját sztorik mellett azért álljon itt néhány sor a könyv ajánlásából, amelyet Gelencsér László írt: „Meg kellett állapítsam, hogy e könyv tökéletesen ábrázolja az IFR (Müszeres repülési szabályok) repülés elméleti ismereteit. Ha a szerző ismeretlen lenne számomra, nem pedig barátom és oktatóm egy személyben, akkor is azt mondanám, hogy a könyv szenzációs! De így, hogy tudom kiről is van szó, hogy egy olyan ember írta, kinek szíve-lelke, életének motorja a repülés, csak annyit mondok, hogy a kedves olvasó egy elkötelezett és tapasztalt repülési oktató szakember írását tartja kezében.

Mindkét könyv hasznos információkat, fontos tudnivalókat tartalmaz a jövő pilótái számára éppúgy, mint a már aktívan repülőknek és azoknak, akik „csak” elméleti alapon szeretnének megismerkedni a repüléssel. A könyveket megvásárolhatja a JETfly Webáruházban!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 18., 16:45
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024. 11. 06., 09:09
2024. november 4-7. között rendezik meg Párizsban az Euronaval haditengerészeti, védelmi kiállítást, melynek keretein belül új szerződést írhatott alá az Airbus Helicopters a hazánk által is üzemeltetett H225M típusú közepes, többfeladatú helikopterre vonatkozóan.
2024. 11. 04., 09:11
2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.
2024. 10. 25., 09:12
A 9603-as az utolsónak gyártott magyar MiG-21MF-ek (9507-9515, 9601-9606) egyike. Gyártási száma 969603, szériaszáma pedig 9603 (a 96. széria 03. gépe). A repülőgép felújítását a Berekfürdőn található, A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata végezte: az Aranysas magazin 2024. novemberi számában a 9603-as történetéről olvashatunk további részleteket.
2024-11-05 18:30:00
A Wizz Air nyerte el idén a CAPA (Centre for Aviation) által megítélt Év Fenntartható Légitársasága elismerést az európai, közel-keleti és afrikai régióban (EMEA’s Environmental Sustainability Airline Group for 2024), amit a légitársaság Hongkongban, a CAPA díjkiosztóval egybekötött légi közlekedési csúcstalálkozóján vehetett át.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 16:45:00
A légitársaság 1,5 millió utast és több mint 77 ezer tonna rakományt szállított egy évtized alatt a magyar főváros és a közel-keleti metropolisz között, hozzájárulva ezzel a magyar turizmus és kereskedelmi kapcsolatok bővüléséhez.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 27., 10:15
A 2000-es évek első felében a tíz F-14-es mellett, harminchat F/A-18-as adta a Truman csapásmérő képességét.
2024. 11. 21., 10:02
Az amerikai légierő egyik igáslova az F-105 Thunderchief volt Délkelet-Ázsiában, ahol az eredetileg nukleáris csapásmérésre szánt típust vadászbombázóként, később pedig a légvédelem elnyomására is használták.
2024. 11. 13., 09:36
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó.
2024. 11. 09., 11:00
Az eseményen Dr. Koller József dandártábornok, Olaszországba akkreditált véderő, katonai és légügyi attasé is részt vett. A szicíliai látogatás célja a nemzetközi nap mellett, a Sigonella-i bázis szakmai bemutató napján történő részvétel volt.

  Legfrissebbek most

2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.