A japán védelmi minisztérium az elkövetkezendő 5 év során megkezdi az új, F-3 névre keresztelt vadászrepülőgép fejlesztését – írja az Aviation Week. Sorozatgyártása elképzelések szerint 2027-ben kezdődhet meg. Az új vadászgép kategóriájában felülmúlja majd az F-22 Raptor és az F-35 Lightning II-es típusokat is. A tervezés során nagy hangsúlyt kap az alacsony láthatóság és az igen erős hajtómű.
A japán Mitsubishi Heavy Industries jelenleg már dolgozik egy ötödik generációs repülőgép, az ATD-X Shinshin megvalósításán, melynek első példánya tervek szerint 2014-ben emelkedhet a levegőbe. Arról azonban egyelőre nincs információ, hogy a később létrehozandó F-3-as típusba beépítik-e az ATD-X rendszereit, felhasználják-e annak technikai újításait. A repülőgépet többek között Multimode Radarral (MMR), rádióelektronikai-harc és ellentevékenységi rendszerrel látják el, valamint alkalmazásra kerül az „önjavító, önellenőrző repülésvezérlés képesség” (Self Repairing Flight Control Capability – SRFCC) is, mely a sérülés mértékétől függően, képes teljesen helyreállítani a repülőgép irányíthatóságát.
Első ízben még a 2010-es évben látott napvilágot az a hír, hogy Japán egy új vadászgép fejlesztésén dolgozik, mely projekt akkor az i3 nevet kapta. A védelmi minisztérium a TRDI-t (Japan Defence Agency´s Technology Research and Development Institute) bízta meg annak fejlesztésével. Az F-3-as kísérleti-tervező munkálatait 2016-2017-ben kezdik meg, a prototípus elkészülése és első repülése várhatóan 2024-2025-re valósul meg. A repülőgépnek nem lesz pilóta nélküli verziója, az F-3-ast is ember vezeti majd. Japán az új típusból nem kevesebb, mint 200 darabot vásárolna. A szigetország védelmi minisztériumának közleménye szerint, az F-3-asok az akkor már kiöregedő, jelenleg hadrendben álló F-2-eseket és F-15J/DJ-ket váltják le.
Tervek szerint, a jövőben az új típust az F-35-ösökkel karöltve üzemeltetik. Egyelőre nem ismert, hogy a későbbiekben bevonják-e a fejlesztésbe az Egyesült Államokat is, ugyanis közel párhuzamosan folyik az USA-ban az F-35-ösök leváltására szolgáló típus tervezése. A légierő F-X, a haditengerészet pedig F/A-XX néven említi a projekteket. Információk szerint nem kizárt a két ország együttmüködése sem egy közös fejlesztésü vadászgép létrehozásában. Természetesen, ha úgy adódik, Japán egy sor technológiát ajánl majd fel az Egyesült Államoknak saját projektjeikhez.
Az F-3-as hajtómüvének előállításával a japán Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) foglalkozik, melynek maximális tolóerejét 15 tonnásra tervezik. Összehasonlításképpen az F-35-ös F135-ös hajtómüve 12,7 tonna tolóerőt biztosít, utánégetővel ez 19,5 tonnára módosul. A kéthajtómüves japán típus erőforrásainak kialakításához az F-22-es F119-eséhez hasonló technológiai megoldásokat használnak fel. Továbbá a TRDI az elektronikai harc megvívására szolgáló rendszereket is fejleszt, mely a típus alapfelszereltsége lesz. A szigetország katonai vezetése egyelőre nem ismertette, hogy az új típus mely generációt képviseli majd. A Jane’s információi szerint a japánok már a hatodik generációs típus fejlesztésén dolgoznak.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A Saab F-39 Gripen legújabb szállítmánya útnak indult Brazília felé – a két repülőgépet holland hajó fogja leszállítani rendeltetési helyére, várhatóan december közepére érkezhetnek meg.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.