2017. 09. 23. szombat
Tekla
: 310 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Typhoon, Rafale, Gripen - európai harci repülőgép jövőkép

JETfly  |  2012. 09. 12., 16:10

Az IISS (International Institute for Strategic Studies) honlapján a napokban jelent meg egy elemzés, mely Európa harci repülőgépeinek gyártására, illetve ennek lehetséges jövőjére helyezi a hangsúlyt. Annak ellenére, hogy jelenleg még több európai típus gyártósora aktív, a jövőkép már nem a legfényesebb, hiszen a jelenlegi állás szerint nincs új, európai fejlesztésű pilóta által vezetett harci repülőgép kilátásban, továbbá a pilóta nélküli repülőgép rendszerek fejlesztése és gyártása is bizonytalan.

Napjainkban három harci repülőgép típus hat végszerelő gyára aktív: a Eurofighter Typhoon az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban, a Dassault Rafale Franciaországban, míg a Saab Gripen Svédországban. A Rafale és a Typhoon gyártása – legalábbis Európában – várhatóan 2020 körül fejeződik be, ugyanakkor a megépített gépek továbbfejlesztésére továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek. A Gripennél kicsit jobb a helyzet, hiszen a svájci és a svéd Gripen NG vásárlásnak köszönhetően a típus gyártása várhatóan 2020 után is folytatódhat.

Typhoon

Európában új típus fejlesztéséről - mely legalább a gyártás kapacitását tekintve a három típus helyére léphetne – nincs új információ. Számos európai ország már következő generációs harci repülőgépet vásárolt, ami nem más, mint az F-35-ös. Az F-35 Lightning II Joint Strike Fighter programból a britek, az olaszok, a hollandok, a norvégok és a törökök is részt vállaltak, melyek közül a program finanszírozását tekintve Nagy-Britanniára hárul a legnagyobb összeg (8% - kb 2 milliárd dollár). Fontos azonban megjegyezni, hogy az F-35-ös programban az európai cégek szerepe továbbra is csupán alvállalkozóként merül ki.

Gripen NG

Ebben a szektorban új európai fejlesztések most a pilóta nélküli katonai repülőgépekre fókuszálnak. Ehhez kapcsolódóan fontos lépés volt 2012 júliusában Franciaország és Nagy-Britannia bejelentése, mely szerint a két ország megkezdte egy pilóta nélküli harci repülőgép rendszer (UCAS) lehetséges jövőbeni kifejlesztésének tanulmányozását. Egy ilyen projekt beindítása kétségkívül fontos lépés a fejlesztések területén, de még ha el is jut ez a projekt a gyártásig, akkor is sokkal kisebb mértékü lesz, mint az európai harci repülőgépek jelen generációjának gyártása.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Mintegy száz modern busszal gazdagodik 2019-re a Magyar Honvédség – közölte dr. Simicskó István honvédelmi miniszter a HM CURRUS Zrt. és az IKARUS Járműtechnikai Kft. együttműködésével elkészült, CURRUS ARIES-VOLVO, Euro VI-os motorral szerelt csapatszállító busz prototípusának bemutatóján, szeptember 21-én, csütörtökön Székesfehérváron.