Az IISS (International Institute for Strategic Studies) honlapján a napokban jelent meg egy elemzés, mely Európa harci repülőgépeinek gyártására, illetve ennek lehetséges jövőjére helyezi a hangsúlyt. Annak ellenére, hogy jelenleg még több európai típus gyártósora aktív, a jövőkép már nem a legfényesebb, hiszen a jelenlegi állás szerint nincs új, európai fejlesztésű pilóta által vezetett harci repülőgép kilátásban, továbbá a pilóta nélküli repülőgép rendszerek fejlesztése és gyártása is bizonytalan.
Napjainkban három harci repülőgép típus hat végszerelő gyára aktív: a Eurofighter Typhoon az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban, a Dassault Rafale Franciaországban, míg a Saab Gripen Svédországban. A Rafale és a Typhoon gyártása – legalábbis Európában – várhatóan 2020 körül fejeződik be, ugyanakkor a megépített gépek továbbfejlesztésére továbbra is nagy hangsúlyt fektetnek. A Gripennél kicsit jobb a helyzet, hiszen a svájci és a svéd Gripen NG vásárlásnak köszönhetően a típus gyártása várhatóan 2020 után is folytatódhat.
Európában új típus fejlesztéséről - mely legalább a gyártás kapacitását tekintve a három típus helyére léphetne – nincs új információ. Számos európai ország már következő generációs harci repülőgépet vásárolt, ami nem más, mint az F-35-ös. Az F-35 Lightning II Joint Strike Fighter programból a britek, az olaszok, a hollandok, a norvégok és a törökök is részt vállaltak, melyek közül a program finanszírozását tekintve Nagy-Britanniára hárul a legnagyobb összeg (8% - kb 2 milliárd dollár). Fontos azonban megjegyezni, hogy az F-35-ös programban az európai cégek szerepe továbbra is csupán alvállalkozóként merül ki.
Ebben a szektorban új európai fejlesztések most a pilóta nélküli katonai repülőgépekre fókuszálnak. Ehhez kapcsolódóan fontos lépés volt 2012 júliusában Franciaország és Nagy-Britannia bejelentése, mely szerint a két ország megkezdte egy pilóta nélküli harci repülőgép rendszer (UCAS) lehetséges jövőbeni kifejlesztésének tanulmányozását. Egy ilyen projekt beindítása kétségkívül fontos lépés a fejlesztések területén, de még ha el is jut ez a projekt a gyártásig, akkor is sokkal kisebb mértékü lesz, mint az európai harci repülőgépek jelen generációjának gyártása.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.