2024. 03. 02. szombat
Lujza
: 394 Ft   : 364 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Legendák az égben - Repülőnap Börgöndön

JETfly  |  2012. 09. 10., 12:48

Ki gépen száll fölébe, annak valóban a térkép a táj, de nem gondolnám, hogy bárki is Radnóti Miklós egykori lakóhelyét kutatta volna a világ egyetlen, még üzemképes Li–2-es típusú szállító repülőgép ablakain kifelé bámulva. Sokkal inkább szemlélhette a parányi színes foltokból álló tömeget, a közeli Székesfehérvárt, vagy éppen a végtelen kék eget. Azonban ez a történet, miként a felszállás is, még a földön kezdődik. Ezúttal a börgöndi repülőtéren...

„Szeretnél katona lenni?” – lép oda egy „orrig beöltözött” katona a repülőgépmodelleket nézegető kisfiúhoz. A gyerek felpillant, végigméri a hatalmas ember tereptarka öltözékét, majd kicsit hátralép, látva a kezében a fegyvert. Elbizonytalanodik. „Épp felvétel van ugyanis” – folytatja nyájasan az egyenruhás.

„Ebben a melegben…?!” – kérdez vissza némi tünődést követően a gyerek, aki egy szál sapkában és pólóban is izzad. „Bírni kell” – érkezik a katonás felelet. A gyerkőc láthatóan elbizonytalanodik, aztán kivágja magát, az égre pillant.  „Odanézz!” – kiállt fel.

Fenn épp három, magyar gyártmányú, kecses, ultrakönnyü Apolló Fox repül kötelékben. A felfelé áramló meleg levegő ugyan komolyan billegteti a hosszú szárnyakat, csakhogy a repülőgép-vezetőket ez sem zavarja, roppant precízen hajtják végre különféle figuráikat. „Kár, hogy a JAK–-52-es ma nem repül” – pillant mellettem valaki sóvárogva a börgöndi repülőtér betonján pihenő katonai gépre, amelyik azért a földön is meglehetősen érdekes látvány.

„Ha az ember mindent látni akar, úgy kéne tudnia forgatni a fejét, mint a bagolynak” – magyarázza tovább a férfi családjának, ők azonban abszolút nem rá figyelnek. Gyermekei egyrészt a második világháborús amerikai katonai terepjárót, másrészt a 21. századi amerikai hot-dog árust szemlélik (a kettő stílusosan nagyon közel települt egymáshoz), felesége pedig azt, ahogyan az 1927-ben tervezett, sötétzöld festésü Polikarpov (Po–2) a földközelben repül, viszonylag lassan, ám magabiztosan. Régen állítólag egész női alakulat, a híres Boszorkány-század repült és bombázott sikeresen ezzel a típussal, amit most a Magyar Tartalékosok Szövetsége (Matasz) második világháborús katonai hagyományőrzői próbálnak ártalmatlanná tenni a területen felállított Bofors légvédelmi gépágyúval.

Mindez persze csak imitáció, bár az ágyú hangja és fényjelensége igencsak valóságosnak hat. Ráadásul ebben az aszályos időben nagyon vigyázni kell a tüzzel és a lángokkal – főleg a repülőtéren. Kivéve persze, ha rendelkezésünkre áll a HA-BCL lajstromszámú, többszörösen átalakított Mi–2-es helikopter. Ez a gép ugyanis – a világon egyedülállóan – képes arra, hogy rövid idő alatt egytonnányi vizet tartályába véve a levegőből mérnöki precizitással fékezze meg a lángokat. Így persze könnyü a tüz ellen harcolni…

De vajon hogyan lehet valójában is a „harcosok”, a katonák közé lépni? A toborzópontnál folyamatosan magyarázzák az érdeklődőknek a szerződéses és az önkéntes tartalékos katonává válás lehetőségeit és annak pontos folyamatát. Lövész, tüzszerész, helikoptervezető – mindenki más szeretne lenni. 

Jártunk már a földön, néztünk már az égbe, nem maradt más hátra, mint maga a repülés, mégpedig valóban legendás szárnyakon. Azt hiszem, hogy a Li–2-es és társai talán fénykorukban nem fordultak annyiszor, mint most, a 17. Börgöndi Repülőnapon…

Fotó: Galovtsik Gábor

Galéria: Legendák az égben - Repülőnap Börgöndön

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 20., 13:30
2024 nyarán, több mint 60 év szolgálat után nyugdíjazzák a Svéd Légierő ikonikus típusát, az SK 60 kiképző repülőgépet. A haderőnem méltóképpen búcsúzik a típustól, melynek kapcsán az első információk már napvilágra kerültek.
2024. 02. 15., 11:20
A II. világháború vége felé számos olyan konstrukció született, amely már a kelet-nyugati szembenállás során állt hadrendbe. Jó példa erre a kéthajtóműves brit bombázó, amely kortársaitól eltérően hosszú és sikeres karriert futott be.
2024-02-22 15:17:46
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár adott otthont annak az alapszintű légi vezetés és irányítás tanfolyamnak, amelyet a kalkari Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO akkreditált kiképző központja, valamint az MH Légierő Parancsnokság közösen szervezett.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 01., 15:47
Mintegy száznyolcvan kadét látogatott el az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz. A csapatlátogatás alkalmával statikus bemutatón és repülés közben is megcsodálhatták a JAS 39 Gripen vadászgépet.
2024. 03. 01., 12:33
A hetvenes évektől a Hughes OH-6-osa és továbbfejlesztett változatai több olyan üzemeltető figyelmét keltették fel szerte a világban, amelyek a dugattyús motoros helikoptereket akarták lecserélni gázturbinás típusra vagy ütőképesebb forgószárnyas képesség létrehozására törekedtek.
2024. 03. 01., 11:56
A Magyar Honvédség jövőjének alappillére.
2024. 02. 29., 13:13
Amióta több mint fél évszázaddal ezelőtt az emberiség meg­hódította a világűrt, egyetlen dolog nem változott az űrrakéták és az űrhajók újabb és újabb generációinak használata során.

  Legfrissebbek most

A Gripen legújabb generációjának számító E változatból Svédország mellett eddig csak Brazília rendelt, ezért a gyártó világszerte új vásárlókat keres: jelenleg európai, ázsiai és dél-amerikai országokkal zajlanak tárgyalások.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Egyik új büszkeségünket, a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművet először a Magyar Honvédségben rendszeresítik – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a tatárszentgyörgyi gyakorló- és lőtéren, február 27-én, kedden.