„Az ezred hároméves fennállása alatt több mint 7 500 órát töltött a levegőben, és ötszáznál is több küldetést teljesítve, mintegy húszezer tonna szállítmányt és 27 ezer utast juttatott célba. De még mindig van lehetőség a fejlődésre” – mondta Keith P. Boone ezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt, tizenkét nemzet katonáit tömörítő Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing – HAW) parancsnoka, az alakulat harmadik születésnapja alkalmából rendezett ünnepségen, július 27-én, pénteken Pápán.
Keith P. Boone ezredes előadásában ismertette egyebek mellett a Stratégiai Légiszállítási Képesség Program (SAC) müködését, az ezred felépítését, eddigi fontosabb küldetéseit és némi bepillantást adott a jövőbe is.
„Az egész programot olyan házhoz tudnám hasonlítani, amelyik kívülről nagyon szép, ám belül még akad tennivaló. Ráadásul a program még számos lehetőséget is rejt magában, elég, ha csak a tervezett új hangár megépítésére gondolok. Ezt az ünnepséget azért rendeztük, hogy egyrészt bemutassuk vendégeinknek mindennapjainkat, másfelől erősíteni szerettük volna: egyetlen nagy családhoz tartozunk itt mindannyian. Harmadszor pedig természetesen a közös ünneplés a cél” – fogalmazott a parancsnok.
Áldozó Tamás, Pápa polgármestere rövid köszöntőjében leszögezte: a város továbbra is mindenben segíteni fogja a program és az ezred munkáját.
Az előadást követően Keith P. Boone ünnepélyes keretek között felvágta a Nehéz Légiszállító Ezred születésnapi tortáját. A rendezvényre meghívott nagyköveteket – köztük Eleni Tsakopoulos Kounalakist, az Amerikai Egyesület Államok budapesti nagykövetét – és a média képviselőinek egy részét egy C–17-es szállító-repülőgéppel hozták a fővárosból Pápára.
Az eseményen résztvevő Siklósi Péter, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért és védelmi tervezésért felelős helyettes államtitkára elmondta: hatalmas siker Magyarországnak az, hogy Pápára települt ez az ezred.
„Az elmúlt három év alatt majdnem elérték a teljes müveleti készenlétet, év végére pedig el is érik azt. Több szempontból is hátrányos lenne, ha a Magyar Honvédségnek más módszerrel kellene megoldania a nagy távolságú légi szállítást. Egyrészt költségesebb lenne, másrészt a piacon fellelhető más szállítógépek nem feltétlenül repülnek el oda, ahová ezek a gépek igen” – nyilatkozta a helyettes államtitkár, aki azt sem zárta ki, hogy a jövőben más nemzetek is csatlakozhassanak ehhez a programhoz.
Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke honlapunk kérdésére válaszolva úgy vélte: a pápai modell jó példa arra, hogy miként lehet közösen létrehozni és üzemeltetni egy olyan programot, amely „minden nemzetnek hasznos.” „Ezzel a programmal nem csupán új katonai képességet hoztunk Magyarországra, ugyanis a légierőnk tagjai tanulni is tudnak az itt szolgáló külföldiektől” – tette hozzá a dandártábornok.
Magasy Zsolt mérnök alezredes, az MH Pápa Bázisrepülőtér megbízott parancsnoka kérdésünkre elmondta: a program a városnak új munkahelyeket adott, az országnak pedig nemzetközi elismerést is jelent. Hozzátette: példaértékü az együttmüködés a bázisrepülőtér állománya és az ezred között.
Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.