Az orosz Irkut cég a Jak-130-as harci képességeinek továbbfejlesztésén dolgozik. A cél, hogy egy könnyű támadó repülőgép számára szükséges összes képességgel rendelkezzen a típus. Ehhez első körben a légi utántöltő berendezést kapja meg a gép a célmegjelölő konténerrel együtt, ezek a munkálatok 2013-ra fejeződhetnek be.
A következő fontos lépés a radar beszerelése lesz, mivel ma még semmilyen lokátorral nem rendelkezik a gép. Ehhez három lehetséges verzió jött szóba. Első, hogy a szóban forgó berendezést a Fazotron-NIIR fejleszti majd, a cég főtervezője elmondta, hogy már tervezés alatt áll egy radar, ami a gép számára alkalmas lehet.
A második lehetőség szerint a Tyihomirov-NIIP cég radarja kerülhet a Jak-ba, vagy a harmadik verzió szerint nem fedélzeti berendezés, hanem felfüggeszthető konténer formájában kapná meg a lokátort a típus.
Az Irkut szerint, a radarral felszerelt Jak-130-as már alkalmas lesz olyan levegő-föld fegyverek célbajuttatására, mint a H-31 (AS-17 Krypton), a H-38 és a H-29 (AS-14 Kedge). A cég vezetője, Konsztantyin Popovics elmondta, hogy a jelenlegi tapasztalatokkal a hátuk mögött már tudják, hogy a repülőgép stabilitása is megengedi ezeknek a nehéz rakétáknak a felfüggesztését. Hozzátette azt is, hogy ezeket a fejlesztéseket nem az Orosz Légierő rendelte meg.
A gép jelenleg 3 000 kilogrammnyi fegyverzet hordozására alkalmas, felszerelhető R-74 (AA-11 Archer) kis hatótávolságú, infravörös keresővel ellátott levegő-levegő rakétával, KAB-500 irányított bombával, szabadesésü bombákkal, illetve egy 23 mm-es GS-23L gépágyúkonténerrel. Ezek összesen 9 felfüggesztési ponton helyezhetők el: 6 a szárny alatt, 2 a szárnyvégen, illetve egy a törzs alatt.
Az Orosz Légierő 2002-ben választotta ki a Jak-130-ast a korosodó L-39 Albatrosz állományának leváltására. Az úgynevezett glass cockpit és a fly-by-wire rendszer alkalmassá teszi a gépet, hogy megfelelő alapot nyújtson az új 4. generációs és afölötti harci gépekre kerülő fiatal pilótáknak. A Jak-130 2009-ben teljesítette a csapatpróbát, és jelenleg 12 példány üzemel az első szériából. Jelenleg összesen 55 gépre érkezett megrendelés az Orosz Légierőtől, további 10 gépre pedig opciót jelentettek be.
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.