2017. 09. 25. hétfő
Eufrozina, Kende
: 310 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légiszalon Párizsban

JETfly  |  2003. 06. 21., 16:26

Robert Esnault-Pelterie és André Granet meglepődne, ha ma ellátogatnának Le Bourgetba a Paris Air Showra. Csodálkoznának milyen nagyszabású rendezvénnyé fejlődte ki magát 1909-ben elkezdett ötletük.

A több mint kilencven év alatt Európa és a világ egyik legszínvonalasabb szakmai bemutatójává fejlődött az 1909. szeptember 25-én megnyitott repülő találkozó. A 2003-as rendezvény a sorban a negyvenötödik. Június 15-22 között hatvan ország kétezer kiállítója várja, várta az érdeklődőket. Az idei rendezvény nem bővelkedett újdonságokban. Több politikai, gazdasági esemény is akadályozta a statikus és dinamikus bemutatók teljességét. Nyugat-európai repülőnapok látogatói minden alkalommal nagyon várják, ha a résztvevők listáján az orosz repülőipar gépei, pl. MiG-29, Szu-27 feltünnek. Most sem volt másként. Sajnos Oroszország nem rendezett adósságai miatt idén sem csodálhatták meg a Párizsba látogatók ezeket a típusokat. Legutóbb két évvel ezelőtt menekültek el a végrehajtó elől a kiállított gépekkel az orosz pilóták. A másik nagy hiány, az amerikai gépek légi bemutatói. Franciaország tiltakozását az iraki háborúval kapcsolatban a bemutató repülések elmaradásával hálálta meg az amerikaiak. (Csak statikus bemutatón vettek részt Hawkeye, AH-64, F-15, F-16 gépeikkel)

Most nézzük mit is láthattunk a Le Bourget-i repülőtéren.

A statikus kiállító terület rögtön elárulja, nem megszokott katonai air show-n, hanem egy százszázalékosan az üzletről szóló trade show-n vagyunk. A kiállított katonai és kereskedelmi repülők egytől-egyig vevőre várnak. A katonai gépek palettáját a Rafale és a Eurofighter nyitja. A BAE System standján egymás mellett tekinthetik meg az érdeklődök és leendő vásárlók a Hawk 200-ast, a Gripent teljes fegyverzetével övezve és a cseh repülőgép gyár új reménységét a Kecskeméten is járt L-159B ALCA-t. A Lockheed Martin legújabb fejlesztésü repülőit a T-50 Golden Eagle-t és az F-35 JSF-t mutatta be, utóbbi természetesen csak makett változatban. A kiállítókra jellemző, hogy statikus bemutatóra makettet állítanak ki, csökkentve a souvenir gyüjtögető érdeklődök által okozott károkat. Az Eurocopter mind civil mind katonai forgószárnyas gépeit bemutatta standján. A katonai kiállítók között említhetjük még az orosz cégek egyetlen statikus bemutatóját. A Jak cég újdonsága a Jak-130 mellett régi bevált típusát a Jak-52-t is elhozta Párizsba. Előbbire katonai, utóbbira civil érdeklődést várt a gyártó. Érdekes színfolt volt a Northrop Grumman pilótanélküli repülőgépének és helikopterének kiállítása is.

Upgradelt Albatrosz az IAI standján

A katonai kiállítok között említem meg az izraeli IAI-t. A repülőgép upgradeiről ismert cég, most is széles kínálatot mutatott be. Volt átalakított, digitális cockpittal felszerelt Albatros, elektronikus felderítésre-zavarásra kialakított repülőgép és a katonai repülés új korszakának képviselői, a pilótanélküli gépek.

Nemcsak a katonai gépek gyártói, hanem a kereskedelmi forgalomba résztvevő repülők gyártói is jelentős területen mutatták be "termékeiket".

A Dassault Falconjaitól kezdve közelebbről ismerhetjük meg az Airbus A380 és A340-600 madarát és a konkurens Boeing 777-300ER repülőjét.

A repülőgép gyártók mellet a Paris Air Show-n nagy szerep jut a különböző beszállító cégeknek. Ők nyolc óriás pavilonban mutatják be cégeiket, termékeiket. A kereskedelmi forgalomban repülő gépek üléseitől kezdve, a különböző, repülést segítő elektronikus berendezéseken keresztül a katapult ülésekig mindent megtekinthet a ráérő érdeklődő. Megjegyzem a JETfly csapatának két nap alatt egy pavilont tudtunk, a teljesség igénye nélkül átnézni.

Statikus bemutató után dinamikus program. Itt is érződik, hogy az eladás a fő cél. A szombati, sajtó nap történelmi pillanata, amikor az Air France Concorde-ja landolt a Le Bourget-i betonon. Ez volt a gép utolsó leszállása, most már csak múzeumban tekinthető meg a szuperszonikus gépmadár.

A repülő bemutatón nagy szerepet játszott az Airbus cég két gépe az A318 és A340-600. Minden nap a program elején mutatták be, mit tudnak a gépek a levegőben. Talán a bemutatók hatására az Arab Emirátusok 12,5 milliárd Euro értékben írtak alá szerződést az Airbusszal huszonegy darab A380, tizennyolc darab A340-600 és két darab A340-500 vásárlásáról.

Az európai vadászgépgyártók is nagy hangsúlyt fektettek bemutatójukra. A Rafale dinamikus, erőelemekkel gazdagított repülése szegezte a figyelő tekinteteket a francia égre. Az olasz felségjelü Eurofighter pilótájának programjában érződött, nem a látogatóknak, hanem a leendő vevőknek repül. Az új gépek közül a Gripen is nagyszerü bemutatót tartott. A svéd pilóta tökéletesen kezelte a jól manőverezhető repülőt. A repülés alatt látszott a gép jól viselkedik a különböző mürepülő figurák közben, legyen az bukfenc vagy akár lassú áthúzás.

A történelmi korok repülőit idézve rövid blokkal emlékeztek a szervezők a motoros repülés száz éves évfordulójára. Boeing B-17 Pink Lady szállt fel, majd a házigazdák két oldtimere emelkedett a levegőben. Nagy várakozás övezte és számomra nagy csalódást okozott a francia bemutató kötelék a Patrouille de France. Nagyon rövid öt-hat elemből álló bemutatójukkal nem lopták be magukat a szívembe. remélem Kecskeméten tartalmasabb programot láthatunk tőlük.

Összegezve. Nagy volumenü, sok látnivalóval bővelkedő kiállítás volt Párizsban. Nagyon hiányoztak az újdonságok, az orosz és amerikai gépek bemutatói. Remélem 2005-ben ezek az elvárások, kívánságok is teljesülnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-09-22 09:58:04
A brit védelmi miniszter, Michael Fellon a napokban arról számolt be, hogy kollégájával, Khalid bin Mohammad Al-Attaiyah katari védelmi miniszterrel, szándéknyilatkozatot írtak alá 24 darab Eurofighter Typhoon eladásáról.
2017-09-18 13:38:42
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 25., 14:11
A brit Police Aviation News szakmai magazin szeptemberi számában megjelent információ szerint a magyar rendőrséghez (Légirendészet) kerül kettő – vagy az összes – olyan korábbi brit MD–902-es Explorer helikopter, amelyek eddig Nagy-Britanniában a brit rendőrség kötelékében teljesített szolgálatot.
2017. 09. 25., 12:42
Megint csúszhat, legalábbis néhány hónapot, a 179 gépre szóló program. Ha egy töltőcső megkarcol egy lopakodót, akkor az már nem képes lopakodni.
2017. 09. 22., 12:54
A Stratolaunch túlesett olyan fontos próbákon, mint az üzemanyag- és az elektromos rendszer ellenőrzése, de saját erejéből még nem gurult.
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?

  Legfrissebbek most

2017. szeptember 24-én, vasárnap egy airshow keretein belül, Terracina partjainál repülte dinamikus programját Gabriele Orlandi százados Eurofighter Typhoon-jával, de az egyik manőver kivitelezése nem sikerült, tengerbe csapódott és életét vesztette.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Köszönöm a kontingens tagjainak aktív tevékenységét, a feladatok fegyelmezett végrehajtását! Szolgálatukkal jelentős mértékben járultak hozzá a magát Iszlám Államnak nevező terrorszervezet elleni sikeres koalíciós offenzívához!”