2017. 10. 20. péntek
Vendel
: 308 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Füstceruzák rajzolta ´´tetkók´´ az égen

JETfly  |  2012. 07. 09., 11:23

Mivel a fairfordi airshow hivatalos neve Royal International Air Tattoo 2012, talán nem számít tiszteletlenségnek ezt a címet adni rövid összefoglalónknak... Az angliai légi bázison a szombati nap természetesen a magyar An–26-os fiúk ünneplésével kezdődött, akik büszkén mutatták meg az esti díszvacsorán átvett Skylift 2012 díjat, amelyet – a hivatalos megfogalmazás szerint – a legjobban előkészített gépnek ítélt meg a zsűri.

A Puma század 43-as oldalszámú Gripenje a statikus sor végén kapott helyet, a NATO AWACS, valamint a németek tigrismintás Tornadója és Phantomja mellett. A három póttartályos magyar „Griffmadarat” sokan fényképezték, s a mániákus gyüjtők relikviái is Gripen-poszterrel gazdagodhattak. A magyarokon kívül csak a svédek hoztak Jas–39-est Angliába, így Ugrik Csaba alezredes és Tősér Péter százados kiselőadás és szemléltető oktatás keretében a típus iránt érdeklődő külföldi kollégáikat is a pilótafülkébe invitálta.

A kategóriaként csoportosított repülőgépeket, helikoptereket végignézni oda-vissza nyolc kilométeres sétát jelentett, és mivel a szigetországban a repülőnap nemzeti esemény, sokan kerekes székkel tették meg ezt a távolságot. Volt olyan típus – például az F–16-os – amelyből több ország is küldött a „mustrára”, így a látogatók inkább a kuriózumok előtt álltak meg hosszabb időre.

A sztár az óceán túlpartjáról több légi utántöltéssel átrepülő B–2 Spirit bombázó volt, hiszen a titokzatos „lopakodók” mindig is felkeltették a civilek kíváncsiságát.

A tervezett repülőprogramot többször is átírta a szeszélyes angliai időjárás: a napsütéstől a zivatarig minden előfordult Londontól nyugatra. Alapvetően mindenki a „rossz idős” programot repülte, mivel a 600–700 méteres felhőalap nem tette lehetővé a függőleges manővereket. Délelőtt a lengyel MiG–29-es próbálta meg csupán megmutatni, mire képes a dupla hajtómü, de az egykor „magyar virtusként” megszokott „torony”-figura és infracsapdaszórás már csak a múlt emléke.

A hazai közönség mindig az angol pilóták produkciójára kíváncsi. Ebben az évben régi vágyuk teljesült, ismét repült az angol repülőgépgyártás legendás veteránja, az utolsó Avro Vulcan bombázó, a híres XH558-as. Egykoron még az angol atomfegyver hordozójaként az elrettentés szimbóluma volt, 30 évvel ezelőtt a falklandi háborúban már csak hagyományos bombákat dobott, hogy aztán elérje őt is a selejtezés réme. Az angolok azonban nem engedték a rozsdatemetőben végezni az óriási gépmadárnak, a gép újjászületésére létrehozott alapítvány magánadományokból felújította, repülőképessé tette, hogy azóta repülőnapokon emlékeztessen a brit tervezők és szakemberek munkájára.

Amíg a látogatók a levegőben zajló bemutatókat nézték vagy megéhezve-megszomjazva az étel-ital sátrak előtt pihenték ki a fáradalmaikat, a katonai repülés vezetői a világcégek pavilonjaiban beszélték meg az együttmüködés további lehetőségeit. A Gripent használó országok légierő főnökei találkozhattak a SAAB International vezetőivel is, így számos közös gyakorlat tapasztalatait tudták megosztani egymással.Kora délután még a „NATO védőszárnyaira” is szükségünk volt − a hirtelen lezúduló záporeső elől az esemény tudósítója, valamint a Gripen hajózói és müszakijai is a NATO AWACS szárnyai alatt találtak menedéket…

Tőrös István

Galéria: Füstceruzák rajzolta ´´tetkók´´ az égen

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-10-20 15:08:26
Hónap végén ismét jön az óraátállítás, ezzel pedig kezdetét veszi a légiközlekedésben is a téli szezon. A nyári időszak után a téli menetrend is teljes: kilenc új járat és sok más fejlesztés gondoskodik arról, hogy a novembertől március végéig tartó időszakban se múljon el az utazási kedv.
2017-10-16 16:19:45
Kanada hivatalosan is kifejezte érdeklődését az ausztrál F/A-18A/B Hornetek iránt. A kanadai Királyi Légierő CF-18-ainak ideiglenes pótlására kiváló lehetőséget nyújtanának az ausztrálok használt vadászbombázói.
2017-10-13 15:34:23
Minden idők legerősebb szeptemberi utasforgalmát rögzítették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren szeptemberben: 1 247 352 utas érkezett és indult a budapesti repülőtérről. Tavaly még a júliusi csúcsban sem volt ekkora forgalom a Budapest Airport két terminálján.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 10. 20., 16:43
A SkyMaster öv visszatért a JETfly Webáruház kínálatába! A polgári repülőgépeken használatos biztonsági övekhez hasonló, a hétköznapi viseletet feldobó öv, mely ugyanazon heveder és csat felhasználásával készült.
2017. 10. 20., 15:21
Nemrég tért vissza Németországba a Landshut névre keresztelt, D-ABCE lajstromú Boeing 737-es gép, amelyet épp negyven évvel ezelőtt kerítettek hatalmukba palesztin terroristák, és támadásukból minden idők legdrámaibb – összességében pozitív kimenetelű – túszejtő, illetve túszmentő akciója kerekedett ki.
2017. 10. 20., 10:19
Az MSz-21-es első hosszabb repülése gond nélkül megtörtént. Zsukovszkij külön új hangárral fogadja a gépet. A negyedik példány kap orosz hajtóművet.
2017. 10. 19., 09:59
A hónap végéig aláírják a szerződést a honvédség Mi–24-es harci helikoptereinek nagyjavításáról – tudtuk meg kormányzati forrásból.

  Legfrissebbek most

Az Egyesült Államok kormánya a napokban jóváhagyta Görögország azon kérését, miszerint az FMS program keretin belül F-16V verzióra modernizálná 123 darab Falconját. Az üzlet összértéke elérheti a 2,4 milliárd dollárt is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Mianmari Légierő a napokban átvette az első, nagyjavításon és modernizáción átesett Mi-24P típusú harci helikopterét. A most átadott példányt további 3 követi majd, melyeket már Mianmarban modernizálnak.