Az Egyesült Államok légiereje kísérletbe kezdett egy A-10 Thunderbolt II típusú csatarepülőgéppel, amelynek hajtóműveit ezúttal „alkoholos” üzemanyag működtették. Az USA-ban ez az üzemanyag az ATJ (Alcohol To Jet) néven is ismert. A kísérleti repülés során a Varacskos Disznó üzemanyagtartályait az ATJ és standard repülő kerozin, a JP-8 keverékével töltötték fel. Olivia Elliott őrnagy, berepülőpilóta elmondta, hogy az A-10-es úgy viselkedett a levegőben, mintha normál üzemanyaggal került volna feltöltésre.
Az A-10 típussal zajló kísérletek az USA Légiereje azon programjának keretében zajlanak, amelynek célja minden repülőeszközzel áttérni az alternatív üzemanyagok alkalmazására.
Az ATJ üzemanyagot cukortartalmú farostból, papírból, füből és más cellulóz tartalmú anyagokból fejlesztik. A kivont cukrot alkoholban erjesztik, amely erjedés után egy hidro-tisztítási eljáráson megy keresztül. Az így nyert üzemanyag felválthatja a jelenleg alkalmazott JP-8 repülő-üzemanyagot.
Amerikai lapértesülések szerint az Amerikai Légierő számára az ATJ fejlesztésével a Gevo cég foglalkozik. 2011-ben a Gevo 11 ezer gallon (41,6 ezer liter) ATJ szállítására kötött szerződést, amelyet izobutanolból (az alkoholok közé tartozó szerves vegyület, amelyet neveznek izobutil-alkoholnak is, 2-metil-1-propanol, 2-metilpropán-2-ol) állítanak elő.
Információk szerint az alkohol tartalmú üzemanyaggal végrehajtott repülésre június 28-án került sor az Eglin légibázison, azonban azt csak most hozták nyilvánosságra. A repülés végrehajtása előtt az A-10-es földi próbákon ment keresztül az ATJ üzemanyaggal, amelyek során ellenőrizték a gép hajtómüveinek müködését.
Napjainkban az Amerikai Légierő több mint felét használja fel az amerikai haderő üzemanyag szükségletének. A légierő éves átlagfogyasztása eléri a 2,5 milliárd gallont (közel 9,5 milliárd liter). A program során az Egyesült Államok légiereje 2012 végéig minden repülőgépre és helikopterre be kívánja fejezni az engedélyeztetési eljárást bio-üzemanyagok alkalmazására, majd 2016-ra a légierő felére kívánja csökkenteni a hagyományos üzemanyag felhasználást.
Ezidáig több bio-üzemanyaggal folytattak kísérleteket; készítettek alternatív repülőbenzint szénből, földgázból, növényi anyagokból, valamint állati zsiradékból is. Ezt az üzemanyagot gyüjtőnéven HRJ-nek (Hydroprocessed Renewable Jet) nevezik. 2011 decemberében az USA védelmi minisztériuma 450 ezer gallon bio-üzemanyagot vásárolt, mintegy 12 millió dollár értékben.
Újabb mérföldkövet jelentő esemény a Magyar Légierőnél: 2024. szeptember 5-én, csütörtökön, megérkezett végleges állomáshelyére, az MH. vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárhoz, a Magyar Légierő első KC-390-es szállító repülőgépe. Helyszíni beszámolónk!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.