Vagyunk egy páran – na jó sokan, nagyon sokan – akik rajongunk a repülésért, szeretjük a kerozin „illatát”, szeretjük testközelből szemlélni a repülőgépeket. A dolognak egy „hátulütője” van, nem juthatunk el mindenhová, hogy hódolhassunk szenvedélyünknek. Ezúttal – ha csak virtuálisan is – de részt veszünk egy „press tour”-on, csatlakozunk orosz bloggerekhez és újságírókhoz. Uticélunk a Rjazanyban található 43. harci alkalmazási és kiképző központ.
A „press tour”-t – bármilyen lehetetlenül is hangzik – az orosz védelmi minisztérium sajtó klubja, illetve Bibko Vaszilij Vlagyimirovics ezredes szervezte.
A katonai bázis előtt egy ismerős, a légierő Tu-16 típusú bombázó repülőgép köszöntött bennünket. Az ismerkedést a tiszti étkezdében kezdtük, ami nagyon jól jött, hiszen megéheztünk. Jól főznek és több féle étel közül lehet választani.
Ebéd után következhettek a látnivalók a múzeumban, ahol rengeteg ritka fénykép, dokumentum és tárgy került kiállításra, köztük Iljusin egyenruhája, a Tu-16 típusú bombázó müszerfala, de látható egy légi utántöltéskor alkalmazott kosár is. Az első ilyen szerkezetek nagyon nehezek voltak, előfordult, hogy légi utántöltés végrehajtása közben komolyan megrongálták a repülőgépet. Kiállításra került Oroszország Hőse, V. S. Oszkin alezredes sisakja, aki meghibásodott repülőgépét saját élete feláldozásával kifordította lakóházak fölül.
Nílt nap a repülőtéren
A tárlók után a szabadtéri rész, a repülőgépek állóhelye felé vettük az irányt. Itt rögtön egy olyan legendával szembesültünk, mint az M-4, a világ első sugárhajtású nehéz stratégiai bombázó repülőgépe. A típus a fel- és leszállások végrehajtása közben nagyon „fogékony” volt a meghibásodásokra. Az üzemeltetés során a gépek mintegy egyharmada megsemmisült, aminek oka az volt, hogy a gép könnyen oldalára borult széllökés esetén, mivel a szárnyak alacsonyan helyezkedtek el. A gépek között látható volt még a Tu-95 típus, a Tu-22 több modifikációja, a Tu-16-os, a Tu-134 kiképző repülőgép, a a Mjasziscsev VM-T repülőgép, amely a Buran ürrepülőgépet is szállította.
A múzeum után az indítózónába sétáltunk, ahol több gépet is repülésre készítettek elő. Rendszeresen hajtanak végre a bombázók kiképzési repüléseket, hetente minimum három alkalommal. A repülés során először a bombázók emelkedtek a levegőbe, majd a szállítógépek következtek, amelyek az „afgán megközelítést és leszállást” gyakorolták. … és a végére megérkezett egy A-50 típusú légtérellenőrző repülőgép is.
Ezzel a repülőtér látogatás véget is ért számunkra, azonban mielőtt utunkra engedtek volna bennünket még egy finom vacsorára is vendégül látták a csoportot.
Mit lehet még mondani? A légierő – csodálatos!
Fotók: Maxim Grabilin
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.