A magyar diplomácia, biztonságpolitika, Balkán-politika és európai integrációs politika komoly sikerének számít, hogy a HungaroControl Zrt. ellenőrzi majd a Koszovó feletti magas légteret. A tevékenység részleteit Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, Fodor Lajos, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára, dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója ismertette az NFM-ben június 19-én, kedden délelőtt.
Koszovó légtere – a Pristinába irányuló forgalomtól eltekintve – az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es számú, még 1999-ben elfogadott határozata értelmében nem vehető igénybe polgári légi közlekedés céljára. A NATO 2003 óta kereste a megfelelő technikai megoldást ez utóbbi engedélyezésére, s ezért érkezett megkeresés tavaly júliusban Magyarország, Olaszország, Macedónia és Albánia felé. A feladatot a fentiek mellett Ausztria is szívesen vállalta volna. Hazánk a megkeresést követően benyújtotta a vonatkozó pályázatot, és idén áprilisban – a NATO megfelelő eljárásának köszönhetően – el is nyerte a tevékenységet. A siker az összehangolt tárcaközi együttmüködés eredménye – hangzott el a sajtótájékoztatón.
A döntés értelmében várhatóan 2013 márciusától a HungaroControl Zrt. végzi majd a koszovói magas légtér újonnani megnyitását, ellenőrzését és a légi forgalom irányítását. Mivel 9600 méter feletti légtérről van szó, így a cég feladatai a közelkörzeti, illetve toronyirányítási tevékenységre nem terjednek ki. A zrt. mintegy ötven szakembere a Budapesten létrehozott új légiforgalmi irányítási központból, távszolgáltatásként dolgozik majd, tehát nem a helyszínen. A felkérés ideiglenes jellegü: az elhangzottak értelmében a HungaroControl tevékenysége várhatóan három-öt éves periódusra szól majd.
A magyar költségvetés számára a feladat semmiféle teherrel nem jár, ellenben az irányítás a HungaroControl számára jövedelmező tevékenység lehet. Mivel szigorúan technikai jellegü feladatról van szó, a politikai felelősséget a NATO viseli. A zökkenőmentes müködés előkészítése érdekében már zajlanak a régiós egyeztetések, hiszen például szerb radarinformációk vagy albán légtérinformációk híján a munka nem lehetne sikeres. A koszovói polgári légi forgalom várhatóan 450-500 gépet jelent majd naponta, ami a légtér méretéhez képest igen jelentős szám.
Fotó: Rácz Tünde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.