2017. 09. 21. csütörtök
Máté, Mirella
: 310 Ft   : 260 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Véget ért az EXAT 2003 kereszt kiszolgálási gyakorlat

JETfly  |  2003. 06. 05., 11:38

Pénteken befejeződött az AMPLE TRAIN 2003 kereszt kiszolgálási gyakorlat. Az idei legnagyobb hazai szervezésű NATO légierő gyakorlatnak a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis adott otthont.

A gyakorlatra a belga és görög résztvevők F-16-ossal, a németek Tornadoval és Phantommal, a törökök Phantommal, a franciák Mirage 2000D-vel, a britek Sea Harrierrel, a magyarok MiG-29-essel, a svédek pedig Gripennel vettek részt. Emellett földi személyzettel, vagy megfigyelőkkel voltak jelen a norvégok, a lengyelek, a csehek, a szlovákok és a litvánok.

A gyakorlat elsődleges célja az volt, hogy a földi kiszolgáló személyzetek megismerkedjenek egymás repülőgépeinek kiszolgálásához szükséges alapvető szakmai fogásokkal. A müszakiak ennek keretében megismerkedtek a különböző típusok kiszolgálásának biztonsági rendszabályaival, a repülőgépek fogadásánál és indításánál szükséges eljárásokkal, valamint az ismételt feladatra történő előkészítés során végrehajtandó munkálatokkal, mint például a repülőgépek feltöltése különböző üzemi folyadékokkal és gázokkal, valamint a végrehajtandó alapvető ellenőrzésekkel. Ezekből a kijelölt személyzetek úgynevezett „certificatet” szereztek, ami feljogosítja őket, hogy a repülőgép pilótájának felügyelete mellett, végrehajthassák a repülőgép feladat előtti előkészítését. Ahhoz, hogy vizsgát tehessen, mindenkinek részt kell venni egy úgynevezett „familiarization” és egy „training” terminológiával illetett kiképzésen, majd a „certification” során kell számot adni a megszerzett gyakorlati ismeretekből. A megszerzett jogosultság egy évig érvényes, amit a lejárat előtt meg kell újítani. A megújításhoz elegendő egy ismételt vizsga letétele, a lejárati időn túl azonban ismét részt kell venni a teljes kiképzésen. A magyarok török Phantomra és német Tornadora szereztek jogosultságot, míg magyar MiG-29-esből három fő belga müszaki tett vizsgát. Emellett „familiarization”-ön szinte mindenki részt vett az összes típuson.

Természetesen a pilóták is megmutathatták tudásukat külföldi kollégáiknak. A napi két repülési feladat során gyakorolhatták a NATO-ban alkalmazott légiharc eljárásokat és földi támadó manővereket.

Kisebb meghibásodásoktól eltekintve a repülőgépek is jól vizsgáztak. Ez alól csak a Phantomok jelentettek kivételt, melyek folyamatosan meghibásodásokkal küszködtek. A török müszakiaknak sikerült megbirkózniuk a felmerült problémákkal, de a gyakorlat közepére mind a két német F-4-es olyan jellegü meghibásodásokat szenvedett, melyek kijavítása otthoni szerviz brigádot igényelt. Értesüléseink szerint a német Phantomok javítása jelenleg is tart.

A régi jó hagyományokhoz híven ez a gyakorlat is a szokásos „hangár partival” zárult, ahol minden résztvevő ország a saját nemzeti ételeivel és italaival kínálta a munkában megfáradt katonákat. A külföldiek elmondása szerint a parti nemzetközi összehasonlításban is igen jól sikerült. A gyakorlat szervezésében viszont akadtak kisebb hiányosságok, mindent egybevetve azonban jó véleménnyel voltak a magyar rendezésü gyakorlatról.

A folytatásra szeptemberben az AIR MEET 2003 elnevezésü gyakorlaton kerül sor Lengyelországban, valamint az EXAT 2004-en, amit jövő tavasszal Norvégia rendez.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017. 09. 18., 13:38
Oroszország és Kazahsztán szerződést írt alá további 12 Szu-30SzM beszerzéséről, nyilatkozta Vlagyimir Kozsin, az orosz elnök haditechnikai együttműködés kérdésben illetékes tanácsadója a TASZSZ orosz hírügynökségnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 21., 09:19
A kérdés adott hát: ilyen „titkos is és misztikus, kissé utópisztikus” esetekből kiindulva vajon milyen reményeink lehetnek a Zrínyi 2026-ra vonatkozólag?
2017. 09. 20., 11:54
A hihetetlen történet 1951. november 19-én kezdődött. Ezen a szeles, barátságtalan, őszi napon szállt fel a Erdingből, Németországból egy amerikai felségjelű C-47A típusú repülőgép, amely a belgrádi amerikai nagykövetségre szállított csomagokat.
2017. 09. 20., 11:02
Megjelent a járattörlések kétheti listája. Meddig tart az egy év? O'Leary szerint nem vesztik el az utasokat, de a rivális cég erősen szívja át – a pilótáit.
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.