2024. 07. 27. szombat
Liliána, Olga
: 392 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tűzoltás a levegőből

JETfly  |  2012. 05. 08., 11:50

A Magyar Honvédség katonái is részt vettek április utolsó napjaiban a bugaci erdőtűz oltásában, méghozzá a helikopterre erősíthető Bambi Bucket bevetésével. Oláh Gábor őrnagy, a munkálatokban szerepet vállalt forgószárnyas parancsnoka vázolta az eszköz használatának leglényegesebb vonatkozásait.

Aktívan részt vettek a Magyar Honvédség erői az április 29-én fellobbant bugaci erdőtüz oltási munkálataiban. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis légi szállítási készenléti szolgálatának katonái egy Mi–17-es szállítóhelikopterrel szálltak harcba a lángokkal: a forgószárnyas aljára rögzített, légi tüzoltásra szolgáló speciális eszközzel, a Magyar Honvédségben 1994 óta rendszerben lévő Bambi Bucket-tel repültek Bugacra, hogy közremüködjenek az erdőtüz oltásában. A szolnoki alakulattól összesen tizenegyen – 3 fős személyzet és nyolc fő repülő-müszaki katona – segítettek az oltásban a tüzoltóknak; a gépszemélyzet parancsnoka Oláh Gábor őrnagy volt.

Bambi Bucket

„A Bambi Bucket legegyszerübben úgy írható le, mint egy nagy müanyag zsák” – mondja Oláh őrnagy. „Változatos méretekben és színekben gyártják, közös jellemző, hogy az alsó részen egy zárszerkezet kap helyet, és ennek müködtetésével lehet kiengedni a vizet. Magát az eszközt külső függesztményként viszi magával a helikopter – mintha csak egy vödröt szállítanánk” – teszi hozzá az őrnagy.

Oláh Gábor elárulja: az eszköz használatának előkészítése nem igényel különösebben sok pluszmunkát a „normál” előkészületeken túl, alkalmazásához pedig nem szükséges „gyorstalpaló” tanfolyamot tartani a katonáknak, mivel egy kiképzett egyenruhás folyamatosan fenntartja ez irányú jártasságát. „A lövészet is „tüzes” tevékenység, hiszen a lőtér kigyulladhat, vagyis ott is szükség lehet az eszköz bevetésére” – mondja.

„A külső súllyal történő repülés ugyanakkor az egyik legösszetettebb feladat. Különösen igaz ez abban az esetben, amikor a „Bambi”-t nem merítéssel töltjük fel például egy tóból, víztározóból, hanem egy helyben függve, épp csak a földön tartva, külső tartályautóból töltik fel. A Bambi a kialakítása miatt billenékeny, mivel tulajdonképp nincs alja – a zárszerkezet úgy zárja össze alul, ahogy egy zsák száját elszorítjuk. Ezért a feltöltéshez függőleges helyzetbe kell állítani, és úgy is kell tartani a feltöltés végéig. Ehhez kezdetben elég az emberi erő, ám ahogy telik a Bambi, annál fontosabb az összhang a helikopter és a földön dolgozók között, hiszen végső soron itt egy puha falú tartályban lötyögő több száz liter víztömegről van szó. Már a félig telt Bambi is több mint 1000 litert, azaz több mint egy tonnát jelent – ehhez már kell a helikopter emelőképessége, amellyel megtartjuk a súlyt, bár nem emeljük el a földről, amíg meg nem telik. Ettől függetlenül, a földön dolgozóknak ez kemény fizikai munka az utolsó másodpercig, mivel a függőlegességet nekik kell biztosítaniuk” – árulja el Oláh Gábor őrnagy.

Tüzoltás a levegőből

Magát az eszközt a bugaci tüznél hatszor töltötték újra a fent említett bonyolultabb módszerrel. „Az a legnehezebb ilyenkor, hogy pontosan megtaláljuk, hová dobjuk a vizet úgy, hogy az tényleg hasznos legyen, vagyis valóban oltsa is a tüzet. Nem ez volt életem első tüzoltása, repültünk már rá korábban is, amikor önállóan derítettük fel a tüzgócokat, most azonban nagy segítséget jelentett, hogy a levegőből mások is figyelték a tüzoltók szerint legveszélyesebb tüzfészkeket, és ők is segítettek minket. Minden várakozáson felül, simán és gördülékenyen zajlottak az oltási munkálatok. Nagy segítséget nyújtottak ebben a jakabszállási repülőtér munkatársai, ezúton is szeretnénk megköszönni nekik ezt” – mondja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024-07-19 10:30:07
Újabb repülőgépekre adott le megrendelést a világ legnagyobb nemzetközi légitársasága, amellyel cargo részlegének flottája jövőre 17 példányosra bővül. Az új Boeing 777F gépek csatlakozásával az Emirates SkyCargo 30 százalékkal növeli főfedélzeti rakománykapacitását, hosszú távú megoldást kínálva a keresletnövekedésre.
2024-07-16 09:26:41
Újabb két Airbus H225M közepes többcélú helikopter érkezett Magyarországra hétfőn – közölte a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf elmondta: a most érkező gépekkel tízre nőtt a Magyar Honvédségben a H225M típusú helikopterek száma.
2024-07-13 16:00:08
„Az elmúlt napok során egy olyan versenynek lehettünk tanúi, ahol a világ legkiválóbb ejtőernyősei mérték össze felkészültségüket, technikai tudásukat, és elhozták ennek a különleges sportnak az izgalmát, szépségét nekünk” – búcsúzott Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese a 46. Ejtőernyős Világbajnokság résztvevőitől a szolnoki RepTárban, július 12-én.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 26., 09:45
Június 26-án megjelent az Aranysas magazin 2024. augusztusi lapszáma!
2024. 07. 25., 11:03
A Magyar Vitorlázórepülő Szövetség támogatásával a Dél-Zalai Aeroclub nemrégiben ifjúsági toborzó tábort tartott a nagykanizsai repülőtéren nyolc, 12 és 15 év közötti nagykanizsai, szepetneki és zalakarosi fiatal részvételével.
2024. 07. 22., 09:18
Április elsején egy újabb fejezet zárult le a nagygépes repülés történetében. Ezen a napon teljesítette utolsó feladatát a NASA DC-8-as kutató repülőgépe.
2024. 07. 18., 10:40
A nemzetközi légikikötő várhatóan július 18-án éjjel fél egytől ismét fogadja a Debrecenbe érkező és onnan induló járatokat.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.