2024. 05. 25. szombat
Orbán
: 386 Ft   : 356 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Tűzoltás a levegőből

JETfly  |  2012. 05. 08., 11:50

A Magyar Honvédség katonái is részt vettek április utolsó napjaiban a bugaci erdőtűz oltásában, méghozzá a helikopterre erősíthető Bambi Bucket bevetésével. Oláh Gábor őrnagy, a munkálatokban szerepet vállalt forgószárnyas parancsnoka vázolta az eszköz használatának leglényegesebb vonatkozásait.

Aktívan részt vettek a Magyar Honvédség erői az április 29-én fellobbant bugaci erdőtüz oltási munkálataiban. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis légi szállítási készenléti szolgálatának katonái egy Mi–17-es szállítóhelikopterrel szálltak harcba a lángokkal: a forgószárnyas aljára rögzített, légi tüzoltásra szolgáló speciális eszközzel, a Magyar Honvédségben 1994 óta rendszerben lévő Bambi Bucket-tel repültek Bugacra, hogy közremüködjenek az erdőtüz oltásában. A szolnoki alakulattól összesen tizenegyen – 3 fős személyzet és nyolc fő repülő-müszaki katona – segítettek az oltásban a tüzoltóknak; a gépszemélyzet parancsnoka Oláh Gábor őrnagy volt.

Bambi Bucket

„A Bambi Bucket legegyszerübben úgy írható le, mint egy nagy müanyag zsák” – mondja Oláh őrnagy. „Változatos méretekben és színekben gyártják, közös jellemző, hogy az alsó részen egy zárszerkezet kap helyet, és ennek müködtetésével lehet kiengedni a vizet. Magát az eszközt külső függesztményként viszi magával a helikopter – mintha csak egy vödröt szállítanánk” – teszi hozzá az őrnagy.

Oláh Gábor elárulja: az eszköz használatának előkészítése nem igényel különösebben sok pluszmunkát a „normál” előkészületeken túl, alkalmazásához pedig nem szükséges „gyorstalpaló” tanfolyamot tartani a katonáknak, mivel egy kiképzett egyenruhás folyamatosan fenntartja ez irányú jártasságát. „A lövészet is „tüzes” tevékenység, hiszen a lőtér kigyulladhat, vagyis ott is szükség lehet az eszköz bevetésére” – mondja.

„A külső súllyal történő repülés ugyanakkor az egyik legösszetettebb feladat. Különösen igaz ez abban az esetben, amikor a „Bambi”-t nem merítéssel töltjük fel például egy tóból, víztározóból, hanem egy helyben függve, épp csak a földön tartva, külső tartályautóból töltik fel. A Bambi a kialakítása miatt billenékeny, mivel tulajdonképp nincs alja – a zárszerkezet úgy zárja össze alul, ahogy egy zsák száját elszorítjuk. Ezért a feltöltéshez függőleges helyzetbe kell állítani, és úgy is kell tartani a feltöltés végéig. Ehhez kezdetben elég az emberi erő, ám ahogy telik a Bambi, annál fontosabb az összhang a helikopter és a földön dolgozók között, hiszen végső soron itt egy puha falú tartályban lötyögő több száz liter víztömegről van szó. Már a félig telt Bambi is több mint 1000 litert, azaz több mint egy tonnát jelent – ehhez már kell a helikopter emelőképessége, amellyel megtartjuk a súlyt, bár nem emeljük el a földről, amíg meg nem telik. Ettől függetlenül, a földön dolgozóknak ez kemény fizikai munka az utolsó másodpercig, mivel a függőlegességet nekik kell biztosítaniuk” – árulja el Oláh Gábor őrnagy.

Tüzoltás a levegőből

Magát az eszközt a bugaci tüznél hatszor töltötték újra a fent említett bonyolultabb módszerrel. „Az a legnehezebb ilyenkor, hogy pontosan megtaláljuk, hová dobjuk a vizet úgy, hogy az tényleg hasznos legyen, vagyis valóban oltsa is a tüzet. Nem ez volt életem első tüzoltása, repültünk már rá korábban is, amikor önállóan derítettük fel a tüzgócokat, most azonban nagy segítséget jelentett, hogy a levegőből mások is figyelték a tüzoltók szerint legveszélyesebb tüzfészkeket, és ők is segítettek minket. Minden várakozáson felül, simán és gördülékenyen zajlottak az oltási munkálatok. Nagy segítséget nyújtottak ebben a jakabszállási repülőtér munkatársai, ezúton is szeretnénk megköszönni nekik ezt” – mondja.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-21 10:57:16
Életükben először szálltak fel önállóan a Nemzeti Közszolgálati Egyetem harmadéves, állami légijármű-vezető képzésen résztvevő honvéd tisztjelöltjei nemrégiben az egyetem szolnoki kampuszán, Zlin-143, valamint Zlin-242 típusú repülőgépekkel.
2024-05-14 13:32:49
2024. május 13-án ismét bővült a Magyar Légierő H225M típusú, közepes többcélú helikopter flottája. Mutatjuk Olvasóinknak a 74-es és 75-ös oldalszámú példányok fotóit, melyek érkezésével 8 gépesre bővült a flotta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 05. 24., 11:58
Minden ami repülés címmel szombaton kiállítás nyílik a Ballószögi Faluházban. A négynapos rendezvény fókuszában a 30 éves ballószögi repülőtér áll, és több egykori vadászrepülő pilóta is ellátogat a nagyszabású eseményre.
2024. 05. 23., 09:26
MiG és Szuhoj harci repülőket állított ki a kertjében egy kiskőrösi gyűjtő. A Dutra Fesztivál megnyitónapján Firkó János is bemutatta kedvenceit a közönségnek.
2024. 05. 22., 09:13
A második világháborút követő években az amerikai légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság legtöbb gépe még dugattyús motorral repült.
2024. 05. 21., 10:18
A magyar cég saját megrendelőinek végez majd repülőgép-karbantartást a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Flotprom internetes szakportál 2024. május 2-án közzétett információi szerint a Volga mellett fekvő Zelenodolszkban működő Gorkij Hajógyárban, a hónap folyamán két új hadihajót bocsátanak vízre, a Karakurt-osztályú (Project 22800) Tájfun korvettet és a Project 22160 típusú, Viktor Velikij járőrhajót.