A HungaroControl regionális K+F központjában tesztelik a horvát légi navigációs szolgálat fejlesztéseit. A program célja a horvát légtér kapacitásnövelésének előkészítése, valamint annak a légtérstruktúrának a tesztelése, amelynek segítségével a jövő év második felétől fokozatosan megkezdheti önálló működését a bosznia-hercegovinai légiforgalmi szolgálat. Az Egységes Európai Égbolt megvalósítását is elősegítő tesztsorozat az első olyan nemzetközi együttműködés, amelynek a HungaroControl tavaly megnyitott innovációs központja ad otthont.
A budapesti légi navigációs kutatás-fejlesztési és szimulációs központ (angol rövidítéssel CRDS) Közép-Európa legnagyobb és legmodernebb technológiával felszerelt centruma, amelyet a HungaroControl Zrt. az elmúlt évben hozott létre. A magyar szakemberek tudására támaszkodó központ erősíti a térség légiforgalmi szolgálatainak együttmüködését, és segíti az Egységes Európai Égbolt integrációs program megvalósítását, az ú.n. funkcionális légtérblokkok müködését.
A gyakorlati tesztelés célja, hogy 2013-tól tovább bővülhessen Horvátország légtérkapacitása. A program során a CRDS szimulátorban próbálják ki az elméletben már kidolgozott új légtérstruktúrát, a kapcsolódó ATC-eljárásokat és az alkalmazandó munkatechnológiát. A közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) terveihez kapcsolódik annak a légtérstruktúrának a tesztelése is, amelynek segítségével a jövő év második felétől fokozatosan megkezdheti önálló müködését a bosznia-hercegovinai légiforgalmi szolgálat. Jelenleg a bosnyák állam légterében a szerb és horvát kollégák navigálják a repülőket. A CRDS munkatársainak feladata, hogy a szimuláció megtervezése, futtatása és kiértékelése mellett minden szükséges szakmai segítséget megadjon a horvát fél számára. A magyar szakemberek elsősorban a szimulációs környezet kialakításával és a gyakorlatok megtervezésével támogatják a horvát kollégák munkáját.
A Croatia Control a rendelkezésre álló modern technológia, a földrajzi közelség, és a szolgáltatás versenyképes ára mellett a HungaroControl felkészült szakembergárdája miatt választotta Magyarországot a tesztelések helyszínéül. Rajtuk kívül több környező és FAB Danube ország is komolyan érdeklődik a budapesti szimulációs lehetőségek iránt. Kiemelt figyelem irányul a data link szolgáltatás fejlesztésére és bevezetésére, Szlovákia pedig egy közös K+F szimuláció megvalósítását tervezi.
A HungaroControl a regionális partnerek mellett más európai megrendelőkre is számíthat, mivel a magyar légiforgalmi szolgálat nemrégiben együttmüködési megállapodást írt alá az EUROCONTROL-lal. A megállapodás szerint a felek összehangolják saját, Európa két legmodernebb innovációs központjaként ismert létesítményük kapacitásait annak érdekében, hogy a legmagasabb szolgáltatást nyújtsák az európai légiforgalmi szolgálatok számára.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.