2024. 07. 15. hétfő
Henrik, Roland
: 393 Ft   : 361 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A csavarhúzó és az ecset mestere

JETfly  |  2012. 01. 23., 14:55

Vincze Ferenc egész élete a repülőgépek körül forog: fegyvermechanikusként javította, amatőr képzőművészként rajzolja és festi a gépmadarakat. Művészeti szakközépiskolába is felvették volna, de ő inkább a katonai pályát választotta. A nyugállományú főtörzsőrmester legújabb alkotása barátjának, Vándor Károlynak készült ajándékba. A Jak–28RV rövidesen Berekfürdőn, „A szovjet repülőtér titkai”  című állandó kiállításon lesz látható.

Gyerekkora óta rajong a repülőgépekért Vincze Ferenc. Abádszalókon, az egykori kunmadarasi szovjet repülőtér közelében, a vadászgépek „árnyékában” nőtt fel, naponta órákon át ült az udvaron, hogy alaposan megfigyelhesse a házunk fölött szinte karnyújtásnyira elhúzó Jak–28-asokat, Szu–17-eseket, később MiG–27-eseket és Szu–24-eseket. Amikor a többi kissrác még kutyákat, lovakat és házikókat rajzolt az iskolában, az ő rajzain már mindig ott volt néhány repülőgép és helikopter. Sosem tanult igazi müvésztől, mégis annyira ügyesen bánt a ceruzával, hogy tanárai azt tanácsolták, jelentkezzen a szegedi képzőmüvészeti gimnáziumba.

Ennek ellenére a katonai pálya mellett döntött, mert a lehető legközelebb akart kerülni a repülőgépekhez. A szolnoki katonai szakközépiskola repülőgépfegyver-mechanikus szakán végzett, 1989-ben fiatal őrmesterként Taszárra helyezték a Szu–22-es felderítőszázadhoz. Amikor pedig a századot összevonták a vadászrepülő-osztállyal, már a MiG–21-esek javításában is részt vett.

Taszár felszámolása után Kecskemétre került, a MiG–29-es Puma századhoz, ahol Albatroszon és JAS–39 Gripenen is dolgozott. Három éve vonult nyugállományba.

Vincze Ferenc

Életében először 12 éves korában, a HA–MDG lajstromjelü An–2-es mezőgazdasági géppel repült: barátjának nagyapja, a reptér éjjeliőre intézte el, hogy egy körre felszállhasson vele. Ez a gép egyébként most a szolnoki repülőmúzeum egyik kiállítási tárgya. Később a vitorlázással is próbálkozott, és rengeteget repült „hiénaként” – jól ismert potyautas volt. Mégsem lett belőle pilóta, mert a technika sokkal jobban érdekelte.

Közben gyerekkori szenvedélyét, a rajzolást sem adta fel, de hosszú ideig csak grafittal dolgozott. A felesége, Kata grafikus, ő beszélte rá, hogy próbálkozzon más technikákkal is. Az első komolyabb színes képe a Cápeti–1 volt, amit egy barátja kérésére festett meg. Ezt pedig meglátta egy hölgy, aki egy Messerschmitt–109-est „rendelt” a vőlegényének.

Ettől kezdve nem volt megállás, egyre többen kértek tőle képeket, a Gripen-századnál például minden irodában van a falon egy-egy alkotása. Fényképek és makettek alapján fest, szinte valamennyi, a magyar repüléstörténetről megjelent szakkönyv megvan neki, de az interneten is gyakran talál használható fotókat, és sok segítséget kap a szolnoki repülőmúzeumtól is. Egy pasztellt vagy grafikát általában 20–25 óra alatt készít el, a festés viszont egyelőre még jóval lassabban megy: 100–150 munkaóra kell egy képhez.

Ezzel a technikával ugyanis még csak kísérletezget, munkáját Bruncsák András kecskeméti festőmüvész segíti. Nem számolta össze, hogy mennyi képet készített összesen, viszont saját tulajdonában egyetlen alkotása sincs: alighogy elkészül egy, már viszik is. A „sláger” a MiG–29-es, a MiG–21-es, a Szu–22-es, az An–26-os és az Albatrosz. Ezeket a képeket általában a nyugállományba vonulóknak ajándékozzák a barátaik.

Vincze Ferenc képei a határon túlra is eljutottak − például Svédországba −, és a Boeing cégnek is ajándékozott egy Pápán állomásozó, magyar felségjelü C–17-esről készült alkotást. Felkérés alapján felvarrókat is tervez, s részt vett a Cápeti, a Zümi, a Cápeti II és a Cápali névre hallgató repülőgépek és helikopterek festésének a tervezésében is.

Jelenleg egy Jak–28RV-n dolgozik, amely rövidesen Berekfürdőn, „A szovjet repülőtér titkai” címü állandó kiállításon lesz látható. Közben szeretné megvalósítani régóta dédelgetett vágyát is: megfesteni a magyar óceánrepülők, Magyar Sándor és Endresz György Lockheed-Siriusát, valamint Bánhidi Antal repülőmérnök Gerle-sorozatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 06. 24., 14:03
„A sikerhez kevés csupán az eszköz és a technika, kell hozzá motivált, tenni akaró állomány elszánt, odaadó parancsnokkal az élén” – fogalmazott köszöntő beszédében Könczöl Ferenc ezredes, az MH Légierő Parancsnokság megbízott parancsnoka az MH 47. Bázisrepülőtér parancsnoki beosztás átadás-átvétele alkalmából rendezett ünnepségen, június 21-én.
2024. 07. 01., 09:15
A nyár első hónapja bővelkedett repülős programokban, nem lesz ez másképp júliusban sem: a hónap első szombatján Berekfürdőre várják az érdeklődőket, ahol a felújított 9603-as oldalszámú MiG-21MF-et mutatják be. Mutatjuk a részleteket, mitől is lesz különleges ez a bemutató.
2024. 06. 24., 13:35
Az MH 47. Bázisrepülőtéren települő Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) újabb jelentős mérföldkövet ért el, ugyanis átadták a 3200 négyzetméteres Kombinált Légikikötőt (Combined Aerial Port Facility – CAPF) június 19-én, Pápán.
2024. 06. 20., 11:04
Amerikai és magyar katonák részvételével – az előző évhez hasonlóan – az MH 47. Bázisrepülőtéren landolt egy amerikai KC-135 Stratotanker légi utántöltő repülőgép, hogy egy esetleges vészhelyzetet szimuláljanak.
2024-07-07 23:08:03
Vannak katonák, akiket – kis áthallással – bölcső helyett a levegő ringatott. A magyar válogatott tagjai már gyermekkorukat is a reptéren töltötték, vagy fiatalon szerettek bele az ejtőernyőzésbe, a honvédség iránti elköteleződésüket is a sport szeretete inspirálta.
2024-07-07 22:39:13
Az elmúlt napokban jelentős mennyiségű járatkéséssel és -törléssel kellett számolnia a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. A Budapest Airport számára ebben a helyzetben különösen fontos, hogy az utasairól megfelelően gondoskodjon, ezért a menedzsment azonnali döntését követően a repülőtéren egy-egy dedikált várakozóterületet jelölt ki 2A és 2B terminálokon.
2024-07-03 18:45:52
Magyarország sporttehetségekben gazdag ország és ez megmutatkozik a Magyar Honvédségben is, hiszen az ejtőernyős válogatott a világ élvonalában van – közölte a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára július 3-án, Szolnokon.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 07. 12., 16:30
Megérkeztek Pápára, a Magyar Honvédség 47. Bázisrepülőtérre a Jolly Vihar 24 gyakorlaton részt vevő külföldi alakulatok: az Amerikai Légierő 56. és 57. Harci Kutató-mentő Százada.
2024. 07. 11., 10:35
Az 1991-es öbölháborúban lelőtt repülőgépek személyzetének mentése lehangoló képet mutatott.
2024. 07. 10., 10:07
Júliusban 4674 egyirányú légi összeköttetés létesül az Egyesült Királyságból az Egyesült Államokba, csak a Függetlenség Napján, július negyedikén 149 járat repült át nyugat felé az Atlanti-óceán felett.
2024. 07. 08., 14:27
Éppen húsz éve, hogy 2004. július 8-án délelőtt Szentkirályszabadján, a Magyar Honvédség 87. Bakony Harcihelikopter Ezredének repülőterén végrehajtották az utolsó kiképzési repülést.

  Legfrissebbek most

2024. július 12-én, pénteken, dinamikus programját gyakorolta Gdynia-ban a Lengyel Légierő M-346 Demo Team bemutató pilótája. Helyi idő szerint 13 óra 8 perckor a repülőgép lezuhant, kioltva Robert „Killer" Jeł őrnagy életét.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

„Ma lőnek először, szerencsére hozzáértő személyzet kezelésében” – nyugtázta elégedetten az új Leopard harckocsikról és a frissen képzett kezelőszemélyzetről dr. Nagy Norbert őrnagy.