2024. 04. 12. péntek
Gyula
: 392 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A csavarhúzó és az ecset mestere

JETfly  |  2012. 01. 23., 14:55

Vincze Ferenc egész élete a repülőgépek körül forog: fegyvermechanikusként javította, amatőr képzőművészként rajzolja és festi a gépmadarakat. Művészeti szakközépiskolába is felvették volna, de ő inkább a katonai pályát választotta. A nyugállományú főtörzsőrmester legújabb alkotása barátjának, Vándor Károlynak készült ajándékba. A Jak–28RV rövidesen Berekfürdőn, „A szovjet repülőtér titkai”  című állandó kiállításon lesz látható.

Gyerekkora óta rajong a repülőgépekért Vincze Ferenc. Abádszalókon, az egykori kunmadarasi szovjet repülőtér közelében, a vadászgépek „árnyékában” nőtt fel, naponta órákon át ült az udvaron, hogy alaposan megfigyelhesse a házunk fölött szinte karnyújtásnyira elhúzó Jak–28-asokat, Szu–17-eseket, később MiG–27-eseket és Szu–24-eseket. Amikor a többi kissrác még kutyákat, lovakat és házikókat rajzolt az iskolában, az ő rajzain már mindig ott volt néhány repülőgép és helikopter. Sosem tanult igazi müvésztől, mégis annyira ügyesen bánt a ceruzával, hogy tanárai azt tanácsolták, jelentkezzen a szegedi képzőmüvészeti gimnáziumba.

Ennek ellenére a katonai pálya mellett döntött, mert a lehető legközelebb akart kerülni a repülőgépekhez. A szolnoki katonai szakközépiskola repülőgépfegyver-mechanikus szakán végzett, 1989-ben fiatal őrmesterként Taszárra helyezték a Szu–22-es felderítőszázadhoz. Amikor pedig a századot összevonták a vadászrepülő-osztállyal, már a MiG–21-esek javításában is részt vett.

Taszár felszámolása után Kecskemétre került, a MiG–29-es Puma századhoz, ahol Albatroszon és JAS–39 Gripenen is dolgozott. Három éve vonult nyugállományba.

Vincze Ferenc

Életében először 12 éves korában, a HA–MDG lajstromjelü An–2-es mezőgazdasági géppel repült: barátjának nagyapja, a reptér éjjeliőre intézte el, hogy egy körre felszállhasson vele. Ez a gép egyébként most a szolnoki repülőmúzeum egyik kiállítási tárgya. Később a vitorlázással is próbálkozott, és rengeteget repült „hiénaként” – jól ismert potyautas volt. Mégsem lett belőle pilóta, mert a technika sokkal jobban érdekelte.

Közben gyerekkori szenvedélyét, a rajzolást sem adta fel, de hosszú ideig csak grafittal dolgozott. A felesége, Kata grafikus, ő beszélte rá, hogy próbálkozzon más technikákkal is. Az első komolyabb színes képe a Cápeti–1 volt, amit egy barátja kérésére festett meg. Ezt pedig meglátta egy hölgy, aki egy Messerschmitt–109-est „rendelt” a vőlegényének.

Ettől kezdve nem volt megállás, egyre többen kértek tőle képeket, a Gripen-századnál például minden irodában van a falon egy-egy alkotása. Fényképek és makettek alapján fest, szinte valamennyi, a magyar repüléstörténetről megjelent szakkönyv megvan neki, de az interneten is gyakran talál használható fotókat, és sok segítséget kap a szolnoki repülőmúzeumtól is. Egy pasztellt vagy grafikát általában 20–25 óra alatt készít el, a festés viszont egyelőre még jóval lassabban megy: 100–150 munkaóra kell egy képhez.

Ezzel a technikával ugyanis még csak kísérletezget, munkáját Bruncsák András kecskeméti festőmüvész segíti. Nem számolta össze, hogy mennyi képet készített összesen, viszont saját tulajdonában egyetlen alkotása sincs: alighogy elkészül egy, már viszik is. A „sláger” a MiG–29-es, a MiG–21-es, a Szu–22-es, az An–26-os és az Albatrosz. Ezeket a képeket általában a nyugállományba vonulóknak ajándékozzák a barátaik.

Vincze Ferenc képei a határon túlra is eljutottak − például Svédországba −, és a Boeing cégnek is ajándékozott egy Pápán állomásozó, magyar felségjelü C–17-esről készült alkotást. Felkérés alapján felvarrókat is tervez, s részt vett a Cápeti, a Zümi, a Cápeti II és a Cápali névre hallgató repülőgépek és helikopterek festésének a tervezésében is.

Jelenleg egy Jak–28RV-n dolgozik, amely rövidesen Berekfürdőn, „A szovjet repülőtér titkai” címü állandó kiállításon lesz látható. Közben szeretné megvalósítani régóta dédelgetett vágyát is: megfesteni a magyar óceánrepülők, Magyar Sándor és Endresz György Lockheed-Siriusát, valamint Bánhidi Antal repülőmérnök Gerle-sorozatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 28., 14:43
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
2024. 03. 27., 16:19
20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.
2024-04-11 09:56:47
2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 04. 11., 13:55
Az idei évben is az EUFOR Althea művelet parancsnoki teendőit ellátó nemzet, vagyis 2024-ben Magyarország biztosítja a bosznia-hercegovinai békemisszió MEDEVAC (Medical Evacuation), azaz egészségügyi kiürítési képességét.
2024. 04. 10., 09:29
A repülés iránt az átlagosnál jobban érdeklődő utasok és a repülőgépfotósok kedvencei közé tartoznak azok a gépek, amelyek egy légitársaság vállalati arculatától és szabvány festésmintájától eltérő színekben repülnek.
2024. 04. 08., 12:46
Szombat hajnalban a bosznia-hercegovinai Biztonsági Minisztérium két eltűnt turista megtalálásában kérte az EUFOR nemzetközi misszió segítségét.
2024. 04. 04., 09:40
A légitársaság az Airbus által kifejlesztett, felhőalapú Mobile Airbus Training experience Suite csomagot és a Virtual Procedure Trainer technológiát használja fel pilótaképzésében.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

2024. április 12-től három hétig a kecskeméti repülőbázison tartózkodik a magyar részre gyártott KC-390 katonai szállítórepülőgép – tájékoztatott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.