2025. 03. 27. csütörtök
Hajnalka
: 400 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőgép jövőkép a U.S. Navy-nél

JETfly  |  2012. 01. 20., 14:55

Az Amerikai Haditengerészet tervei szerint néhány évtizeden belül jelentős változások történhetnek a repülőegységeken belül, melyek nagyban átalakítják majd a mostani képet. Mindezt egy „Naval Aviation Vision 2012” nevű dokumentumban fejtették ki bővebben, ahol leírták azt is, hogy a jelenlegi repülőegységek gerincét alkotó F/A-18E/F Super Hornet és az EA-18G Growler gépeket 2032-re már el kell kezdeni leváltani újabb típusokkal.

A Super Hornetek leváltására a haditengerészet különböző lehetőségeket mérlegel, így a váltótípus lehet akár pilóta nélküli gép, vagy esetleg olyan, mely opcionálisan üzemelhetne pilótával is. A gépek 2025 környékén érik el az élettartamuk végét, az új típusnak addigra kell üzemképessé válnia. Az EA-18G helyzetéről a dokumentumban kevesebb szó esik, mindössze annyi tudható, hogy 20 év múlva ez a gép is cserére érett lesz, de hogy milyen típus repül majd a jövőben a Growler szerepkörében, azt nem részletezik.

Ezeken felül, tervben van egy új, repülőgép-hordozóról üzemeltethető, pilóta nélküli felderítő és csapásmérő (röviden: UCLASS) repülőgép integrálása is a hajófedélzetre. Ennek 2018 környékére kéne megvalósulnia, és hordozónként 4-6 gépről lenne szó, melyek a korábbi X-47B programban alkalmazott elemeket és technológiákat is használhatnák.

X-47B

X-47B

A felsorolásból természetesen nem hagyható ki az F-35C sem, ezekkel a gépekkel is számol a jövőben a haditengerészet, azonban a merevszárnyú típusok mellett a forgószárnyasok is jelentős vérfrissítésen esnének át.

Az MH-60 típus helyét a jövőben egy teljesen új gép venné át, csakúgy, mint a Fire Scout pilóta nélküli helikopterekét és az MH-53E Sea Dragonokét is, utóbbi esetében a dokumentum szerint a váltótípusnak 2026 kell készen állnia.

A tengerészgyalogság 2032-ig tervez szolgálatba állítani egy pilóta nélküli, utánpótlást biztosító repülőgépet, emellett pedig a teljes távolról irányított drón állományát lecserélné. A Navy a Global Hawk-okat még 2032-ben is üzemeltetné.

A kiképzőegységeknél kisebb lenne a változás, ugyanis a T-6 és T-45C gépek továbbra is üzemelnének a TH-57 helikopterekkel egyetemben, de a T-44 és TC-12B turboprop kiképzőgépek leváltásra kerülnek. A tengerészgyalogság a C-20, a haditengerészet a C-26D és az UC-12 flottát is lecserélné a jövőben, illetve a C-2 Greyhound gépek helyét is egy új típus venné át 2026-tól.

Végül nem feledkeztek meg a Navy-nél szolgáló agresszorokról sem. Az F-5-ösök és F-16-osok helyét a tervek szerint 2025-től venné át a váltótípus.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.