Az Amerikai Haditengerészet tervei szerint néhány évtizeden belül jelentős változások történhetnek a repülőegységeken belül, melyek nagyban átalakítják majd a mostani képet. Mindezt egy „Naval Aviation Vision 2012” nevű dokumentumban fejtették ki bővebben, ahol leírták azt is, hogy a jelenlegi repülőegységek gerincét alkotó F/A-18E/F Super Hornet és az EA-18G Growler gépeket 2032-re már el kell kezdeni leváltani újabb típusokkal.
A Super Hornetek leváltására a haditengerészet különböző lehetőségeket mérlegel, így a váltótípus lehet akár pilóta nélküli gép, vagy esetleg olyan, mely opcionálisan üzemelhetne pilótával is. A gépek 2025 környékén érik el az élettartamuk végét, az új típusnak addigra kell üzemképessé válnia. Az EA-18G helyzetéről a dokumentumban kevesebb szó esik, mindössze annyi tudható, hogy 20 év múlva ez a gép is cserére érett lesz, de hogy milyen típus repül majd a jövőben a Growler szerepkörében, azt nem részletezik.
Ezeken felül, tervben van egy új, repülőgép-hordozóról üzemeltethető, pilóta nélküli felderítő és csapásmérő (röviden: UCLASS) repülőgép integrálása is a hajófedélzetre. Ennek 2018 környékére kéne megvalósulnia, és hordozónként 4-6 gépről lenne szó, melyek a korábbi X-47B programban alkalmazott elemeket és technológiákat is használhatnák.
X-47B
A felsorolásból természetesen nem hagyható ki az F-35C sem, ezekkel a gépekkel is számol a jövőben a haditengerészet, azonban a merevszárnyú típusok mellett a forgószárnyasok is jelentős vérfrissítésen esnének át.
Az MH-60 típus helyét a jövőben egy teljesen új gép venné át, csakúgy, mint a Fire Scout pilóta nélküli helikopterekét és az MH-53E Sea Dragonokét is, utóbbi esetében a dokumentum szerint a váltótípusnak 2026 kell készen állnia.
A tengerészgyalogság 2032-ig tervez szolgálatba állítani egy pilóta nélküli, utánpótlást biztosító repülőgépet, emellett pedig a teljes távolról irányított drón állományát lecserélné. A Navy a Global Hawk-okat még 2032-ben is üzemeltetné.
A kiképzőegységeknél kisebb lenne a változás, ugyanis a T-6 és T-45C gépek továbbra is üzemelnének a TH-57 helikopterekkel egyetemben, de a T-44 és TC-12B turboprop kiképzőgépek leváltásra kerülnek. A tengerészgyalogság a C-20, a haditengerészet a C-26D és az UC-12 flottát is lecserélné a jövőben, illetve a C-2 Greyhound gépek helyét is egy új típus venné át 2026-tól.
Végül nem feledkeztek meg a Navy-nél szolgáló agresszorokról sem. Az F-5-ösök és F-16-osok helyét a tervek szerint 2025-től venné át a váltótípus.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.