2017. 09. 20. szerda
Friderika
: 309 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Exercise Ample Train gyakorlatok története

JETfly  |  2003. 05. 15., 07:59

A magyar terminológiában „Átfogó Gyakorlás” néven szerepelő gyakorlatsorozat feladata, hogy a résztvevő NATO tagországok elsajátítsák egymás repülőgép típusainak kiszolgálását. A gyakorlat során az egyik nemzet földi repülőműszaki személyzete egy másik nemzet repülő személyzetével, és repülőgépével dolgozik együtt. Az Egyesült Államok bár korábban részese volt a programnak, jelenleg nem vesz részt a gyakorlásokban.

1997. május 12 – 16. között a NATO déli régiójában a spanyolországi Torrejon Légibázis adott otthont a rendezvénynek. Az Ample Train 97-1 gyakorlaton Belgium, Dánia, Franciaország, Németország, Görögország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Törökország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok légierői vettek részt. Az az évi gyakorlatra megfigyelőként meghívták a PfP országokat is azt remélve, hogy a következőn, 1998-ban, már azok is résztvevőként lehetnek jelen. Természetesen az EXAT 97-1-nek is az volt a célja, hogy a résztvevők begyakorolják egymás repülőgépeinek földi kiszolgálását. A gyakorlat fontos bizonyítéka a NATO együttmüködési képességének, és lehetővé teszi az új repülőgépek és kiszolgáló eszközök interoperabilitásának kipróbálását, valamint a jelenleg alkalmazott eljárások továbbfejlesztését, erősítve a kölcsönös megértést, bizalmat és együttmüködést. Az EXAT 97-1 volt az első kétfázisú gyakorlat, amelynek második szakaszát 1997. szeptemberében a Királyi légierő St. mawgani bázisán, az Egyesült Királyságban rendezték. Az Ample Train 97-1 gyakorlatot a Dél-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezte a NATO európai főparancsnoka (SACEUR) irányításával és koordinálásával.

Az 1998. szeptember 7 – 11. között, a németországi Jever Légibázison megrendezett EXAT 98-2 gyakorlatot a Közép-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezte. Ezen Belgium, Németország, Görögország, Hollandia, Törökország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok légierői vettek részt.

2000. március 27 – 31. között, Franciaországban 10 NATO tagország képviselői voltak jelen a gyakorlaton. A korzikai Solenzara légibázisán megrendezett EXAT 00-1 célja a résztvevő belga, francia, görög, német, olasz, holland, spanyol, török és brit repülőgépek kiszolgálásának gyakorlása volt (Magyarország repülőgépek nélkül, csak müszaki személyzettel vett részt). Bár Franciaország nem tagja a NATO integrált katonai szervezetének, más NATO tagországokhoz hasonlóan részt vesz a gyakorlásokon. Ez a gyakorlat lehetővé tette, hogy ellenőrizék a résztvevő gyorsreagálású erőinek kompatibilitási fokát és lehetőséget biztosított egy eltérő bázisról történő üzemelés gyakorlására (a repüléseket a tenger felett hajtották végre). Az az évre tervezett második belgiumi és a következő évi görögországi gyakorlatok elmaradtak.

2002-ben a dániai Alborg adott otthont az EXAT 2002-nek. A gyakorlatot a Ramsteinben székelő Észak-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezte a Szövetséges Hatalmak Európai Legfelsőbb Parancsnoksága (SHAPE) alárendeltségében. A gyakorlaton a belga, a cseh, a dán, a francia, a lengyel, a magyar, a német, a norvég, az olasz a török és a brit légierő szakemberei és repülőgépei vettek részt.

Az idei EXAT 2003 ismételten a Dél-európai Szövetséges Légierők Parancsnoksága szervezésében Magyarországon, Kecskeméten kerül végrehajtásra május 26- 30. között. A gyakorlaton 10 ország (Belgium, Csehország, Franciaország, Görögország, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Svédország és az Egyesült Királyság) 9 típusa (AMX, F-4, E-3A, F-16, Tornado, Mirage-2000, Harrier, Gripen és MiG-29) részvételével.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 09. 19., 09:29
A tervek szerint már 2018-ban megjelenhetnek az első – használt, de korszerű és megfelelő potenciállal bíró – szállító repülőgépek, amelyek hadrendbe állhatnak, 2019-től pedig újak beszerzése is megkezdődhet.
2017. 09. 19., 09:17
Retro légiharc, román sólymok és a palástorsó. Ancsa-dörej, vitorlázó suhogás, Li-2-es királynő, tüzköpő Csirkecomb, anyósok a levegőben.
2017. 09. 18., 09:42
A kilencvenes évek első felében, a mezőgazdasági repülésből ismert Z-37-eseknek új feladat adódott, légi reklámhordozók vontatógépeként élhették másodvirágzásukat.
2017. 09. 15., 11:37
Pedig ez az „év beruházása” Pécsett, ám amint közelebb mentünk a projekthez, furábbnál furább dolgok derültek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új TVSz-2DTSz sorozatgyártására már akár 2020-ban sor kerülhet – erről tudósított legalábbis a TASzSz hírügynökség a szibériai Csapligin Kutatóintézet igazgatójával, Vlagyimir Barkusszal készített riportjában.