2024. 11. 04. hétfő
Károly
: 408 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szuperszonikus partjelzők

JETfly  |  2011. 11. 02., 10:25

2007. április 18-án az UEFA elnöke, Michel Platini bejelentette, hogy a 2012-es labdarúgó Európa-bajnokságot közösen rendezheti meg Ukrajna és Lengyelország. A volt \"keleti blokk\" két országa ezzel különleges lehetőséget kapott, hogy bizonyítsa alkalmasságát, a döntés egy sor infrastrukturális beruházás megkezdését eredményezte. Új stadionok mellett szállodák, autópályák épülnek, de különös gondot kell fordítani a rendezvény biztonságára is.

A terrorfenyegetést minden tömegrendezvény esetében komolyan kell venni, az Euro 2012 esetében is folyamatos légi őrjáratok lesznek, amely területen szoros együttmüködés válik szükségessé a két ország légiereje között. Ukrajnában nehezebb lesz a feladat, ugyanis a meccseket rendező nagyvárosok, Donyeck, Harkiv, Lviv és Kijiv nagy távolságra vannak egymástól.Az előkészületek részeként került sor 2011. július 18. és 29. között a Safe Skies 2011 légi hadgyakorlatra, amelyen a két ország légiereje mellett az USAF is részt vett. Utóbbi bevonása azért volt szükséges, mivel az Egyesült Államokban a hasonló rendezvények légi biztosítása régóta bevett szokás, és komoly tapasztalatuk van ezen a téren. A Nemzeti Gárda 187. ezredétől Alabamából települt át hét F-16-os az ukrajnai Mirhorodba, amely 250 km-re keletre található Kijevtől. A mirhorodi bázis ad otthont az ukrán légierő 831. ezredének, amely Szu-27-esekkel repül. Az esemény az amerikai alakulat számára is kiváló tapasztalatszerzési lehetőséget jelentett, Robert Swertfager alezredes szerint pályafutásának egyik fénypontja volt az a két hét, amelynek során együtt repülhettek a régi ellenségből lett új baráttal.A feladatA gyakorlat elsődleges célja, hogy a légi rendészeti feladatok terén tapasztalatot szerezzenek, ami alapján majd eredményesen biztosíthatják az Euro 2012 eseményeit. Mivel az egyik résztvevő, Lengyelország NATO-tag, ezért a szervezet közös légvédelmi rendszere is érdekelt a dologban. A lengyel légierőnek már van némi tapasztalata a légi rendészet terén, hiszen a balti államokban már több alkalommal is elláttak hasonló feladatot.

F-16D

Ezzel ellentétben az ukránok még mindig a régi hidegháborús taktikákat alkalmazzák, amelyek a jelenkor fenyegetései ellen nem felelnek meg. Manapság nem nagy magasságban közeledő bombázók jelentik a veszélyt, hanem az ártatlan kinézetü kisméretü egymotoros túrarepülő­gépek vagy éppen eltérített utasszállítók.ElőkészületekA nyelvi és kulturális különbségek mellett lényeges a rendelkezésre álló technika eltérő volta is. Különösen vonatkozik ez az ukrán légierőre, amely a régi szovjet repülőgépeket alkalmazza. A lengyeleknél vegyes az állomány, náluk már megjelentek a nyugati típusok is.Egyévnyi előkészítést követően 2010 októberében amerikai katonai küldöttség kereste fel a Mirhorod bázist további egyeztetés céljából. 2011 májusában újabb látogatás következett, amelyen már a lengyelek is részt vettek, ekkor már a konkrét kérdéseket vitatták meg, hol lesz az állomány elhelyezése, milyen lehetőségek lesznek az ukrán infrastruktúra használatára, őrzés-védelem, biztonság stb.

MiG-29UB

Az ukrán légierő részéről annyiból állt a felkészülés, hogy a terven felül 30 felszállást teljesítettek a Szu-27-esek, amelyek a tervezett bevetési profilokat gyakorolták. A németországi Ramsteinből telepítettek gumiköteles fékező berendezést az ukrán bázisra, és még az áttelepülést megelőzően kijavították a gurulóutak legrosszabb állapotban lévő szekcióit.Safe Skies 2011Az első héten az ismerkedő repülésekre került sor, emellett a felek tanulmányozták egymás eljárásait és eszközeit. Eligazítás, gurulás, felszállás, kötelékrepülés, elfogás volt a legtöbb egyeztetést kívánó terület. Mirhorod bázis környéke többnyire csendes, de a gyakorlat ideje alatt napi 30 felszállásra került sor. A második héten már komplex feladatokat hajtottak végre, nem csak ukrán légtérben, a határnál "átadták" egymás számára az elfogott vagy kísért repülőeszközt.Az egyik legjelentősebb korlátozó tényező nyelvi volt, az ukrán légierőben még nem terjedt el a repülés nemzetközi nyelvének, az angolnak az oktatása. Emiatt a lengyelek oroszul is tudó repülésvezetőket, irányítókat alkalmaztak, akik ugyanakkor a NATO-eljárásokat is ismerték. Az igyekezet ukrán részről is megvolt, az elfogásoknál legfontosabb angol fogalmakat, szavakat megtanulták, cserébe az amerikai pilóták is alkalmaztak néhány orosz kifejezést.

Szu-27

A régi rendszer szerint az ukrán készültség egy gép volt, a NATO-nál megmaradt az alapvető harci egységként a géppár. A szóban forgó feladatoknál elengedhetetlen a két gép alkalmazása, az "igazoltató" mögött magasabban repül a biztosító, aki szükség esetén azonnal beavatkozhat. A kéthetes időszak alatt az ismerkedő repüléseken felül 122 elfogást végeztek, ez minden részt vevő fél számára komoly tapasztalatot hozott.A gyakorlat ideje alatt a gépek fegyverzet nélkül repültek, az Euro 2012 alatt azonban természetesen éles rakétákkal végzik majd az őrjáratokat. A Safe Skies 2011 tervezésénél már meglévő tapasztalatokat is figyelembe vettek, pl. a dél-afrikai légierő tevékenységét is elemezték, a 2010-es labdarúgó-világbajnokságon az ország vadászgépei 347 fegyveres légi őrjáratott teljesítettek 64 meccs ideje alatt. A vadászok 65 gyanús repülőeszközt igazoltattak, 51 elfogást végeztek, és 9 gépet kísértek a legközelebbi reptérig, ahol kötelezően le kellett szállniuk.TechnikaSzevasztopolból öt ukrán MiG-29-es települt át Mirhorodba a gyakorlat idejére, és részese volt az eseménynek a Belbek, Ivano-Frankivszk, Vaszilkiv és Zsitomir légibázis is. A legtöbb feladatot azonban a mirhorodi ezred 12 Szu-27-ese hajtotta végre, ezek ugyanis hatótávolságuknál fogva Ukrajna teljes területe felett repülhettek. A típus ugyan régi, de teljesítményénél, fegyverzeténél fogva kiválóan megfelel az esetleges terroristák gépeinek elfogására.

Szu-27

Az USAF a hét F-16-oson kívül 150 katonát küldött, a földi felszerelést C-5-ös és C-17-es teherszállítók hozták, és KC-135-ös tanker is támogatta az áttelepülést. A szokásosnál több felszerelésre volt szükség, ugyanis az ukrajnai bázison meglehetősen szükösek voltak a lehetőségek. Az amerikaiak igyekeztek kitapasztalni a lengyel és ukrán vezetési és irányítási struktúrát, bár csak az utóbbi volt számukra ismeretlen. A lengyelek ugyanis az F-16-osok rendszerbe állításával párhuzamosan átvették a nyugati stílusú háttérbiztosítást is.Az ukrán légierő An-26-os szállító gépei és Mi-8-asai imitálták célokat, a helikopterek a kis magasságú és sebességü repülésekkel a terroristák kisgépeinek repülési profilját alkalmazták. Ezek elfogása sokkal nehezebb, mint egy nagyobb magasságban repülő eltérített utasszállítóé.A mirhorodi bázis repülési zónája különösen érdekes képet nyújtott, hiszen egymás mellett álltak a MiG-29-esek, Szu-27-esek és F-16-osok, amelyek régen a két szemben álló katonai szövetséghez tartoztak. Egymás típusai lehetőségeinek és korlátainak megismerése nagyon hasznosnak bizonyult, erre jó lehetőséget adott a közös repülés, amikor a kétüléses gyakorló változatokkal elvitték a másik fél pilótáit. Az amerikai kontingens vezetőjének örök élményt jelentett a Szu-27-es hátsó ülésében a "harang" manőver átélése, az ukrán bázisparancsnok pedig az F-16-os emelkedőképességét dicsérte, miután a felszállást követően "erőből" meredeken érték el a hatezer métert.

Szu-27

JövőképUkrajna gazdasági nehézségei és a pilóták kevés repülési lehetősége ellenére komoly erőt képvisel. Az Euro 2012 eseményei minden területnek lökést adnak, ez vonatkozik a légierőre is. A Safe Skies 2011 jó alapot adott ahhoz, hogy a következő évben sikeresen és biztonságosan bonyolítsák le a sporteseményt.
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 15., 16:45
A HadERŐ című műsor október 15-i adásában folytatódott a Magyar Légierő KC-390-es szállító repülőgépének bemutatása: Asztalos István alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár repülésbiztonság főnöke, először emelkedhetett a magasba az első magyar KC-390 Millennium szállítógéppel.
2024. 10. 22., 15:15
A közös védelmi képességek fejlesztése és a kölcsönös támogatás elengedhetetlen a stabilitás megőrzéséhez Közép-Európában – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf, a Robert Kaliňák szlovák miniszterelnök-helyettessel folytatott kétoldalú tárgyalása után, Kecskeméten, október 22-én.
2024. 10. 15., 09:09
Gyermekkorukban sokan szeretnének vadászpilóták lenni, de legtöbbjüknek ez nem sikerül, a pályaválasztáshoz érve már régen letesznek ezen álmukról. Vimpek Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési alapképzési szak, állami légijármű-vezetői szakirány hallgató zászlósa nem ehhez a táborhoz tartozik, ugyanis a közelmúltban nagy lépést tett álmai beteljesüléséért.
2024-10-30 13:45:35
A 2024-2025-ös téli menetrendjében a Wizz Air öt új célállomást tesz elérhetővé Budapestről: Genovába, Gran Canariára, Salernóba, Memmingenbe, és Marrákesbe is indul közvetlen járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Budapestről így már összesen 32 ország 71 repülőterére lehet a Wizz Airrel utazni, ezzel a magyar fővárosból érhető el a légitársaság legtöbb desztinációja.
2024-10-29 09:36:22
Kezdetét vette a téli menetrendi időszak, amelyben az Air France hat, a KLM pedig egy új célállomást kínál utasainak, és több meglévő útvonalon is bővíti a kínálatot. A KLM valamennyi Boeing 787-es és 777-es repülőgépén bevezeti a Premium Economy szolgáltatást, míg az Air France az év végétől elérhetővé teszi új La Première első osztályát egyes járatain.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 11. 04., 10:30
Kereskedelmi forgalomban mindenféleképpen: tudniillik a hétvégén repülte utolsó útját a QantasLink VH-YQS lajstromjelű gépe.
2024. 10. 30., 22:50
Airton Manuel Rodrigues, a világ harmadik legnagyobb repülőgépgyártó vállalata, az Embraer oktató- és tesztpilótája úgy fogalmazott, az átképzésen részt vevő magyar katonák kiválóan teljesítettek az elméleti és a szimulátoros képzés során.
2024. 10. 28., 11:12
Ebben a bejegyzésben folytatjuk tavasszal megkezdett sétánkat a USS Harry S. Truman repülőgép-hordozó kilenc repülőszázadának gépei között.
2024. 10. 21., 11:48
A hadrendben álló legkisebb forgószárnyas, melynek szerepe mégis nagy.

  Legfrissebbek most

2018 után 2024-ben ismét megrendezik a Cruzeiro do Sul, azaz a CRUZEX nagyszabású, nemzetközi légi hadgyakorlatot Brazíliában. A Natal központú kiképzési esemény kiemelt fontosságú és komplexitású Dél-Amerikában, kis jóindulattal akár a brazil Red Flagnek is lehet nevezni. Lesznek újoncok és lesznek búcsúzók: és az is biztos, hogy valóságos típuskavalkád várható.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.