A Magyar Honvédség Mi–17-es Légi Kiképző Csoportja a NATO Kiképző Misszió – Afganisztán alárendeltségében tevékenykedik. A kontingens feladata az afgán Mi–17-es szállítóhelikopter-személyzet kiképzése és továbbképzése, felkészítése a helikopterek csapatszintű üzemben tartására, illetve az azzal kapcsolatos műszaki tevékenység mentorálása.
A Mi–17-es Légi Tanácsadó Csoport (Air Advisory Team) a Magyar Honvédség legújabb missziója. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis katonáiból álló nyolcfős kontingens első váltása 2011. augusztus végén érkezett ki Afganisztánba. A magyar mentorok az olasz nemzeti vezetés alatt álló Mi–17-es Légi Tanácsadó Csoport részeként tevékenykednek Herat tartományban, a shindandi légibázison müködő Afgán Légierő (Afghan Air Force – AAF) kiképzőiskolájában.
A Magyar Honvédség Mi–17-es Légi Kiképző Csoportja a NATO Kiképző Misszió – Afganisztán (NTM-A) alárendeltségében tevékenykedik Pelczéder Gyula alezredes parancsnoksága alatt. Helikoptervezetőkből, fedélzeti mechanikusokból, ajtólövészből, továbbá repülő-müszaki szakemberekből áll, akik mindannyian tapasztalt oktatók. A kontingens feladata az afgán Mi–17-es szállítóhelikopter-személyzet kiképzése és továbbképzése, felkészítése a helikopterek csapatszintü üzemben tartására, illetve az azzal kapcsolatos müszaki tevékenység mentorálása.
Pelczéder Gyula parancsnok szerint a misszió kiemelt fontosságú a Magyar Honvédség életében. A magyar szállítóhelikopter-közösség tagjai először vesznek részt itthoni tevékenységüknek megfelelő misszióban, müveleti területen. Az Afganisztánban szerzett tapasztalatok így tehát felbecsülhetetlenek számunkra.
Az Afganisztánban szolgálatot teljesítő magyar helikopterpilóták felkészítése több helyszínen és szakaszban történt. A magashegyi repülésre való felkészülést nagyban segítette az évenként megrendezett szlovéniai Lord Montain gyakorlat, illetve a csehországi szimulátor kiképzés, amelyeken a vészhelyzeti eljárásokat is sikerült begyakorolni. A magas hőmérséklet, a nagy por és a helyi terepviszonyok közötti egyéni repülésre való felkészülésük már müveleti területen történt a típust repülő amerikai pilóták segítségével.
A képzésben résztvevő afgán pilóták különböző előképzettséggel rendelkeznek: van közöttük teljesen kezdő, illetve tapasztalt is, aki már régen nem repült. Emellett az Afgán Légierő aktív szállítóhelikopter-pilótái is részt vesznek a kurzuson, hogy felfrissítsék a tudásukat. A magyar mentorok szakmai ismerete bizonyítja, hogy az általuk javasolt módszerek közül többet már az iskolai oktatás tananyagába is beépítettek. Büszke vagyok arra, hogy az első váltás katonái a magyar szállítóhelikopteres társadalom nevében leteszik névjegyüket az afgán szállítóhelikopter-képzés megalakításában – mondta Pelczéder Gyula alezredes.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.