2024. 09. 20. péntek
Friderika
: 395 Ft   : 354 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jövőre üzembe állhatnak a Magyar Honvédség új helikopterei

JETfly  |  2011. 09. 27., 10:00

A Finnországból érkezett Mi–8-asokat legkorábban 2012-ben használhatják a magyar katonák. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármű-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és műszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik.

A „Többnemzeti Helikopter Kezdeményezés” (Multinational Helicopter Initiative – MHI) keretében Finnország által hazánknak felajánlott két Mi–8-as típusú helikopter augusztus 25-én érkezett meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre. A légijármüveket közúton, speciális szállító vontatmányra rögzítve juttatták el Pápáról Szolnokra, itt végezték el a forgószárnyasok összeszerelését. Ezt követően történt meg a helikopterek ünnepélyes átvétele, szeptember 7-én. A gépkönyveket Hende Csaba honvédelmi miniszter vette át Marcus Rantalától, a Finn Köztársaság Védelmi Minisztériumának államtitkárától.

finn Mi-8

A helikoptereket, valamint a hozzájuk tartozó alkatrészeket térítésmentesen kapta meg hazánk. Finnország a felajánlást azzal a céllal tette, hogy a két géppel hozzájáruljon az ISAF müveleteiben részt vevő helikoptervezetői állomány kiképzéséhez. Mindkét gép jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkezik

A légijármüvek fődarabjait – hajtómüvek, főreduktor, forgószárny-agy, forgószárny-lapátkészlet, vezérlőautomata, faroklégcsavar, közbenső reduktor, végreduktor – tekintve nincs különbség a Magyar Honvédségben már rendszerben lévő, Szolnokon üzemeltetett Mi–8-as helikopterek, és a most kapott gépek között. Ugyancsak nincs változás a barometrikus navigációs müszerek területén sem.

A helikopterek utolsó nagyjavítását 2008-ban Oroszországban, Szentpéterváron a SPARK cég végezte el. Az eszközök korszerüsítése több ütemben történt. 

finn Mi-8

A 2008-ban végrehajtott  nagyjavítás óta elvégezték a TETRA-rendszerü kézi rádiók integrálását a fedélzeti kommunikációs rendszerbe, valamint GPS-berendezést is beépítettek a gépekbe. A nyugati avionikai berendezések karbantartását az INSTA látta el Finnországban, Tampere-ben.

A finn légierő eltérő szintü időszakos vizsgarendszer alapján végezte el a helikopterek időszakos vizsgáit. 150 óránként végezték az általunk 100 órás időtartamú vizsgát, illetve 300 óránként 200 órás szintü ellenőrzéseket a nagyjavítást végző gyár jóváhagyásával.

A helikopterekbe, a modernizáció keretében több berendezést is beépítettek. Az elektronikai rendszerek közül például DOPPLER független navigációs rendszerrel rendelkeznek. Az időjárás-lokátor „keresés”, „időjárás-előrejelzés”, valamint „veszélyes megközelítés jelzése” üzemmódokra képes; a berendezést a helikopterek orra alatt helyezték el egy áramvonalasan kialakított burkolat alatt.  Mindezek mellett átalakították a gépek fedélzeti intercom-rendszerét, amely lehetővé teszi a fedélzeti kommunikációt a személyzet és a tehertérben tartózkodók között, valamint biztosítja a rádió-magasságmérő „veszélyes magasság” hangjelzését. A rádió-magasságmérő rendszerek közül két készletet építettek be a gépekbe, emellett pedig egy IFF 2027 típusú transponderrel is ellátták a forgószárnyasokat.

finn Mi-8

Eltérés még a finnektől kapott és a már korábban rendszerben lévő Mi–8-asok között az is, hogy az augusztusban átvett gépek nem rendelkeznek fegyvertartóráccsal, és nincs beépítve a célzókészülék sem. A fegyvertartórács helyére – mindkét oldalra – egy SX-16 típusú keresőfényszórót tettek fel. A gépekbe új típusú csörlőt építettek be, amelyet a tehertéren kívül helyeztek el, a deszantajtó fölött, 270 kilogramm teherbírással. Mindezek mellett a finn Mi–8-asok rendelkeznek forgószárny-rezgéscsillapítóval, de például fedélzeti adatrögzítővel nincsenek ellátva, és még több, apró különbség is van a már rendszerben lévő szállító-helikopterekhez képest.

Hazánk az átvett helikoptereket – a hazai feladatok végrehajtása mellett – a Magyar Honvédség Légi Tanácsadó Csoportja (Air Advisory Team – AAT) afganisztáni missziós szerepvállalásra kijelölt állományának felkészítésére használja. A légijármüvek jelenlegi felszereltsége (nagy teljesítményü kereső fényszórók, NATO szabványos csörlő berendezés) kiválóan alkalmas a nemzeti Kutató-mentő Készenléti Szolgálat ellátására is.

A Finnországból érkezett Mi–8-asok használata legkorábban 2012-ben történhet meg. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármü-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és müszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik. A megfelelő karbantartási és üzemidős munkák elvégzése esetén az átvett helikopterek hosszú éveken keresztül biztosíthatják az állomány missziós felkészülését és a hazai feladatok teljesítését.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 08., 10:36
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandár egy Airbus H225M többcélú helikoptere segítette az oltást Vas vármegyében. A csütörtökön kezdődött tüzet vasárnapra sikerült megfékezni.
2024. 08. 29., 22:00
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a horvát példát követve, Szerbia is a francia Dassault Rafale típusával modernizálná légierejét. A terv most úgy tűnik, meg is valósul.
2024. 08. 21., 09:00
A Magyar Légierőn belül jelentős fejlesztések zajlanak, néhány év alatt minőségben és mennyiségben egyaránt komoly technika érkezett be és a folyamat még nem ért véget. Ezek üzemeltetéséhez természetesen rengeteg, magasan képzett fiatalra is szükség van.
2024-09-10 16:39:21
Az olimpiai után a paralimpiai csapat is a Wizz Air repülőgépének fedélzetén érkezett haza Párizsból, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren hétfőn fél öt előtt nem sokkal landolt az aranygép, amely az olimpiai és paralimpia sportolók tiszteletére kapott egyedi fényezést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 09. 16., 15:28
Tavaly októberben, amikor az amerikai légierő KC-10A Extender légi utántöltő és szállítógéppel felszerelt kontingense hazatért Szaúd-Arábiából, a US Air Force hivatalosan is bejelentette, hogy véget ért a típus utolsó hadműveleti bevetése és 43 éves üzemeltetés után, 2024 szeptemberében kivonják a szolgálatból.
2024. 09. 16., 10:11
A Brit Királyi Légierő legendás Avro Lancasterei meghatározó szerepet játszottak a második nagy világégés Németország elleni légicsapásaiban. Bár több mint hétezret építettek, napjainkra mindössze két repképes példány maradt fenn belőlük.
2024. 09. 12., 10:23
Az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál három héten át Mi-17 szimulátoros képzést tartanak Bulgáriából heti váltásokban érkező pilóták számára. A cél, hogy fenntartsák és fejlesszék a bolgár helikopteres személyzetek repüléstechnikai képességeit, valamint gyakorolják a kényszerhelyzeti eljárások kezelését.
2024. 09. 11., 10:15
2004. július 8-án utoljára volt hangos a szentkirályszabadjai légtér a helikopterek jellegzetes zajától.

  Legfrissebbek most

Az éves kiképzési tervnek megfelelően, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Gripen hajózói 2024. szeptember 16-19. között délutáni, esti kiképzési repüléseket hajtottak végre, melyek fotózására a spotterek is lehetőséget kaptak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.